Anonym skriver:
Hold nu op med alt det der fis! Jeg har på ingen måde sagt at hun mangler empati, men hun ved udemærket godt at ord kan såre og hun ved også hvordan hun skal bruge det i nogle tilfælde. Jeg siger ikke at det altid er sådan, men i nogle tilfælde, som i dette, forstår hun altså godt konsekvensen. Som sagt har vi altid haft en løs omgangstone og nogle gange kan det godt være svært ikke at komme til at sige noget dumt, men hun ved også godt at kommer hun til det, kan det såre folk. Derfor fik hendes far hende også til at sige undskyld med det samme. At det så stadig brænder er en anden sag.
Kay skriver længere oppe: "Det er lige netop nu at sådan et stort barn skal lære hvilke konsekvenser det hun siger og gør har! Det burde en på 12 allerede vide!", og det giver jeg hende ret i.
Denne tråd er ment som et sted hvor jeg skulle have luft over en dum kommentar, ikke et sted hvor jeg skal tillægges noget jeg aldrig har sagt eller gjort. Lad være med at læse mellem linjerne - der står ikke noget!
Ved du hvad; jeg skriver, som jeg gør, for at hjælpe dig. Så du kan forstå, at hun ikke mente noget ondt med det. At hun fik fyret en hurtig bemærkning af, som ikke var ment for at såre dig.
Ja, selvfølgelig ved hun, at ord kan såre, men hun var ikke i stand til at gennemskue konsekvensen i situationen, og derfor synes jeg, at Kay's forslag om at snakke med hende og fortælle, hvor ondt det gjorde på dig, var godt. For ja, 12-årige skal netop til at lære, at deres handlinger har langsigtede konsekvenser, men det lærer de ikke fra dag til dag, og den bedste måde at lære hende det er at forklare hende, hvor ondt det gjorde på dig.
Jeg ved godt nok ikke, hvad det er, jeg har tillagt dig? Jeg synes, det ville klæde dig at pakke den attitude væk igen.