lineog4 skriver:
Jeg har ikke mistet en søskende, men jeg har en datter der har. Hun var 3 1/2 år da vi mistede Lia (hendes lillesøster) og hun både husker meget og lidt - hun har digtet noget selv, fået fortalt noget og husker med hundrede procent sikkerhed sorgen og frygten for at miste igen.
jeg er ikke er sekund i tvivl om det at blive mor selv vil rippe op hos hende, og hun vil ikke, som jeg kunne, gå igennem en naiv gravidtet, for hun ved og har oplevet at børn dør.
Det er nu snart 9 år siden vi mistede, og min skønne datter kan stadig pludselig mangle sin lillesøster helt vildt. Og hun kan også pludselig få hvad der minder om et angstanfald, hvor hun går i selvsving over om hun mister nogen af os andre. Jeg tror (og er sindsyg ked af) det at Lia døde vil påvirke hende resten af livet.
Jeg tænker om du skal velkomme sorgen fremfor at frygte den, lær at sig goddag til den som et vilkår. Du har oplevet en stor sorg, både lillebror der døde, men med sikkerhed også nogle forældre som var mentalt udeblivende i en kortere eller længere periode, tabet af barndommens naivitet og tro på ens forældre kan klare alt. Måske er det okay at se det i øjnene, skrige højt, blive galt græde og blive ked af det - for det er da bare pisse uretfærdigt.
Måske du også bare skal tage frygten i hånden og vide den følger med dig, ikke aom irrationel angst men som en frygt der har rødder i du har stået der og du har mærket på egen krop at små børn kan dø.
Mange gange er vi bange for tårerne, bange for sorgen, bange for at give slip - jeg er det selv, men der er også en kæmpe befrielse og lettelse npr man har givet slip og ikke mindst oplever man kan vende tilbage.
ja desværre er det noget der vil påvirke en resten af livet, og din datter vil som du siger også blive påmindet om det på forskellige punkter i livet, men du virker som en god mor, som giver hende lov til at være ked af det og bange og er god til at tackle det, og det tror jeg også kan gøre en hel del 
jeg ved ikke hvad du mener med at byde sorgen velkommen, hvis det er med at snakke med folk om det osv så er det ikke noget jeg rigtig gør, for mange har svært ved at forholde sig til det.
jeg kan ærligt ikke huske hvordan min mor og far var i den periode og jeg ved heller ikke om jeg nogen sinde har haft den tro på at ens forældre kan klare alt da jeg som sagt har haft en svær opvækst som jeg har stor mén af i dag psykisk.
min far drak og bankede min mor (han slog aldrig os børn) faldt over mig da jeg var 6år, jeg kan ikke huske om min mor drak dengang men hun drak i hvert fald da jeg var 10 og har siden drukket i perioede nogen gange kunne der gå en mdr og andre gange drak hun hverdag osv.
jeg er ikke så bange for at græde over det, men jeg er nok bange for sorgen og frygten for at det skal ske for mig, da jeg indimellem tænker at det ikke kan passe der sker mig noget godt uden det skal tages fra mig igen, selvom jeg godt ved det er noget pjat.
men jeg er nået så langt at jeg godt kan give lidt slip på mine børn, at de godt indimellem kan gå til skole eller hjem fra sfo (vi bor ca 10 min gågang fra begge ting) men de første på gange sider jeg på nåle og nå at tænke de værste ting der kan ske men nå de er gjort det et par gange og man kan se hvor stolte de er så for svinder angsten lidt.
nå det blev vist lidt langt og også om lidt andet