sosu hjælper

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.100 visninger
17 svar
18 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juni 2015

Anonym trådstarter

Hej baby brugere.

Jeg er lige gået på barsel og overvejer at uddanne mig til social og sundhedshjælper efterfølgende. Er der nogen inden for området som ved hvad jobmulighederne er inden for uddannelsen?? Vil også gerne høre om gode og mindre gode erfaringer med ud. Og jobbet. HåHåber i kan hjælpe. Da jeg har brug for en kort uddannelse med jobgaranti :-)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2015

Mama85

At vælge et fag, hvor man på mange måder kommer så tæt ind på folk, og dermed skal have hjertet med, er et stort no go fra mig, hvis du alene vælger jobbet på grund af kort uddannelse og jobgaranti. 

Anmeld Citér

22. juni 2015

MorDk

Jeg kan fortælle dig at der rigtig mange steder ikke bliver ansat hjælpere. De søger assistenter. Så du kan jo vælge at læse videre efter du har afsluttet hjælper udd. 

Anmeld Citér

22. juni 2015

KomSåBaby!

Jeg er selv uddannet sosu assistent, og man SKAL have sit "menneske hjerte" med hele vejen! Man arbejder med mennesker der er syge, gamle og svage og det er vigtigt man i forvejen holder af mennesker og ønsker at "gøre en forskel" for dem!

For mig selv kan jeg sige, at jeg manglede nogle ansvarsområder og arbejdsopgaver som hjælper - der var, for mig, for "lidt" udfordringer og jobmuligheder som hjælper - derfor videreuddannede jeg mig hurtigt.. 

Rent jobmæssigt ved jeg ikke hvordan mulighederne er for sosu hjælpere - men jeg har hørt rygter (i hvert fald i min ansættelses kommune) om, at man overvejer at udfase hjælper stillingerne til fordel for assistenter..  

Anmeld Citér

22. juni 2015

Hønsemor

Jeg blev uddannet hjælper i Marts, og jeg stod med et vikariat i hånden inden jeg var færdig på udd..

Rigtig mange steder ansætter man kun i vikariater, fordi mange kommuner har ansættelsesstop osv.

Dog vil jeg ikke anbefale dig at starte op, hvis det drejer sig om en hurtig uddannelse og garanti for job, da denne karriere er så meget mere end blot et arbejde, det er menneskers ve og vel der står på spil, det er langt hen af vejen deres sidste tid og værdighed du står med.. I mine øjne skal man brænde for sit job og ikke bare tage en uddannelse fordi det lige passer ind eller få et job fordi det giver penge på bordet, når det handler om mennesker - unge som gamle..

Du kan tage så mange korte uddannelser og stadig få et job

Anmeld Citér

22. juni 2015

Anonym trådstarter

Tak for svar allesammen. Men synes godt nok i er dømmende overfor mig. Det er trist med så mange sure og belærende svar, når man spørger så konkret. Jeg er udmærket klar over Hvad jobbet indebære. Jeg har gennem tiden forsøgt mig med 3 forskellige mellemlange videregående uddannelser uden held. Og nu ville jeg så forsøge mig med en kort som jeg måske havde chancen for at gennemføre

Anmeld Citér

22. juni 2015

Mama85

Anonym skriver:

Tak for svar allesammen. Men synes godt nok i er dømmende overfor mig. Det er trist med så mange sure og belærende svar, når man spørger så konkret. Jeg er udmærket klar over Hvad jobbet indebære. Jeg har gennem tiden forsøgt mig med 3 forskellige mellemlange videregående uddannelser uden held. Og nu ville jeg så forsøge mig med en kort som jeg måske havde chancen for at gennemføre

Jeg er ked af, at du tog svarene ilde op. Men du skrev jo selv at du gerne vil høre nærmere om jobbet, og en med interesse for faget ved som regel mere end at det er en kort uddannelse og måske med mulighed for job. 

Hvad er grunden til at du ikke har gennemført de andre uddannelser? Og hvorfor skulle en kortere uddannelse være vejen frem? For at den er kort, og mange mener at det er "nemt nok at tørre røv" er det ikke ensbetydende med at det er en uddannelse man får serveret på et sølvfad.

Anmeld Citér

22. juni 2015

Anonym trådstarter

Mama85 skriver:

Jeg er ked af, at du tog svarene ilde op. Men du skrev jo selv at du gerne vil høre nærmere om jobbet, og en med interesse for faget ved som regel mere end at det er en kort uddannelse og måske med mulighed for job. 

Hvad er grunden til at du ikke har gennemført de andre uddannelser? Og hvorfor skulle en kortere uddannelse være vejen frem? For at den er kort, og mange mener at det er "nemt nok at tørre røv" er det ikke ensbetydende med at det er en uddannelse man får serveret på et sølvfad.

Jeg tror desværre bare at jeg er lidt nærtagende i dag, har tidligere læst til laborant, fysioterapeut og pædagog.. Så jeg kan ikke overskue at skulle begynde på en ny lang uddannelse. Tror bare jeg er mere praktisk anlagt end fagligt, har meget svært ved at koncentrere mig og bliver nok ikke lettere med baby. Jeg vil hellere arbejde med ældre Og handicappede end med børn. Og så tænkte jeg på ssh og senere ssa. Kan sagtens komme ind på sygeplejerske men kan ikke rumme den meget hårde læsebyrde og har ikke nok SU tilbage til at starte på sygeplejerske..

Anmeld Citér

22. juni 2015

Mama85

Jeg tror desværre bare at jeg er lidt nærtagende i dag, har tidligere læst til laborant, fysioterapeut og pædagog.. Så jeg kan ikke overskue at skulle begynde på en ny lang uddannelse. Tror bare jeg er mere praktisk anlagt end fagligt, har meget svært ved at koncentrere mig og bliver nok ikke lettere med baby. Jeg vil hellere arbejde med ældre Og handicappede end med børn. Og så tænkte jeg på ssh og senere ssa. Kan sagtens komme ind på sygeplejerske men kan ikke rumme den meget hårde læsebyrde og har ikke nok SU tilbage til at starte på sygeplejerske..

Helt ok. Jamen hvis man kigger overordnet hvor din interesse ligger, ved at se på de uddannelser du har forsøgt dig med, så har de den fællestræk at alle 3 har noget med mennesker at gøre. Så hvis du føler at du har hjertet med til at omgåes, i første omgang som hjælper, ældre og svage, så er du nok ikke helt på afveje. Og du skriver selv at du nok er mere praktisk end faglig, så skal du huske på at der er mange observationer og overvejelser du skal gøre som SSH, så det er jo ikke "bare" at få fru Jensen op af sengen, og i tøjet og sørge for at få mad og piller i hende. Men hvordan er dine koncentrationsproblemer? Når du skal læse og lagre det lærte? Eller generelt?

Anmeld Citér

22. juni 2015

Anonym trådstarter

Mama85 skriver:

Helt ok. Jamen hvis man kigger overordnet hvor din interesse ligger, ved at se på de uddannelser du har forsøgt dig med, så har de den fællestræk at alle 3 har noget med mennesker at gøre. Så hvis du føler at du har hjertet med til at omgåes, i første omgang som hjælper, ældre og svage, så er du nok ikke helt på afveje. Og du skriver selv at du nok er mere praktisk end faglig, så skal du huske på at der er mange observationer og overvejelser du skal gøre som SSH, så det er jo ikke "bare" at få fru Jensen op af sengen, og i tøjet og sørge for at få mad og piller i hende. Men hvordan er dine koncentrationsproblemer? Når du skal læse og lagre det lærte? Eller generelt?

Det er mest når jeg skal læse og huske. Og så har jeg en tendens til at give op. Jeg har haft mange nedture med uddannelserne, så jeg kunne godt tænke mig at få lidt succes og så tror jeg bare at min kæreste er rigtig træt af at jeg ikke er blevet færdiguddannet i noget endnu. Og så tænkte jeg at ssh ville være et godt sted at starte, vil nemlig gerne arbejde med mennesker og vil give min omsorg til dem som har brug for det. Og ved godt der er meget personlig pleje og nogle grænser som skal overskrides. Men det er blevet bedre med alderen, nu er jeg ikke så sart længere, er 25.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.