Brokketråd

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.328 visninger
13 svar
13 synes godt om
14. juni 2015

Anonym trådstarter

Bliver desværre nød til at oprette denne brokketråd. Kan mærke at det kun bliver værre, hvis ikke jeg får sagt det højt til nogen. Jeg har mødt verdens dejligste mand og endelig er vi begyndt at fortælle det til familie og venner. Så igår fik min niece nyheden og havde regnet med at hun ville være rigtig glad, da hun længe har gået og sukket over at hun ville have en ny onkel  Men i stedet får jeg så bare smidt i hovedet om hvad han dog ville med sådan en som mig (hun mener jeg er for tyk - tog 10 kg på to måneder pga medicin og er nu ved at tabe dem igen. Er stadig normal af statur og absolut ikke tyk) og at vi bare overhovedet ikke passer sammen (fordi han med hendes ord er hamrende lækker). Hun fik med det samme skæld ud af sin far, og jeg har virkelig prøvet at slå det ud af hovedet med begrundelsen at hun er et barn (12 år gammel) og måske ikke altid tænker sig om før hun siger noget.

Men for satan, hvor det ramte mig hårdt. Har længe kæmpet med dårligt selvværd og tanken om at ingen ville gide mig. Nu har jeg så endelig mødt en fantastisk mand som jeg er rigtig glad for og så ødelægger sådan en kommentar bare det hele. Øv. Har ikke snakket med nogen om det endnu, har bare brug for lidt luft.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. juni 2015

Kay

Jeg syntes ærligt at du skal fortælle hende hvor ked af det du blev! Det er lige netop nu at sådan et stort barn skal lære hvilke konsekvenser det hun siger og gør har!  Det burde en på 12 allerede vide!

det skal ikke være som skældud men som en snak om følelser og hvad ord gør

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

Kay skriver:

Jeg syntes ærligt at du skal fortælle hende hvor ked af det du blev! Det er lige netop nu at sådan et stort barn skal lære hvilke konsekvenser det hun siger og gør har!  Det burde en på 12 allerede vide!

det skal ikke være som skældud men som en snak om følelser og hvad ord gør

Hun kender godt konsekvenserne af hvad hun siger og gør, men det er vist både på godt og skidt at vi har en lidt løs omgangstone mellem os. Normalt er det fint at vi kan drille hinanden lidt, men kommentaren igår gjorde godt nok ondt. Måske jeg skal følge dit råd, for kan mærke at det kommer til at brænde sig fast, hvis ikke jeg får det sagt højt. Hun burde have situationsfornemmelse nok til at vide hvad man siger og ikke siger i sådan en situation. Fred være med hvad hun tænker, men hun har aldrig mødt manden og derfor bliver jeg ret ked af at hun siger som hun gør.

Anmeld Citér

14. juni 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Hun kender godt konsekvenserne af hvad hun siger og gør, men det er vist både på godt og skidt at vi har en lidt løs omgangstone mellem os. Normalt er det fint at vi kan drille hinanden lidt, men kommentaren igår gjorde godt nok ondt. Måske jeg skal følge dit råd, for kan mærke at det kommer til at brænde sig fast, hvis ikke jeg får det sagt højt. Hun burde have situationsfornemmelse nok til at vide hvad man siger og ikke siger i sådan en situation. Fred være med hvad hun tænker, men hun har aldrig mødt manden og derfor bliver jeg ret ked af at hun siger som hun gør.

Nej. Hun kender ikke konsekvenserne af, hvad hun siger og gør. Det gør børn i den alder ikke.

Synes, det er et rigtig godt råd, som Kay giver; sæt dig ned og snak med hende. Fortæl hende, at det gjorde dig rigtig ked af det.

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

Nej. Hun kender ikke konsekvenserne af, hvad hun siger og gør. Det gør børn i den alder ikke.

Synes, det er et rigtig godt råd, som Kay giver; sæt dig ned og snak med hende. Fortæl hende, at det gjorde dig rigtig ked af det.

Måske ikke med alting, men i denne sammenhæng kender hun godt konsekvenserne. Det kender jeg hende trods alt godt nok til at vide. 

Anmeld Citér

14. juni 2015

Panther

Anonym skriver:

Måske ikke med alting, men i denne sammenhæng kender hun godt konsekvenserne. Det kender jeg hende trods alt godt nok til at vide. 

Hendes rationelle hjerne er slet ikke veludviklet nok til, at hun altid forstår konsekvensen af, hvad hun siger eller gør. Du kan fx læse mere om teenagehjernen her:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-er-teenagere-sa-umulige

Ellers siger du jo også indirekte, at hun mangler empati og sagde, som hun gjorde, velvidende at det sårede dig dybt. 

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

Hendes rationelle hjerne er slet ikke veludviklet nok til, at hun altid forstår konsekvensen af, hvad hun siger eller gør. Du kan fx læse mere om teenagehjernen her:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-er-teenagere-sa-umulige

Ellers siger du jo også indirekte, at hun mangler empati og sagde, som hun gjorde, velvidende at det sårede dig dybt. 

Hold nu op med alt det der fis! Jeg har på ingen måde sagt at hun mangler empati, men hun ved udemærket godt at ord kan såre og hun ved også hvordan hun skal bruge det i nogle tilfælde. Jeg siger ikke at det altid er sådan, men i nogle tilfælde, som i dette, forstår hun altså godt konsekvensen. Som sagt har vi altid haft en løs omgangstone og nogle gange kan det godt være svært ikke at komme til at sige noget dumt, men hun ved også godt at kommer hun til det, kan det såre folk. Derfor fik hendes far hende også til at sige undskyld med det samme. At det så stadig brænder er en anden sag.

Kay skriver længere oppe: "Det er lige netop nu at sådan et stort barn skal lære hvilke konsekvenser det hun siger og gør har!  Det burde en på 12 allerede vide!", og det giver jeg hende ret i.

Denne tråd er ment som et sted hvor jeg skulle have luft over en dum kommentar, ikke et sted hvor jeg skal tillægges noget jeg aldrig har sagt eller gjort. Lad være med at læse mellem linjerne - der står ikke noget!

Anmeld Citér

14. juni 2015

Panther

Anonym skriver:

Hold nu op med alt det der fis! Jeg har på ingen måde sagt at hun mangler empati, men hun ved udemærket godt at ord kan såre og hun ved også hvordan hun skal bruge det i nogle tilfælde. Jeg siger ikke at det altid er sådan, men i nogle tilfælde, som i dette, forstår hun altså godt konsekvensen. Som sagt har vi altid haft en løs omgangstone og nogle gange kan det godt være svært ikke at komme til at sige noget dumt, men hun ved også godt at kommer hun til det, kan det såre folk. Derfor fik hendes far hende også til at sige undskyld med det samme. At det så stadig brænder er en anden sag.

Kay skriver længere oppe: "Det er lige netop nu at sådan et stort barn skal lære hvilke konsekvenser det hun siger og gør har!  Det burde en på 12 allerede vide!", og det giver jeg hende ret i.

Denne tråd er ment som et sted hvor jeg skulle have luft over en dum kommentar, ikke et sted hvor jeg skal tillægges noget jeg aldrig har sagt eller gjort. Lad være med at læse mellem linjerne - der står ikke noget!

Ved du hvad; jeg skriver, som jeg gør, for at hjælpe dig. Så du kan forstå, at hun ikke mente noget ondt med det. At hun fik fyret en hurtig bemærkning af, som ikke var ment for at såre dig.

Ja, selvfølgelig ved hun, at ord kan såre, men hun var ikke i stand til at gennemskue konsekvensen i situationen, og derfor synes jeg, at Kay's forslag om at snakke med hende og fortælle, hvor ondt det gjorde på dig, var godt. For ja, 12-årige skal netop til at lære, at deres handlinger har langsigtede konsekvenser, men det lærer de ikke fra dag til dag, og den bedste måde at lære hende det er at forklare hende, hvor ondt det gjorde på dig.

Jeg ved godt nok ikke, hvad det er, jeg har tillagt dig? Jeg synes, det ville klæde dig at pakke den attitude væk igen.

Anmeld Citér

14. juni 2015

Anonym trådstarter

Ved du hvad; jeg skriver, som jeg gør, for at hjælpe dig. Så du kan forstå, at hun ikke mente noget ondt med det. At hun fik fyret en hurtig bemærkning af, som ikke var ment for at såre dig.

Ja, selvfølgelig ved hun, at ord kan såre, men hun var ikke i stand til at gennemskue konsekvensen i situationen, og derfor synes jeg, at Kay's forslag om at snakke med hende og fortælle, hvor ondt det gjorde på dig, var godt. For ja, 12-årige skal netop til at lære, at deres handlinger har langsigtede konsekvenser, men det lærer de ikke fra dag til dag, og den bedste måde at lære hende det er at forklare hende, hvor ondt det gjorde på dig.

Jeg ved godt nok ikke, hvad det er, jeg har tillagt dig? Jeg synes, det ville klæde dig at pakke den attitude væk igen.

Drop det der! Du lægger ord i munden på mig og skriver nedladende. Det har jeg ikke brug for. Du tillægger mig at jeg lige pludselig skulle mene at min elskede niece mangler empati, noget hun så absolut ikke gør. Hun er et barn, der stadig lærer ting og jeg siger ikke at hun altid ved hvad der er rigtigt og forkert, men hun ved godt at hun har jokket i spinaten denne gang. Så drop det der med at jeg skal pakke min attitude væk, det er ikke mig der er galt på den her.

Tråden handlede om at jeg havde brug for luft, ikke at blive jokket på. Jeg har både talt med hende selv og hendes forældre og hun er ked af hvad hun har sagt. Hun vidste godt at hun gik langt over stregen og at jeg ville blive ked af det, men som hun selv sagde: hun kunne ikke lade være. Så er den altså ikke længere. Ergo; hun kender godt konsekvenserne af hvad hun sagde igår. Vi har snakket sammen, hun har sagt undskyld og så parkerer vi den der.

Anmeld Citér

14. juni 2015

Kay

Anonym skriver:

Lige netop fordi det ramte dig bør i tale om det, jeg er stor fortaler for at tale om tingene for ellers vokser de sig bare større og større 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.