I min datters børnehave skal man ikke selv have mad med overhovedet:
Hvis de kommer tidligt, dvs før 07.30 kan de få morgenmad i form af havregrød, tykmælk med müsli eller grove cerials osv.
Der serveres formiddagsmad mellem 9.00 og 9.30, som fast punkt, hvor alle sidder sammen. Den består oftest i noget groft brød med marmelade og frugbåde.
Til frokosten kl. halv 12/12, serveres der varm mad eller rugbrød med fiskepålæg, kødpålæg eller ost. Den varme mad er ret varieret, så det er svært at sige præcist, hvad de får - men de får dog suppe min. 1 gang pr. uge.
Der er eftermiddagsmad fra omkring kl 14 og frem. Her kommer børnene selv når/hvis de er sultne og der et hul i ders leg. Maden serveres ofte udenfor på borde/bænke-sæt. Det er nogenlunde det samme de får, som til formiddagsmaden - dvs brød og frugt.
Det lyder måske lidt kedeligt for børnene, men børnehaven serverer næsten aldrig kage og andre søde sager. Børnehaven er nemlig både sukkerfri og bruger økologiske råvarer.
Det giver et utroligt pusterum, at jeg ikke selv skal tænke på sunde madpakker og mellemmåltider, men er i tryg forvaring om, at hun får serveret noget ordentligt mad flere gange i løbet af dagen. Når kun kommer hjem får hun et mellemmåltid mere, før vi spiser halv 6/6.
Anmeld