Nogle der kan læse GAMMEL skråskrift??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. juli 2015

Benjamins'mor

Under Nils ligner det der står Rasmus .... Nilsen

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2015

MHB

DEr står ikke Juds foran Klaus men hvad det er kan jeg ikke helt tyde! Men præstens øvrige store J'er ser anderledes ud så det er muliugvis et Inds.? Men jeg kan ikke tyde det uden sammenligningsmuligheder  

Anmeld Citér

10. juli 2015

Benjamins'mor

Benjamins'mor skriver:

Under Nils ligner det der står Rasmus .... Nilsen

Og under det, Jakob Alfred Jensen.

Anmeld Citér

10. juli 2015

lineog4

MariaE skriver:

Hvad er udlagt barnefader? er det en valgt faderfor de står jo til højre, eller er det angivet fader?

Og der burde stå Ane Sofe Hansen, da hendes søn hedder Hansen til efternavn?

Men ellers super fedt gjort af jer...må se om det giver lidt mening

Udlagt barnefader betyder moren har angivet ham som værende far. 

Anmeld Citér

11. juli 2015

Chellie

Så har min gamle mor og jeg tydet os gennem det hele. Der står som følger:

Venstre side:

Maren Nilsen af Munkebjergby

Ugift Ane Sofie Klausen af Munkebjergby og udlagt barnefader Karl Hans Kristiansen i Døjringe

Hmd (står for husmand) Anders Eliasen

Højre side:

Bødker Jens Nilsen alle af Munkebjergby

Gudmoder Inds (står for indsidder)  Klaus Jensens Hustru Ane Margrethe Hansdatter i Munkebjergby

Faddere: Inds Klaus Jensen, Væver Kristen Mortensen, og Hmd Nils Jensen alle af Munkebjergby

Jeg fandt også et par fine links til hjælp til at tyde kirkebøgerne videre i dit projekt

Oversigt over forkortelser:  http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Forkortelser

Og en god ordbog for slægtsforskere her:  http://www.genealogi-kbh.dk/dokumenter/ordbog.pdf

Jeg håber, du finder noget rigtig spændende i din videre søgen 

Anmeld Citér

11. juli 2015

Muffinmus

Tak for jeres tid, det var en god hjælp til at finde frem til tiptipoldemor og far

Anmeld Citér

11. juli 2015

Muffinmus

Så har min gamle mor og jeg tydet os gennem det hele. Der står som følger:

Venstre side:

Maren Nilsen af Munkebjergby

Ugift Ane Sofie Klausen af Munkebjergby og udlagt barnefader Karl Hans Kristiansen i Døjringe

Hmd (står for husmand) Anders Eliasen

Højre side:

Bødker Jens Nilsen alle af Munkebjergby

Gudmoder Inds (står for indsidder)  Klaus Jensens Hustru Ane Margrethe Hansdatter i Munkebjergby

Faddere: Inds Klaus Jensen, Væver Kristen Mortensen, og Hmd Nils Jensen alle af Munkebjergby

Jeg fandt også et par fine links til hjælp til at tyde kirkebøgerne videre i dit projekt

Oversigt over forkortelser:  http://wiki.dis-danmark.dk/index.php/Forkortelser

Og en god ordbog for slægtsforskere her:  http://www.genealogi-kbh.dk/dokumenter/ordbog.pdf

Jeg håber, du finder noget rigtig spændende i din videre søgen 

Hvis man kigger på det store billede jeg lagde ind, ser det bare ud til at barnet hedder Nils Peter Hansen.

Det kan jeg ikke få til at passe samnen med moderens navn hvis i siger der står Ane Sofie Klausen, og ikke Hansen som jeg havde læst..og hvis den udlagte fader skulle hedde Karl Hans Kristiansen?? Det giver ingen mening med tre forskellige efternavne?

Anmeld Citér

11. juli 2015

Chellie

MariaE skriver:

Hvis man kigger på det store billede jeg lagde ind, ser det bare ud til at barnet hedder Nils Peter Hansen.

Det kan jeg ikke få til at passe samnen med moderens navn hvis i siger der står Ane Sofie Klausen, og ikke Hansen som jeg havde læst..og hvis den udlagte fader skulle hedde Karl Hans Kristiansen?? Det giver ingen mening med tre forskellige efternavne?

Kan du tage et nærmere billede af barnets navn? Det er lidt grynet, når man zoomer ind på det store billede ..

Men hun hed helt afgjort ikke Hansen - Det er helt tydeligt et K, og ikke et H 

Anmeld Citér

12. juli 2015

Muffinmus

Chellie skriver:

Kan du tage et nærmere billede af barnets navn? Det er lidt grynet, når man zoomer ind på det store billede ..

Men hun hed helt afgjort ikke Hansen - Det er helt tydeligt et K, og ikke et H 

Jeg kan ikke få det efternavn til at starte med Kl..??

Jeg leder jo efter et dreng, eller mand der hed Niels Peter Hansen, født i Munkebjergby den 28/3 1879.

Dette barn er det eneste i kirkebogen der hedder noget nær. Dog har præsten skrevet Nils, og ikke Niels, men ellers synes jeg det burde være ham da der ikke er andre børn født den dato.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. juli 2015

Chellie

MariaE skriver:

Jeg kan ikke få det efternavn til at starte med Kl..??

Jeg leder jo efter et dreng, eller mand der hed Niels Peter Hansen, født i Munkebjergby den 28/3 1879.

Dette barn er det eneste i kirkebogen der hedder noget nær. Dog har præsten skrevet Nils, og ikke Niels, men ellers synes jeg det burde være ham da der ikke er andre børn født den dato.

Ja, han hed godt nok Hansen .. Men moderen hed altså Klausen, der er ingen tvivl .. Så enten har præsten fået skrevet forkert på et af navnene, eller også kommer efternavnet fra betydningen "Hans' søn", som jo var mellemnavnet på den udlagte barnefader. Det kunne måske være en mulighed?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.