Nogle der kan læse GAMMEL skråskrift??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.016 visninger
20 svar
19 synes godt om
10. juli 2015

Muffinmus

Forsøger at tyde de gamle kirkebøger for at nå videre i min slægtsforskning.

Kan se en dreng er født samme dato som min tipoldefar mens at det staves Nils i bogen og ikke Niels som på alle andre ting fundet. Men der er kun registreret en dreng med hele hans navn den dato i den by, så det må være ham... spændende.

Nå, men, så vidst jeg kan se blev han så døbt i april. Der står så noget med ugift mor Ane Sofie Hansen af Munkebjergby og......Neden under kan jeg ikke helt læse det..men det står vist en herre navn, noget med Hans Kristiansen måske...

I kolonnen til højre står gudfædre/mødres navne...har lidt svært ved at tyde dem. Kan se Margrethe...

Nogle der kan læse mere end jeg kan?

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juli 2015

Soffy27

Margrethe Hausdatter ligner det ene.. 

Anmeld Citér

10. juli 2015

Soffy27

Fadder: Judo Hans Jensen ligner det.. 

Anmeld Citér

10. juli 2015

Soffy27

Haha, er nok ikke til meget hjælp.. Men håber da at du finder ud af det - for slægtsforskning er så spændende  

Anmeld Citér

10. juli 2015

lineog4

MariaE skriver:

Forsøger at tyde de gamle kirkebøger for at nå videre i min slægtsforskning.

Kan se en dreng er født samme dato som min tipoldefar mens at det staves Nils i bogen og ikke Niels som på alle andre ting fundet. Men der er kun registreret en dreng med hele hans navn den dato i den by, så det må være ham... spændende.

Nå, men, så vidst jeg kan se blev han så døbt i april. Der står så noget med ugift mor Ane Sofie Hansen af Munkebjergby og......Neden under kan jeg ikke helt læse det..men det står vist en herre navn, noget med Hans Kristiansen måske...

I kolonnen til højre står gudfædre/mødres navne...har lidt svært ved at tyde dem. Kan se Margrethe...

Nogle der kan læse mere end jeg kan?

Der står ugift Anne Sofie Klausen af Munkebjergby og udlagt barnefader Karl Hams Kristiansen i Døjringe.

Anmeld Citér

10. juli 2015

lineog4

På den anden side:

Bødker Jens Nielsen alle af Munkebjergby.

Gudmoder (og så bliver jeg usikker fordi jeg læser et mande navn) Juds (må være en forkortelse) Klaus Jensen Harsten. frue Margrethe Hausdatter af Munkebjergby. faddere: Juds (samme forkortelse) Klaus Jensen. væver Kirsten Mortensen og H... Niels Jensen alle af Munkebjergby

Anmeld Citér

10. juli 2015

Muffinmus

Hvad er udlagt barnefader? er det en valgt faderfor de står jo til højre, eller er det angivet fader?

Og der burde stå Ane Sofe Hansen, da hendes søn hedder Hansen til efternavn?

Men ellers super fedt gjort af jer...må se om det giver lidt mening

Anmeld Citér

10. juli 2015

Chellie

I venstre side får Jeg en "Maren Nilsen af Munkebjergby"

Nedenunder "Ugift Ane Sofie Klausen Af Munkebjergby og ...... Karl Hans Kristiansen i Døjringe 

Det nederste kan jeg ikke læse, men sidste ord er noget i retning af "Eliassen".

I højre side:

"Bødker Jens Nilsen alle af Munkebjergby

Gudmoder Juds Klaus Jensen H....n

... Margrethe Hansdatter i Munkebjergby. Faddere: Juds Klaus Jensen, Verner Kristen Mortensen og Hard/Hurd Nils Jensen, alle af Munkebjergby."

Jeg er noget rusten, så jeg er selvfølgelig ikke sikker på det hele. Men, min mor kan *rigtig* læse det. Jeg kunne bede hende kigge på det?

Anmeld Citér

10. juli 2015

Muffinmus

Jeg kan se det første ord/navn efter gudmoder er det sammen som efter faddere: Juds eller ligende...

Anmeld Citér

10. juli 2015

Muffinmus

I venstre side får Jeg en "Maren Nilsen af Munkebjergby"

Nedenunder "Ugift Ane Sofie Klausen Af Munkebjergby og ...... Karl Hans Kristiansen i Døjringe 

Det nederste kan jeg ikke læse, men sidste ord er noget i retning af "Eliassen".

I højre side:

"Bødker Jens Nilsen alle af Munkebjergby

Gudmoder Juds Klaus Jensen H....n

... Margrethe Hansdatter i Munkebjergby. Faddere: Juds Klaus Jensen, Verner Kristen Mortensen og Hard/Hurd Nils Jensen, alle af Munkebjergby."

Jeg er noget rusten, så jeg er selvfølgelig ikke sikker på det hele. Men, min mor kan *rigtig* læse det. Jeg kunne bede hende kigge på det?

Gør endelig det:-)

Kan bare ikke forstå hvis Ane Sofie skulle hedde Klausen til efternavn og kalde sin søn Hansen hvis hun er ugift... her er hele billedet i stor format, det er under navnet Nils Peter Hansen født 28 marts,jeg har brug for info.

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.