han kan ikke cykle - hvad kan jeg gøre?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.794 visninger
19 svar
16 synes godt om
18. juni 2015

Anonym trådstarter

jeg har en dejlig dreng der skal starte i skole efter sommerferien og jeg ved at hans skole nogle gange tager på udflugter til forskellige serværdigheder og/eller arrangementer i byen - på cykel - og han glæder sig.

Jeg synes faktisk det er dejligt at se når de kommer kørende, bl.a. fordi ingen af ungerne får lov til at køre uden cykelhjelm og lærerne kører sådan at de støtter ungerne i at få vist af i trafikken. 

mit problem er bare at min dreng ikke kan cykle. Han har en løbecykel hos sin far og vi har begge købt en cykel til ham. Min mand og jeg valgte at købe hans cykel sammen med ham hos en cykelhandler så at han fik den rette størrelse, men så opstod problemet - han har aldrig lært at bruge benene til at køre rundt og lige så snart han sætter fødderne op på pedalerne mister han balancen og bliver utryg. Det længste jeg har fået ham til at køre er ca. 100 m. 

Havde han boet hos os havde vi kunnet træne oftere, men han kommer kun hveranden weekend og hans far træner slet ikke med ham til trods for at de bor sammen. 

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min dreng? Jeg var selv et mobbeoffer som barn og jeg ønsker ikke at min søn skal blive mobbet for ikke at kunne cykle.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. juni 2015

SandraXOXO

I sommerferien har i ham vel mere end hver anden weekend? Så kunne i måske lære ham det der? 

Anmeld Citér

18. juni 2015

bøllen

jeg har en dejlig dreng der skal starte i skole efter sommerferien og jeg ved at hans skole nogle gange tager på udflugter til forskellige serværdigheder og/eller arrangementer i byen - på cykel - og han glæder sig.

Jeg synes faktisk det er dejligt at se når de kommer kørende, bl.a. fordi ingen af ungerne får lov til at køre uden cykelhjelm og lærerne kører sådan at de støtter ungerne i at få vist af i trafikken. 

mit problem er bare at min dreng ikke kan cykle. Han har en løbecykel hos sin far og vi har begge købt en cykel til ham. Min mand og jeg valgte at købe hans cykel sammen med ham hos en cykelhandler så at han fik den rette størrelse, men så opstod problemet - han har aldrig lært at bruge benene til at køre rundt og lige så snart han sætter fødderne op på pedalerne mister han balancen og bliver utryg. Det længste jeg har fået ham til at køre er ca. 100 m. 

Havde han boet hos os havde vi kunnet træne oftere, men han kommer kun hveranden weekend og hans far træner slet ikke med ham til trods for at de bor sammen. 

Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min dreng? Jeg var selv et mobbeoffer som barn og jeg ønsker ikke at min søn skal blive mobbet for ikke at kunne cykle.

Har i prøvet at sætte en stang på cyklen??

her løb jeg blot sammen med ham og holdte fast i sadlen. De er hurtigt kommet efter det . De  2 cyklede fra første sekundt uden nr 3 øvede vi i 2 dage så kunne han

her ville min dreng ikke cykle på sin cykel med støttehjul ( mindre end din ) han havde aldrig kørt på en cykel med pedal , dog kørt på løbecykel. Cykelhandleren rådede os til at tage støttehjul af . Det gjorde vi og vupti knægten kørte som aldrig før.

så det behøver ikke tage længe at lære det , men rutine kommer jo selvfølgelig ved at træne .

måske kunne i øve intens en weekend hos jer og  opfordrer far til at fortsætte 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Anonym trådstarter

SandraXOXO skriver:

I sommerferien har i ham vel mere end hver anden weekend? Så kunne i måske lære ham det der? 

der har vi ham 2 x 1 uge...

han er desværre blevet smittet med hans fars "naturskræk" så han vil ikke være udenfor i regnvejr, hvis det blæser eller på andre måder ikke er godt vejr... 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Anonym trådstarter

bøllen skriver:

Har i prøvet at sætte en stang på cyklen??

her løb jeg blot sammen med ham og holdte fast i sadlen. De er hurtigt kommet efter det . De  2 cyklede fra første sekundt uden nr 3 øvede vi i 2 dage så kunne han

her ville min dreng ikke cykle på sin cykel med støttehjul ( mindre end din ) han havde aldrig kørt på en cykel med pedal , dog kørt på løbecykel. Cykelhandleren rådede os til at tage støttehjul af . Det gjorde vi og vupti knægten kørte som aldrig før.

så det behøver ikke tage længe at lære det , men rutine kommer jo selvfølgelig ved at træne .

måske kunne i øve intens en weekend hos jer og  opfordrer far til at fortsætte 

vi prøvede at få far til at øve med ham da vi købte cyklen i februar og fik svaret; "ja, når det bliver bedre vejr" - og den accepterede jeg, for det var koldt og blæste ofte.

men hver gang knægten prøver at overtale ham til at øve, så kommer han med en dårlig undskyldning - og vi har altså en dreng der tydeligt kan læse om vi lyver for ham.

jeg prøvede at øve med ham sidst han var her, men jeg kan mærke på ham at han er ved at opgive, for hver gang han tager hjem er han lige ved at have den, men når at glemme det igen i de 12 dage der går før han kommer igen.

Anmeld Citér

18. juni 2015

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
Anonym skriver:

Hej 

Først tænker jeg om de allerede tager på cykeltur i 0. klasse? - Synes det lyder tidligt. Min søn startede i skole sidste sommer og de har ikke været på en eneste cykeltur. Det har været på gåture, hvor de bl.a. har lært om trafikken, men ingen cykler endnu.

Det andet er, at det nok skal komme. Også selvom han ikke øver hver dag. 

Er han startet med at cykle uden støttehjul?

Begge mine børn er startet med støttehjul, som efterfølgende blev erstattet af en pind og så vupti, så var den der. 

Jeg har ikke haft tid til at øve så meget med mine børn og synes at stedet hvor jeg bor ikke er begyndervenligt for børn der skal lære at cykle. Mine forældre derimod bor et super godt sted, hvor de trygt kan cykle rundt. Men der kommer mine børn ikke særlig ofte da de bor langt væk. Men de har lært at cykle hos deres mormor og morfar når det har været hos dem. 

Så selvom det ikke har været øvelse hver dag, kom de efter det hos mine forældre, hvor de/vi ofte er 2-3 dage ad gangen(ca. hver 2. måned). Og vil også lige pointere at min søn først lærte at cykle omkring juni måned, hvor han startede i skole i August og fyldte 6 år. 

Er sikker på at det kommer! Held og lykke - og pas også på ikke at stresse ham til det, så han ender med at gå i baglås og nægte at sætte sig op på cyklen. 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Anonym trådstarter

Babyklar87 skriver:

Hej 

Først tænker jeg om de allerede tager på cykeltur i 0. klasse? - Synes det lyder tidligt. Min søn startede i skole sidste sommer og de har ikke været på en eneste cykeltur. Det har været på gåture, hvor de bl.a. har lært om trafikken, men ingen cykler endnu.

Det andet er, at det nok skal komme. Også selvom han ikke øver hver dag. 

Er han startet med at cykle uden støttehjul?

Begge mine børn er startet med støttehjul, som efterfølgende blev erstattet af en pind og så vupti, så var den der. 

Jeg har ikke haft tid til at øve så meget med mine børn og synes at stedet hvor jeg bor ikke er begyndervenligt for børn der skal lære at cykle. Mine forældre derimod bor et super godt sted, hvor de trygt kan cykle rundt. Men der kommer mine børn ikke særlig ofte da de bor langt væk. Men de har lært at cykle hos deres mormor og morfar når det har været hos dem. 

Så selvom det ikke har været øvelse hver dag, kom de efter det hos mine forældre, hvor de/vi ofte er 2-3 dage ad gangen(ca. hver 2. måned). Og vil også lige pointere at min søn først lærte at cykle omkring juni måned, hvor han startede i skole i August og fyldte 6 år. 

Er sikker på at det kommer! Held og lykke - og pas også på ikke at stresse ham til det, så han ender med at gå i baglås og nægte at sætte sig op på cyklen. 

da han var lille købte jeg en lille cykel med støttehjul til ham, men hans farmor påstod at sådan en kunne man ikke bruge til at lære og cykle for man lærte ikke at holde balancen, så da vi gik fra hinanden da han var 4 skilte min eks sig hurtigt af med den og siden har knægten ikke kørt på en "rigtig" cykel.

Anmeld Citér

18. juni 2015

Babyklar87

Profilbillede for Babyklar87
Anonym skriver:

da han var lille købte jeg en lille cykel med støttehjul til ham, men hans farmor påstod at sådan en kunne man ikke bruge til at lære og cykle for man lærte ikke at holde balancen, så da vi gik fra hinanden da han var 4 skilte min eks sig hurtigt af med den og siden har knægten ikke kørt på en "rigtig" cykel.

Øv, det er ærgerligt. 

I min optik lærer man netop det at holde balance på en cykel med støttehjul, da cyklen godt kan tippe lidt til siderne, fordi begge støttehjul ikke altid rammer underlagt på samme tid. Udover det, vil jeg også mene at får øvelse og teknikken i at cykle rundt med benene samtidig med at han skal styre cyklen. 

Jeg synes helt klart I så skal prøve med en pind. Sørg for at holde i pinden så han føler sig tryg og vent med at give slip på den til han selv føler han har kontrol over cyklen og har mod på at forsøge selv. 

Anmeld Citér

18. juni 2015

Mimic

Tag ham med på en sportsplads, så gør det ikke så ondt hvis han vælter, en pind bag på cyklen og så løbe med ham, han skal nok hurtigt komme efter det

når i har ham på weekend, regn eller ej, så hiv ham med ud og brug en dag på det

Her havde vi også en lidt usikker pige der ikke kunne cykle i 0. klasse, men en dag de skulle på cykeltur, ville hun ikke have støttehjulene på og da vi hentede hende om eftermiddagen kunne hun cykle

"human see - Human do", når han ser de andre cykle skal han nok få det lært hurtigt

Anmeld Citér

18. juni 2015

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

da min søn skulle lære det satte vi sadlen helt ned så han kunne nå jorden med helt flad fod.. så brugte han den som løbecykel og fik fornemmelsen af balancen og forsøgte at holde balancen med fødderne på pedalerne og der gik faktisk kun 2 dage så havde han fået styr på det.. kan du ikke tage en alvorsnak med din x om det så kan kan få mere gang i cykelriet hjemme hos ham, læg vægt på det du skriver her at der kommer cykelture med skolen og at det er en rigtig god ting at han får det øvet nu

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.