Jeg er træt......

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4. juli 2015

Anonym trådstarter

Lomm skriver:

Lyder en del som ved min store pige. Kunne heller ikke dengang se mig ud af det, var jo helt overbevist om at netop HUN var så besværlig og havde behov for mig. Hver gang jeg fik taget mig sammen til at tage en kamp blev jeg faktisk overrasket over hvor smertefrit det gik. Desværre fik jeg altid erstattet en dårlig vane med en ny - gik fra at amme i søvn til at vugge osv. Den dag idag kan/vil hun stadig ikke sove selv (hun er 3), og selvom det er træls for mig at skulle holde hende i hånden hver aften, er jo egentlig mest af alt synd for hende at jeg ikke har magtet at lære hende at føle sig tryg alene.

Nu har jeg en dreng på 4 mdr og svor fra starten at han aldrig skulle ammes eller trilles i søvn. Det er ikke at det ikke er sket, men jeg er meget OB's på at træne at han skal falde i søvn selv uden mad og bevægelse. Og det tager da tid at træne, men det går alligevel ofte bedre end forventet.

Alle børn er forskellige, men bottom line er lidt at de dårlige vaner er skabt af DIG, og nu skal de afskaffes (og ikke erstattes med en ny dårlig vane). Jeg ville nok starte med en kold tyrker på natamningen, jeg garanterer dig at det max tager 2-3 nætter så giver det pote. Som en foreslår så få far til at tage over om morgenen så du kan sove lidt de dage det står på. Når først det er væk vil du få mere søvn og overskud til at tage de næste kampe.

held og lykke 

Men kan hun ikke lugte mælken?? Altså så hun bare bliver ved med at græde efter brystet , hvis det er mig der tager hende om natten???

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. juli 2015

helle85

Anonym skriver:

Ja, der er både negative og positive ting ved at de ikke gider sutten...

Men hvad så, hvis h•n græder hver eneste gang, h•n bliver lagt i sengen???

Så prøver man at nusse barnet mens man siger det man plejer for at berolige barnet  jeg siger shhh shh(staves) nogen gange, bruger jeg stadig nå min dreng drømmer meget. 

Og hvis det ikke hjælper tager man det op og sådan bliver man ved. med nogen børn kan der gå mange timer på den måde den første aften, men som andre skriver så gå der et par dage også stilner det af, det er rigtig hårdt men man bliver nødt til det på  et eller andet tidspunkt. 

Og de tidspunkt hvor man få barnet til at falde til ro så gå man ud på den anden side af dørene også ind igen nå de begynder at græde.

Anmeld Citér

4. juli 2015

Lomm

Profilbillede for Lomm
Anonym skriver:

Men kan hun ikke lugte mælken?? Altså så hun bare bliver ved med at græde efter brystet , hvis det er mig der tager hende om natten???

Måske, og hun vil da klart forvente at få bryst, men hun har ikke behov for mad om natten længere, det ER en dårlig vane og du må være den stærke og lære hende at nu er der andre boller på suppen.

tror ikke det hjælper at få far til at tage over (hun vil fornemme at du er til stede i huset), så der er ingen vej udenom. Du kan tage kampen nu eller om et år (dvs et år uden søvn) - det går ikke bare væk af sig selv.

Anmeld Citér

4. juli 2015

Masig

Anonym skriver:

Vi har en nusseklud, h•n sover med..

Vi vugger ikke i søvn. Vi ammer i søvn.....

Så prøv med nussekluden istedet for amningen. Det kan godt tage tid, men på et tidspunkt lære h*n at der ikke kommer mad og at man bare skal sove...

Anmeld Citér

5. juli 2015

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn
Anonym skriver:

Den er jeg med på :-)

Ved bare slet ikke hvor, hvornår og hvordan jeg skal få startet!

Nej, det ved jeg heller ikke. Det kræver jo også et vist overskud at ændre på tingene (og hvor får man lige det fra?!) og en plan for, hvordan man vil gøre. 

Jeg har hørt godt om den bog, der hedder 'Sov igennem uden gråd'. Den har jeg tænkt mig at læse først. 

Anmeld Citér

6. juli 2015

klmf

Anonym skriver:

Ja, det er der. I weekenderne. 

Så må han på banen så I tackler det her sammen. Vi har haft succes med at far tager over nogle nætter i træk hvis jeg er kørt fast. Eller ved putning da det kun var mig der kunne putte en overgang. Evt. bruge ferie/afspadsering hvis muligt, eller en weekend hvor du kan tage ud af huset måske? 

Anmeld Citér

6. juli 2015

Anonym trådstarter

Så må han på banen så I tackler det her sammen. Vi har haft succes med at far tager over nogle nætter i træk hvis jeg er kørt fast. Eller ved putning da det kun var mig der kunne putte en overgang. Evt. bruge ferie/afspadsering hvis muligt, eller en weekend hvor du kan tage ud af huset måske? 

Jeg ammer, så det er der ikke rigtig mulighed for.

Anmeld Citér

6. juli 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

8 måneder. 

Løsningsforslag modtages med kyshånd.

Jeg havde overset dit svar, undskyld

Der er forskel på børn, og nogle børn har brug for mere tryghed end andre. Jeg siger ikke at det nødvendigvis er tilfældet for jer, men det var det for min dreng. Jeg kan se at der er en del der kalder det dårlige vaner, og det kan det være for nogen, men for os var det ikke.

Min søn bliver 7 år til efteråret, og det er først nu han sover igennem. Det er først nu jeg får lov at sove hele natten igennem. Og sådan var det bare. Det der gjorde det til at holde ud for mig, var en holdningsændring. Min søn havde brug for os, og det var ikke noget vi gjorde forkert. Det var bare hans behov.

I starten lyttede jeg til alle dem der fortalte at det var fordi vi gjorde det "forkert". Han skulle falde i søvn alene. Og vi tog kampen igen og igen, men ligegyldigt hvad vi gjorde, endte det altid med at vi, efter en periode hvor han faldt i søvn selv, sad inde ved ham mens han faldt i søvn. Og der var intet der ændrede på hvor meget han vågnede om natten.

Det eneste der havde effekt på hvor mange gange min søn vågenede om natten, var når han græd i indsovning. Og det var bestemt en negativ effekt! ...

Først det med amningen: Da min søn var omkring 9 måneder sagde min SP at nu var det helt sikkert at han ikke havde brug for mælk om natten mere. Så vi fjernede det når han skulle sove. Det blev en kold tyrker. Og det var far der tog den, mens jeg sov på sofaen. Netop, som du nævner, for at fjerne lugten af og muligheden for mælk. Det tog et par dage, så var det ikke et problem længere. Han fik vand istedet når han vågnede om natten. Vi skulle stadig stå op lige så mange gange. Men vi kunne deles om putningen, og det var fantastisk. Måske I kan finde tid til at gøre noget lignende i slutningen af sommerferien?

Kan det ikke også passe at du skriver at I skal køre med barnevognen for at han kan sove lur? Igen tænker jeg at det kunne være et spørgsmål om tryghed. Han kan mærke at I er der. Hvad hvis du står ved siden af barnevognen, og rokker den hver gang han vågner og brokker sig. Virker det? Hvis det gør, kan du begynde at lægge en lyd på, og så stille og roligt fjerne bevægelsen, erstatte den af lyden, og måske vil han efterhånden heller ikke behøve lyden. Det virkede for os. Det og så nogle meget faste ritualer.

Jeg tror det er vigtigt ikke at gå i gang med for mange projekter på en gang. Bare stressen ved hele tiden at være på for dig, vil kunne umuliggøre succes. Vælg en enkelt ting du starter med.

Du bad om løsningsforslag (og jeg tilbød dem vist), men jeg har ikke den gyldne løsning. Jeg synes et nogle af rådene i denne tråd nærmest lægger op til at du kan "ødelægge" dit barn ved ikke at lære ham/hende at sove selv. Min søn har som sagt stadig brug for os i indsovningen, og er først lige begyndt at sove igennem, men han har ALDRIG haft problemer med at sove uden os. Han var endda på sommerlejr med skolen i slutningen af dette skoleår, og klarede det uden problemer - han fik ros for at have været meget selvstændig. Jeg tror at den tryghed han får hos sin mor og far, gør at han kan kaste sig ud i verden. Han sagde det rigtig fint til sin mormor sidste sommer: "Jeg har brug for at gøre ting sammen med min mor og far første gang"; "Hvad så nu, hvor det er os du gør det med første gang"; "Det er okay, for det er jo sommerferie".

Der er selvfølgelig lang tid til at dit barn bliver 6 år og skal ud på "egen hånd". Specielt nu hvor du er træt med træt på. Men min pointe er at du skal lytte til dig selv og dit barn. Hvis han/hun har brug for tryghed fra dig/jer, synes jeg at I skal give den. Og det behøver ikke være ved patten. Men jeg mener, modsat andre i denne tråd, at det er iorden at erstatte patten med en anden hyggelig vane, der kan give dit barn tryghed.

Mit bedste råd må være at lytte til dig selv - hvad mener du dit barn har brug for.

Anmeld Citér

12. juli 2015

Anonym trådstarter

Pikku Myy skriver:

Jeg havde overset dit svar, undskyld

Der er forskel på børn, og nogle børn har brug for mere tryghed end andre. Jeg siger ikke at det nødvendigvis er tilfældet for jer, men det var det for min dreng. Jeg kan se at der er en del der kalder det dårlige vaner, og det kan det være for nogen, men for os var det ikke.

Min søn bliver 7 år til efteråret, og det er først nu han sover igennem. Det er først nu jeg får lov at sove hele natten igennem. Og sådan var det bare. Det der gjorde det til at holde ud for mig, var en holdningsændring. Min søn havde brug for os, og det var ikke noget vi gjorde forkert. Det var bare hans behov.

I starten lyttede jeg til alle dem der fortalte at det var fordi vi gjorde det "forkert". Han skulle falde i søvn alene. Og vi tog kampen igen og igen, men ligegyldigt hvad vi gjorde, endte det altid med at vi, efter en periode hvor han faldt i søvn selv, sad inde ved ham mens han faldt i søvn. Og der var intet der ændrede på hvor meget han vågnede om natten.

Det eneste der havde effekt på hvor mange gange min søn vågenede om natten, var når han græd i indsovning. Og det var bestemt en negativ effekt! ...

Først det med amningen: Da min søn var omkring 9 måneder sagde min SP at nu var det helt sikkert at han ikke havde brug for mælk om natten mere. Så vi fjernede det når han skulle sove. Det blev en kold tyrker. Og det var far der tog den, mens jeg sov på sofaen. Netop, som du nævner, for at fjerne lugten af og muligheden for mælk. Det tog et par dage, så var det ikke et problem længere. Han fik vand istedet når han vågnede om natten. Vi skulle stadig stå op lige så mange gange. Men vi kunne deles om putningen, og det var fantastisk. Måske I kan finde tid til at gøre noget lignende i slutningen af sommerferien?

Kan det ikke også passe at du skriver at I skal køre med barnevognen for at han kan sove lur? Igen tænker jeg at det kunne være et spørgsmål om tryghed. Han kan mærke at I er der. Hvad hvis du står ved siden af barnevognen, og rokker den hver gang han vågner og brokker sig. Virker det? Hvis det gør, kan du begynde at lægge en lyd på, og så stille og roligt fjerne bevægelsen, erstatte den af lyden, og måske vil han efterhånden heller ikke behøve lyden. Det virkede for os. Det og så nogle meget faste ritualer.

Jeg tror det er vigtigt ikke at gå i gang med for mange projekter på en gang. Bare stressen ved hele tiden at være på for dig, vil kunne umuliggøre succes. Vælg en enkelt ting du starter med.

Du bad om løsningsforslag (og jeg tilbød dem vist), men jeg har ikke den gyldne løsning. Jeg synes et nogle af rådene i denne tråd nærmest lægger op til at du kan "ødelægge" dit barn ved ikke at lære ham/hende at sove selv. Min søn har som sagt stadig brug for os i indsovningen, og er først lige begyndt at sove igennem, men han har ALDRIG haft problemer med at sove uden os. Han var endda på sommerlejr med skolen i slutningen af dette skoleår, og klarede det uden problemer - han fik ros for at have været meget selvstændig. Jeg tror at den tryghed han får hos sin mor og far, gør at han kan kaste sig ud i verden. Han sagde det rigtig fint til sin mormor sidste sommer: "Jeg har brug for at gøre ting sammen med min mor og far første gang"; "Hvad så nu, hvor det er os du gør det med første gang"; "Det er okay, for det er jo sommerferie".

Der er selvfølgelig lang tid til at dit barn bliver 6 år og skal ud på "egen hånd". Specielt nu hvor du er træt med træt på. Men min pointe er at du skal lytte til dig selv og dit barn. Hvis han/hun har brug for tryghed fra dig/jer, synes jeg at I skal give den. Og det behøver ikke være ved patten. Men jeg mener, modsat andre i denne tråd, at det er iorden at erstatte patten med en anden hyggelig vane, der kan give dit barn tryghed.

Mit bedste råd må være at lytte til dig selv - hvad mener du dit barn har brug for.

Tusind tak for dit svar. Det kunne jeg bruge til noget! Og det fjernede lidt af min dårlige samvittighed.... For der er virkelig mange, der får mig til at føle, at jeg "ødelægger" mit barn

Må bare starte fra en ende af og så lære hende tingene i hendes tempo istedet for at presse på med for meget. 

Anmeld Citér

12. juli 2015

Pikku Myy

Anonym skriver:

Tusind tak for dit svar. Det kunne jeg bruge til noget! Og det fjernede lidt af min dårlige samvittighed.... For der er virkelig mange, der får mig til at føle, at jeg "ødelægger" mit barn

Må bare starte fra en ende af og så lære hende tingene i hendes tempo istedet for at presse på med for meget. 

Børn er heldigvis ikke sådan lige til at ødelægge Desværre ved man ofte først lige præcis hvad ens børn havde brug for, når man kigger tilbage på hvad der virkede. Men en ting er sikkert; alle børn har brug for forældre der lytter til deres behov. Og det er meget nemmere at lytte, hvis man ikke har en masse andre (velmenende) forældres erfaringer med deres egne børn, over sig hele tiden.

Jeg er sikker på I finder vejen sammen. Du er velkommen til at skrive til mig, hvis du på et eller andet tidspunkt får brug for at vende nogle tanker. Eller bare behov for at sige at du er træt

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.