Anonym skriver:
jeg har en dejlig dreng der skal starte i skole efter sommerferien og jeg ved at hans skole nogle gange tager på udflugter til forskellige serværdigheder og/eller arrangementer i byen - på cykel - og han glæder sig.
Jeg synes faktisk det er dejligt at se når de kommer kørende, bl.a. fordi ingen af ungerne får lov til at køre uden cykelhjelm og lærerne kører sådan at de støtter ungerne i at få vist af i trafikken. 
mit problem er bare at min dreng ikke kan cykle. Han har en løbecykel hos sin far og vi har begge købt en cykel til ham. Min mand og jeg valgte at købe hans cykel sammen med ham hos en cykelhandler så at han fik den rette størrelse, men så opstod problemet - han har aldrig lært at bruge benene til at køre rundt og lige så snart han sætter fødderne op på pedalerne mister han balancen og bliver utryg. Det længste jeg har fået ham til at køre er ca. 100 m. 
Havde han boet hos os havde vi kunnet træne oftere, men han kommer kun hveranden weekend og hans far træner slet ikke med ham til trods for at de bor sammen. 
Hvad kan jeg gøre for at hjælpe min dreng? Jeg var selv et mobbeoffer som barn og jeg ønsker ikke at min søn skal blive mobbet for ikke at kunne cykle.
Hej 
Først tænker jeg om de allerede tager på cykeltur i 0. klasse? - Synes det lyder tidligt. Min søn startede i skole sidste sommer og de har ikke været på en eneste cykeltur. Det har været på gåture, hvor de bl.a. har lært om trafikken, men ingen cykler endnu.
Det andet er, at det nok skal komme. Også selvom han ikke øver hver dag.
Er han startet med at cykle uden støttehjul?
Begge mine børn er startet med støttehjul, som efterfølgende blev erstattet af en pind og så vupti, så var den der.
Jeg har ikke haft tid til at øve så meget med mine børn og synes at stedet hvor jeg bor ikke er begyndervenligt for børn der skal lære at cykle. Mine forældre derimod bor et super godt sted, hvor de trygt kan cykle rundt. Men der kommer mine børn ikke særlig ofte da de bor langt væk. Men de har lært at cykle hos deres mormor og morfar når det har været hos dem.
Så selvom det ikke har været øvelse hver dag, kom de efter det hos mine forældre, hvor de/vi ofte er 2-3 dage ad gangen(ca. hver 2. måned). Og vil også lige pointere at min søn først lærte at cykle omkring juni måned, hvor han startede i skole i August og fyldte 6 år.
Er sikker på at det kommer! Held og lykke - og pas også på ikke at stresse ham til det, så han ender med at gå i baglås og nægte at sætte sig op på cyklen.