han kan ikke cykle - hvad kan jeg gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. juni 2015

bøllen

Anonym skriver:

vi prøvede at få far til at øve med ham da vi købte cyklen i februar og fik svaret; "ja, når det bliver bedre vejr" - og den accepterede jeg, for det var koldt og blæste ofte.

men hver gang knægten prøver at overtale ham til at øve, så kommer han med en dårlig undskyldning - og vi har altså en dreng der tydeligt kan læse om vi lyver for ham.

jeg prøvede at øve med ham sidst han var her, men jeg kan mærke på ham at han er ved at opgive, for hver gang han tager hjem er han lige ved at have den, men når at glemme det igen i de 12 dage der går før han kommer igen.

Det er selvfølgelig ikke nemt hvis far ikke hjælper men tænker alligevel i skal blive ved med at øve. Ifølge vores cykelhandler er det en stor hjælp de har kørt på løbecykel da det træner balancen. 

Måske kan sommerferien komme jer til gode. 

Der er ikke andet for at øve men synd far ikke vil hjælpe nu knægten gerne vil.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2015

Bebsen

Mulllesmor skriver:

da min søn skulle lære det satte vi sadlen helt ned så han kunne nå jorden med helt flad fod.. så brugte han den som løbecykel og fik fornemmelsen af balancen og forsøgte at holde balancen med fødderne på pedalerne og der gik faktisk kun 2 dage så havde han fået styr på det.. kan du ikke tage en alvorsnak med din x om det så kan kan få mere gang i cykelriet hjemme hos ham, læg vægt på det du skriver her at der kommer cykelture med skolen og at det er en rigtig god ting at han får det øvet nu

Meget enig, støttehjul er fint til små børn, men ville ikke anbefale dem til store drenge på 6 år - tror cyklen ville tippe med ham pga hans vægt, når han drejer eller der kommer bump. 

Helt ned med sadlen, så han kan bruge den som en løbecykel, når han har fanget balancen skal han nok selv sætte fødderne på pedalerne - men vil osse anbefale en stang bag på, for at undgå nederlag hvis han sku miste balancen :-)

Held og lykke :-)

Anmeld Citér

18. juni 2015

Anonym trådstarter

Mulllesmor skriver:

da min søn skulle lære det satte vi sadlen helt ned så han kunne nå jorden med helt flad fod.. så brugte han den som løbecykel og fik fornemmelsen af balancen og forsøgte at holde balancen med fødderne på pedalerne og der gik faktisk kun 2 dage så havde han fået styr på det.. kan du ikke tage en alvorsnak med din x om det så kan kan få mere gang i cykelriet hjemme hos ham, læg vægt på det du skriver her at der kommer cykelture med skolen og at det er en rigtig god ting at han får det øvet nu

problemet er at sadlen er så langt nede som den kan og han er god til at holde balancen på den når han bruger den som løbecykel, men lige så snart han skal sætte fødderne op på pedalerne og bruge dem, så opstår problemerne.

Vi har endda købt en rigtig "styrepind" til cyklen for at kunne støtte ham, men problemet ligger i at han ikke er tryg når han ikke har en fod på jorden samtidig med at han sidder på den.

Anmeld Citér

18. juni 2015

Bebsen

Anonym skriver:

problemet er at sadlen er så langt nede som den kan og han er god til at holde balancen på den når han bruger den som løbecykel, men lige så snart han skal sætte fødderne op på pedalerne og bruge dem, så opstår problemerne.

Vi har endda købt en rigtig "styrepind" til cyklen for at kunne støtte ham, men problemet ligger i at han ikke er tryg når han ikke har en fod på jorden samtidig med at han sidder på den.

Er han selv interesseret i at lære at cykle? 

For hvis han er, så bare fortsæt, ros og en masse jeg tror på dig, og forsikring om at han ikke kan vælte fordi I har fat, så skal det nok komme. 

Min dreng var helt vild efter at lære det, og lærte det meget hurtigt - så hurtigt jeg knap nåede at opfange det, før han bare kørte. Det lyder lidt på mig som om din dreng måske ikke helt har det behov endnu? 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Jegkiggerpåfugle

Min lillebror lærte ikke at cykle før han var 8 år gammel - men ved ham var interessen der bare ikke 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Bjørnemor

Da jeg var barn, var jeg meget pjevset og bange for at kommentar skade. Så cykling var udelukket. Jeg kunne ikke cykle, da jeg startede i skole. Efter et par uger skulle klassen på cykeltur, og jeg syntes bare det var så pinligt ikke at kunne cykle.. Så jeg lærte mig selv det i baghaven. Det gjorde ikke ligeså ondt at lande på græs. 

Nu ved jeg ikke, hvordan jeres dreng er.. Men for mig hjalp det, at jeg selv måtte overvinde frygten og lære det alene. Plus jeg ikke blev presset til det.

Anmeld Citér

18. juni 2015

Skouboe

Køb en brugt lille cykel (12" eller deromkring), der er på størrelse med løbecyklen. Den er så lav at han uden problemer bare kan sætte fødderne ned, og så kan han bruge den ligesom løbecyklen. Så er det nemt bare lige at tage fødderne op og cykle, og hvis man bliver bange eller er ved at vælte, så sætter man bare fødderne ned ligesom løbecyklen. begge vores piger har lært at cykle på 5 minutter på den, netop fordi den minder så meget om løbecyklen. Når de så har kørt på den nogle måneder, er de klar til en større cykel. 

Anmeld Citér

31. juli 2015

janne1986

Anonym skriver:

jeg har en dejlig dreng der skal starte i skole efter sommerferien og jeg ved at hans skole nogle gange tager på udflugter til forskellige serværdigheder og/eller arrangementer i byen - på cykel - og han glæder sig.

Jeg synes faktisk det er dejligt at se når de kommer kørende, bl.a. fordi ingen af ungerne får lov til at køre uden cykelhjelm og lærerne kører sådan at de støtter ungerne i at få vist af i trafikken. 

mit problem er bare at min dreng ikke kan cykle. Han har en løbecykel hos sin far og vi har begge købt en cykel til ham. Min mand og jeg valgte at købe hans cykel sammen med ham hos en cykelhandler så at han fik den rette størrelse, men så opstod problemet - han har aldrig lært at bruge benene til at køre rundt og lige så snart han sætter fødderne op på pedalerne mister han balancen og bliver utryg. Det længste jeg har fået ham til at køre er ca. 100 m. 

Havde han boet hos os havde vi kunnet træne oftere, men han kommer kun hveranden weekend og hans far træner slet ikke med ham til trods for at de bor sammen. 

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min dreng? Jeg var selv et mobbeoffer som barn og jeg ønsker ikke at min søn skal blive mobbet for ikke at kunne cykle.

Begge mine piger lærte det på 1/2-3 timer.... Den yngste brugte meget løbecykek... Og i starten gjorde hun det samme på sin cykel også når der var fart på, så fødderne op og hjule rundt... Det tog ca 15 min 

Anmeld Citér

31. juli 2015

Anonym trådstarter

janne1986 skriver:

Begge mine piger lærte det på 1/2-3 timer.... Den yngste brugte meget løbecykek... Og i starten gjorde hun det samme på sin cykel også når der var fart på, så fødderne op og hjule rundt... Det tog ca 15 min 

Han har lært det... det kom bare i løbet af et par dage... i går cyklede han 8 km uden problemer... :-D

Anmeld Citér

1. august 2015

aarhusmor

Anonym skriver:

Han har lært det... det kom bare i løbet af et par dage... i går cyklede han 8 km uden problemer... :-D

Det var flot. Men ellers ville jeg sige at det ikke er noget problem. Min dreng på knap 9 har ikke lyst til at cykle. Han skal i 3. kl. nu og derfor har vi trænet med ham igennem sommeren.
Men de ture der har været, har været for den gruppe af børn i SFO'en der havde lyst og andre behøvede ikke. Skolen har endnu ikke arrangeret noget

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.