Uopdragne eller er jeg sart?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juni 2015

SofiaMik

Det jo svært når selv voksne mennesker ikke har lært det. Talrige gange er jeg blevet sprunget over i køen ved kassen, på vejen oplever jeg tit at en anden bilist klemmer sig ind foran mig uden at blinke og derved tager min bremselængde. Hvis man påtaler dette får man en finger eller skældsord. Ved buffeter oplever jeg også ofte at folk har lagt opdragelsen hjemme. Tror desværre at det er en tendens i vores samfund.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2015

Spirrevip

Jeg kender alt for godt det med uopdragne børn. I min familie er det også ungerne der skal tage først. Og hvor ville jeg bare ønske at det var os voksne først. 3 af børnene, som i øvrigt er søskende, er bare så uopdragne. Til det punkt, hvor man ender med at få kvalme, og droppe desserten. Når de skal op som de første og hente dessert, så bliver moren siddende på sin plads, og de går selv op. Og sørme ikke om de kan stå og klø sig i numsen, putte fingrene i munden, og så smide den samme hånd ned dybt i slikskålen, tage et par stykker, gnaske lidt på dem, og smide den tilbage øverst i skålen. Den ældste er altså 8-9 år og han gør det også. Ad. Hvad pokker gik der galt i opdragelsen der  der er jeg godt nok så sart, at jeg næsten altid springer desserten over, uanset hvor godt det ser ud.

Anmeld Citér

24. juni 2015

MorDk

CaWi skriver:

Kan godt forstå dig, synes virkelig at mange børn ikke lære at vente på det bliver deres tur.

Vi oplevede det konstant til gymnastik.  Jeg sagde pænt til min dreng, at nu skal vi lige vente på det bliver din tur. Og jeg sagde det så højt at de andre voksne kunne høre det. Alligevel masede deres børn sig frem i køen, uden at blive irettesat af deres forældre. 

Når det er sagt, så er børn "anderledes" nårde voksne ikke er tæt på. Tænker her at hvis du som den eeneste voksen har stået med sine børn i hånden, mens de andre børn fræser rundt og deres forældre sidder tilbage ved bordene, ja så kan det nok kun gå lidt galt 

Jeg ved bare at sendte jeg selv min 4 årige søn op for at hente is. Så havde han ikke bare mast sig frem men ventet pænt på det blev hans tur. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

MorDk

Hck skriver:

Synes ordet uopdragen er et lidt voldsomt ord i denne sammenhæng, tror at de fleste af vores unger på et tidspunkt gør et eller andet, der virker forkert på andre uden af de er uopdragne

Jeg er med på at børn er forskellige og vi alle ser forskelligt på tingene. Men jeg mener godt man kan kalde forskellige "handlinger" uopdragne... uden direkte at stemple børnene som uopdragne. 

Måske jeg formuleret mig lidt forkert. MEN når det så er sagt så mener jeg det er uopdragent bare at "gå til makronerne" uden at tage hensyn og vente på tur mm. I min verden er det almen pli

Anmeld Citér

24. juni 2015

MorDk

Spirrevip skriver:

Jeg kender alt for godt det med uopdragne børn. I min familie er det også ungerne der skal tage først. Og hvor ville jeg bare ønske at det var os voksne først. 3 af børnene, som i øvrigt er søskende, er bare så uopdragne. Til det punkt, hvor man ender med at få kvalme, og droppe desserten. Når de skal op som de første og hente dessert, så bliver moren siddende på sin plads, og de går selv op. Og sørme ikke om de kan stå og klø sig i numsen, putte fingrene i munden, og så smide den samme hånd ned dybt i slikskålen, tage et par stykker, gnaske lidt på dem, og smide den tilbage øverst i skålen. Den ældste er altså 8-9 år og han gør det også. Ad. Hvad pokker gik der galt i opdragelsen der  der er jeg godt nok så sart, at jeg næsten altid springer desserten over, uanset hvor godt det ser ud.

Øv altså! Ja det er virkelig også sådan noget jeg krummer tær' over. 

Anmeld Citér

24. juni 2015

lineog4

Jeg tror jeg havde åbnet munden - mit udgangspunkt i mødet med børn, er de helst vil gøre det rigtige,møde vil gerne gøre alle glade, have det godt med store og små. Men det er bare ikke altid de ved hvordan de skal gøre det (og det behøver ikke være uopdragent, det kan i lige så høj grad handle om forglemmelse, impulsivitet og en masse andet). 

Og står der en voksen ved siden af , og den voksne ikke gover udtryk for handlingerne er forkerte, jamen så er de jo nok rigtige. Så jeg havde ikke krummet tæer, jeg havde organiseret køen og sagt: her bestemmer jeg 

Anmeld Citér

24. juni 2015

snuskesmor

Oh, jeg har et dybt relateret spørgsmål. I vores storfamilie er nogle børn, der generelt er meget velopdragne, men som i mine øjne opfører sig grotesk når der er dessert. Hvis der er slik eller pynt på kagen piller de den af og efterlader kagen, og hvis der er mest glasur midt på kagen så graver de et stykke ud der og efterlader et krater af en dessert. Må man godt det i jeres øjne? Jeg er ikke dansk, og min danske mand mener at det må man godt... men det må min datter altså ikke, hvis hun opfærer sig sådan i Norge dør jeg af skam.

Anmeld Citér

24. juni 2015

Christine

MorDk skriver:

Jeg var til et arrangement igår og blev noget "forarget" da desserten blev serveret. Planen var at børnene skulle have først. Jeg tager mine unger med op til is-baren hvor der var "ta' selv" Vi stillede os pænt i kø men resten af ungerne styrtede hen til bordet og "splittede" det hele ad  Min søn stod med store øjne og glemte helt hvilken slags is han ville have...  Jeg var SÅ tæt på at sige noget... men holdt mund og ventede på at det drev over. Børnene har været mellem 5-11 år. Der var én dame der kommenterede det... "ja sådan er børn jo" Øhhhm NEJ! ikke efter mit hovede ihvertfald. Det handler om opdragelse. Hvad mener I?

Jeg synes ofte jeg oplever voksne der ikke har lært at stå i kø - det må være deres afkom du har mødt! 

De kan lige så godt lære det først som sidst. Men altså, synes som sagt der er mange voksne der stadig ikke behersker køkultur.

Anmeld Citér

24. juni 2015

Mum33

Tænker der burde have stået en voksen og "styret slagets gang". Den burde være forudset at børn i den alder ville reagere på den måde. Synes det var fint du gik med din søn 

Anmeld Citér

24. juni 2015

MorDk

Jeg tror jeg havde åbnet munden - mit udgangspunkt i mødet med børn, er de helst vil gøre det rigtige,møde vil gerne gøre alle glade, have det godt med store og små. Men det er bare ikke altid de ved hvordan de skal gøre det (og det behøver ikke være uopdragent, det kan i lige så høj grad handle om forglemmelse, impulsivitet og en masse andet). 

Og står der en voksen ved siden af , og den voksne ikke gover udtryk for handlingerne er forkerte, jamen så er de jo nok rigtige. Så jeg havde ikke krummet tæer, jeg havde organiseret køen og sagt: her bestemmer jeg 

Ja det ville jeg også ønsket jeg havde gjort og gør det også i andre sammenhænge. MEN MEN MEN "død over dem som opdrager på andres børn" Been there... Ikke at det får mig til at holde mund hver gang... men kan du følge mig? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.