Føler mig som en dårlig mor(Graviditets sukkersyg)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.375 visninger
10 svar
0 synes godt om
30. juni 2015

Flowergirl

I fredags var jeg til glukosebelastning på sygehuset, da jeg fra graviditetens start har vejet lidt for meget. Jeg er lige nu, næsten 29 fulde uger henne.
Jeg ringede så til min læge i dag, for at høre om der var svar, og det var der ikke.
Jeg har så hertil eftermiddag, modtaget et ubesvaret opkald på min telefon, hvor der lå den øv besked, at mit tal var for højt og at jeg derfor havde graviditets sukkersyge. Ikke noget med hvor højt det var eller hvad der skulle ske fremadrettet, bare at det var for højt og at jeg kunne ringe til dem (sygehuset) på torsdag mellem kl. 11 og 12.

Lige nu føler jeg mig som verdens dårligste mor. Jeg har virkeligt passet på med slik, sodavand og andre søde ting. Ikke at jeg ikke har spist det, men har virkeligt tænkt mig om. Og jeg spiser stort set kun ting som er fuldkorn, altså intet hvidt brød.

Jeg hverken ryger eller drikker og gjorde det heller ikke før graviditeten, har undgået alt med koffein. Og alligevel rammer det forbandet graviditets sukkersyge mig. Ved godt at de sidst nævnte ting ikke har betydning for sukkersygen. Men synes bare at det hele er uretfærdigt. Har tudet den sidste time, pga. af den besked.

Er der nogle af jer derude, som har eller har haft graviditets sukkersyge. 
Hvad skete der, efter I fik det konstateret? altså undersøgelser osv.
Og skriv gerne hvor i høre til. Jeg høre selv til Roskilde.

På forhånd tak

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2015

Trine89

Jeg har ikke selv haft det, men jeg har en kusine som havde det i begge hendes graviditeter. 

hun har som dig også passet på med hvad hun spiste men det er bare ikke altid en garanti. 

Hun fik en samtale med en diætist, som fortalte lidt om hvad man må ikke må spise/drikke når man har graviditets sukkersyge. 

og så fulgte de hende tæt i slutningen fordi hun helst ikke måtte gå mere end et par dage over termin. 

Anmeld Citér

30. juni 2015

Snevejr84

Du er ingen dårlig mor Der er de fleste gange arveligt. 

jeg havde det da jeg var gravid fra uge 19. Jeg snakkede med i diætist, en sygeplejesken og læge. Fik en bog så jeg kunne måle mit blodsukker.

Skulle måle tre gange om dagen og fik taget en blodprøve hver måned. Var til scanning hver 4 uge. For mig var det ikke svært at holde. Det var først efter uge 32 det blev svære men ikke noget problem. Men det er meget forskelligt fra person til person jeg gik over tid, ikke noget problem så længe bebs har det godt. Det er heldigvis en meget mild form for sukker syge.

Anmeld Citér

1. juli 2015

NBNixen

Flowergirl skriver:

I fredags var jeg til glukosebelastning på sygehuset, da jeg fra graviditetens start har vejet lidt for meget. Jeg er lige nu, næsten 29 fulde uger henne.
Jeg ringede så til min læge i dag, for at høre om der var svar, og det var der ikke.
Jeg har så hertil eftermiddag, modtaget et ubesvaret opkald på min telefon, hvor der lå den øv besked, at mit tal var for højt og at jeg derfor havde graviditets sukkersyge. Ikke noget med hvor højt det var eller hvad der skulle ske fremadrettet, bare at det var for højt og at jeg kunne ringe til dem (sygehuset) på torsdag mellem kl. 11 og 12.

Lige nu føler jeg mig som verdens dårligste mor. Jeg har virkeligt passet på med slik, sodavand og andre søde ting. Ikke at jeg ikke har spist det, men har virkeligt tænkt mig om. Og jeg spiser stort set kun ting som er fuldkorn, altså intet hvidt brød.

Jeg hverken ryger eller drikker og gjorde det heller ikke før graviditeten, har undgået alt med koffein. Og alligevel rammer det forbandet graviditets sukkersyge mig. Ved godt at de sidst nævnte ting ikke har betydning for sukkersygen. Men synes bare at det hele er uretfærdigt. Har tudet den sidste time, pga. af den besked.

Er der nogle af jer derude, som har eller har haft graviditets sukkersyge. 
Hvad skete der, efter I fik det konstateret? altså undersøgelser osv.
Og skriv gerne hvor i høre til. Jeg høre selv til Roskilde.

På forhånd tak

Du er på ingen måde en dårlig mor . . Grunden til du har fået det behøver ikke at have noget med hvad du spiser eller drikker, det kan også være arveligt, noget i generne og mange andre grunde og det gør dig på ingen måde til en dårlig mor, rigtig mange får det efter hvad jeg fik afvide hos min læge da jeg fik glukosebelastning og selv ikke overvægtige kan få det . . Jeg er selv overvægtig, har det dog ikke selvom min far og farmor begge har type 2 sukkersyge . . 

Anmeld Citér

1. juli 2015

Flowergirl

Det jeg nok har det værst over, er det med at man selv senere hen har større risiko for at få diabetes, og det allerværste er at ens lille bebs også har større risiko for at få diabetes. Det er i hvert fald det som står på de forskellige sider på nettet.

Men lige nu er jeg spændt på hvad de siger i morgen. Har jo indtil videre kun fået den øv besked på min telefonsvarer.

Men når man googler emnet, så synes jeg ikke at det er et emnet som er så belyst, på de forskellige baby-sider.

Men tak for jeres svar. Skal nok bare lige sluge kamelen. For føler det virkeligt som et nederlag.

Anmeld Citér

1. juli 2015

Clisolka

Du er på ingen måde en dårlig mor  

Jeg fik det i min første graviditet.. Jeg troede seriøst min verden ville gå under, men jeg blev klogere 

Du kommer sandsynligt til en snak med en diætist, og så vil de kontrollere dig lidt mere i resten af graviditeten. 

Lov mig ikke at være ked af det, for der er også lidt "fordele" ved det  Bla. ekstra scanninger for at følge baby i resten af graviditeten. 

Du skriver at du bor i Roskilde, så jeg ved ikke om sygehuset vil holde øje med dig der, eller du bliver sendt til Rigshospitalet (Holbæk ville ikke vide af mig hverken da jeg var gravid 1 eller 2 gang)

Jeg fik det i den første graviditet, hvor der er store chancer for at få diabetes 2 senere hen = det fik jeg konstateret 1½ år efter fødslen  Nu 2 år efter den sidste fødsel har jeg fået så meget styr på mine tal, at jeg ikke skal gå til kontrol + jeg har rundet et vægttab på 40 kg 

Anmeld Citér

1. juli 2015

marius' mor

Jeg har haft det x 2.. du er ikke en dårlig, men en graviditet belaster kroppen og du har desværre udviklet grsviditetsbetinget diabetes.. du vil blive henvist til en diætist samt en diabetes sygeplejerske, på et af de nærmeste sygehuse. De vil tale med dig om kost, hvad du skal være særligt opmærksom på, og give dig nogle fif.. I forhold til blodsukkeret, bliver der udleveret blodsukkerapperat, som en diabetes dagbog. De vil instruerer dig i at måle blodsukker, hvornår du skal måle det og hvor det skal ligge for at være godt.. diabetes kan gøre at din baby får for meget sukker, og derfor blive et stort (tyk) baby, derfor vil du løbende blive indkaldt til ekstra scanninger, så de kan se at barnet følger sin vækstkurve og ikke tager for hurtigt på i vægt. Ligeledes er der også nogle retningslinjer omkring fødsel, f.eks at de tilbyder at sætte dig i gang ved termin, blandt andet for at undgå et for stort barn.. efter  fødslen bliver du og baby indlagt på en barselsgang, h or sygeplejersker og jordemødre, vil observere dit barn og hjælpe til dets trivsel... 

Hvis du har brug for at snakke er du velkommen til at skrive pr. Mail eller sms.. kan godt forstå din frustration, har været der, og det er ikke rart!

Anmeld Citér

2. juli 2015

Flowergirl

Så fik jeg ringet til jordemoderen i dag, og skal op og snakke med dem i morgen i en time, og så tirsdag skal jeg op og snakke med en diætist i ca. 45 min. Så er spændt på begge dele.

Fik snakket med min mor i dag, og hun havde det åbenbart den gang hun ventede mig, så jeg siger til mig selv at det er arveligt. Og hun har ikke diabetes den dag i dag, så det trøster jeg mig med.

Men jeg er også så heldig, at jeg bor i Roskilde ca. 1 km fra sygehuset, og det er der jeg skal gå til kontrol. Så ikke noget med at jeg skal ud og køre flere timer.

Men ser det stadigvæk lidt som et nederlag, og det gør jeg nok indtil jeg har født og set at min lille baby har haft det helt fint.

Men tak for alle jeres svar

Anmeld Citér

4. juli 2015

Bjørnemor

Flowergirl skriver:

Så fik jeg ringet til jordemoderen i dag, og skal op og snakke med dem i morgen i en time, og så tirsdag skal jeg op og snakke med en diætist i ca. 45 min. Så er spændt på begge dele.

Fik snakket med min mor i dag, og hun havde det åbenbart den gang hun ventede mig, så jeg siger til mig selv at det er arveligt. Og hun har ikke diabetes den dag i dag, så det trøster jeg mig med.

Men jeg er også så heldig, at jeg bor i Roskilde ca. 1 km fra sygehuset, og det er der jeg skal gå til kontrol. Så ikke noget med at jeg skal ud og køre flere timer.

Men ser det stadigvæk lidt som et nederlag, og det gør jeg nok indtil jeg har født og set at min lille baby har haft det helt fint.

Men tak for alle jeres svar

Jeg har først lige læst dit indlæg nu. Håber det gik godt hos jordemoderen. Jeg havde også graviditets sukkersyge og var også tilknyttet Roskilde. Vil bare sige, at de har været så gode! Jeg holdte mig fuldstændig fra sukker, da jeg fik det konstateret, hvilket resulterede i at jeg tabte mig.. En uge efter fødslen vejede jeg to kg mindre end før, jeg blev gravid, og herhjemme følger vi stadig så vidt som muligt samme kost her et halvt år efter. 

Tror kun det er omkring 2% har fortsat har sukkersyge efterfølgende. 

Anmeld Citér

19. juli 2015

Flowergirl

Bjørnemor skriver:

Jeg har først lige læst dit indlæg nu. Håber det gik godt hos jordemoderen. Jeg havde også graviditets sukkersyge og var også tilknyttet Roskilde. Vil bare sige, at de har været så gode! Jeg holdte mig fuldstændig fra sukker, da jeg fik det konstateret, hvilket resulterede i at jeg tabte mig.. En uge efter fødslen vejede jeg to kg mindre end før, jeg blev gravid, og herhjemme følger vi stadig så vidt som muligt samme kost her et halvt år efter. 

Tror kun det er omkring 2% har fortsat har sukkersyge efterfølgende. 

jo tak. Det gik godt hos jordemoderen.
Jeg skulle i den første uge måle mit blodsukker 6 gange om dagen, og efter den uge har jeg kun skulle måle det to dage om ugen, da de sagde at mine tal var ekstrem flotte. så det håber jeg varer ved.

Jeg har stort set også fjernet al sukker og kulhydrater, da jeg synes at det er nemmest at holde styr på. Men diætisten syntes at jeg spiste for lidt, plus hun kunne ikke lide at jeg havde tabt 300g på 4 dage. Så har smidt nogle kulhydrater ind i min kost, hvilket gør at mit blodsukker er blevet lidt højere, men lang fra for højt.

Men jeg må indrømme, at den sidste uge har været lidt svær at holde, da jeg mistede min elskede mormor for en uge siden. Tanken om at hun ikke møder sit oldebarn gør bare mega ondt. Men har gjort mit bedste for at leve efter kostrådene, og har heller ikke taget på og de gange jeg har målt mit blodsukker i denne uge, har det også set fint ud.
Jeg skal til jordemoder igen i denne uge, så er jeg spændt på hvad hun vurdere lille bebs til at være.
Sidst vurderede hun bebs til at være ca. 1300 g, hvor hun burde være mellem 1200-1400, så der var det hel fint.

Da du gik på Roskilde, hvor tit skulle du så til jordemoder og vægtscanning?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.