Da jeg afleverede mine børn i børnehaven/vuggestuen (integreret institution) i formiddags, fik jeg en bemærkning af lederen med på vejen, som virkelig har kørt rundt i mit hoved hele dagen.
Lige lidt forhistorie... Jeg har tre skønne unger, en datter på tre år og tvillingedrenge på 2 år. De er nøjagtig som børn i den alder skal være - gør alt det, de ikke må, slås som ind i helvede, er over alt og kræver min opmærksomhed hele tiden
Jeg elsker at være sammen med dem, og jeg holder dem altid hjemme fra institution, når jeg selv har fri. Jeg er lærer på nedsat tid, hvilket alle ansatte i institutionen ved, og jeg bruger mine ugentlige fridage på at holde børnene hjemme på skift, så de kan få alenetid med mig - noget vi alle nyder i stor stil. I mine ferier er de altid hjemme alle tre.
Jeg gik på ferie i fredags, og for første gang, siden børnene startede i institution, havde jeg besluttet mig for at holde tre dages ferie alene. Tre dage med selvforkælelse - få ordnet hår og negle, spise frokost med en gammel veninde og få læst lidt i min bog, som har ligget støvet og forladt alt for længe. Jeg fik overbevist mig selv om, at de tre dage var en gave til mig selv, og at mine børn nok ville overleve - de skal holde fire ugers ferie fra på torsdag - og jeg har virkelig glædet mig.
Da jeg skal aflevere i formiddags, bliver min store datter pludselig ked af det, det plejer hun ellers ikke, men vi kom så sent, at bedsteveninden allerede havde fundet nogle andre at lege med, og det slog min datter lidt ud af kurs. Jeg ser, at lederen sidder og klippe klistrer med en flok børn, og jeg beder hende om at tage min datter og hjælpe hende med at vinke. Da vi har kysset farvel, tager lederen min ret ulykkelige datter, og så vælger hun at sige - ret højt og helt tydeligt møntet på mig, der er på vej ud af stuen - "Ih, hvor er du ked af, at mor går, men mor har ferie nu, så mon ikke du snart får lov til også at holde ferie" Jeg vælger ikke at reagere, for jeg ville ikke gøre min datter forvirret og mere ked af det ved at vende om og tage konfrontationen med lederen. Men da jeg kom ud i bilen, blev jeg simpelthen så pisse hamrende ked af det. Jeg følte mig i den grad som en mor, der ikke gider at holde sine børn hjemme - øv for en lussing 
Bemærkningen har spøgt i mit hoved hele dagen, og jeg har sgu næsten ikke nydt min egodag - sad bare der hos frisøren med staniolen raslende om ørerne og hang med snuden. Jeg har i den grad haft lyst til at aflyse de næste to dage og bare holde børnene hjemme fra i morgen, men min mand, der i øvrigt blev pisse sur på mine vegne over uretfærdigheden i den bemærkning, har mere eller mindre presset mig til at fastholde mine planer, fordi han ved, hvor meget jeg har glædet mig til i morgen, hvor jeg skal spise frokost med en veninde, jeg ikke har set i et år, fordi hun er flyttet til New York.
Det blev en længere smøre, havde bare sådan brug for luft. Men nu til mine spørgsmål. Er det virkelig så forfærdeligt, at jeg vælger at tage tre dage uden mine børn, og er lederen i sin gode ret til at lade en bemærkning om det falde?
Måske er jeg bare for nærtagende, men det rumsterer virkelig i min lille knold