Anonym skriver:
Tak for svar.
jeg ved ikke, om det kan sammenlignes, men hvis du har et helbredsmæssigt problem, så bliver du jo henvist og behandlet for det, og så er man "helbredt" eller i behandling, det betaler samfundet for. Det er vel de færreste, der er kureret, der vender tilbage og efterspørger en ny omgang behandling, når man har fået løst problemet?
Nej man er desværre ikke kureret af behandlingen, gid det var så vel! På den måde er barnløshed nok mere sammenlignligt med andre kroniske sygdomme, som man jo også får hjælp til i det offentlige. Jeg ser barnløshed behandling som en måde, hvorpå f.eks PCO piger ikke udover at have PCO, også skal håndterer et liv uden børn. Man kan med behandlingen afhjælpe et af de værste symtomper(barnløshed) der er ved den sygdom, netop gennem behandling. Det samme med endometriose og alle de andre lidelser, der kan forudsage barnløshed.
Jeg kan til tider blive meget ked af de diskussioner, der er omkring barnløshed og betaling. Jeg har i min tidligere dage været ræverød - er nok blevet mere nuanceret her i mine voksne år, men jeg har bibeholdt mit grundprincip om, at jeg til hver en tid gerne betaler til et vælværdssamfund, hvor vi hjælper folk på bedste vis med at skabe det liv, de gerne vil have. Derfor betaler jeg glædeligt 65% af min sidst tjente krone i skat, ved du hvad, jeg er endda for, at man må sætte min topskat procent op! For jeg vil hjertens gerne betale til dine 4 børns skolegang, børnehave, gratis læge besøg, de 4 barsler m.m. Jeg vil gerne betale til de ældre, og de studerende og de syge, og til kontantmodtagerne. Jeg kan bare godt(specielt i tiden efter man lige har lagt 60000kr af den løn man i forvejen har betalt en stor del til staten af), synes det virker lidt uretfærdigt, at lige nøjagtig det som jeg fejler, gør jeg ikke kan få de børn jeg gerne vil have - og hvis jeg ønsker behandling, så må jeg betale ved kasse 1.
Jeg kan simpelthen ikke finde et eneste argument for, at lige nøjagtigt fertilitetsbehandling skal have forgå i privat regi, set i fohold til mange andre behandlinger. Det eneste man kan sige er, at lige nøjagtig denne type behandling, er for de fleste en sikker en at spare på, for de ved de aldrig selv bliver ramt. Har man sine børn, så ved man jo det ikke er et problem for en selv, og man kommer ikke til at betale selv.
Men som jeg skrev i mit første indlæg, jeg vil helst ikke skabe for meget debat - da jeg var i behandling for at få min pige, i 2012 var der også brugerbetaling på det første barn(i det offentlige ville det antal forsøg jeg var igennem koste cirka 20000kr inkl hormoner). Og jeg tror rigtig mange med regerings skiftet er bange for, at brugerbetaling bliver indført igen på alle børn. Jeg er taknemlig for, man i det mindste får første barn, hvorfor man ikke laver for meget røre. Men jeg kan undres over, hvad argumenten for at man skal i privat regi til andet barn er. Og undres endnu mere over, hvorfor behandling til nogle typer behandling er gratis til andet barn(insemination), mens andre skal man betale for(IVF/ICSI). Set fra et økonomisk argument giver det mening ja, men set fra den person som døjer med barnløshed, giver det ikke mening.
Jeg ville faktisk heller betale til det offentlige for andet barn, hvor man betalte omkostningen og ikke mere. I det private skal man købe enten pakker af 3 forsøg af gangen, eller et enkelte forsøg. Førstnævnte billigere hvis man skal igennem 3 forsøg, men bruger man kun et mister man mange penge, bruger man 2 går det lige op. Man skal altså beregne, og der er profit indeover. Det bryder jeg mig virkelig ikke om.
Det var en lang smøre, du spurgte om saglige argumenter, jeg har prøvet at liste nogle stykker og forklaret hvordan man til tider kan føle det er uretfærdigt. Som jeg skrev i første indlæg, det er svært at have en sort hvid holdning til, for selvfølgelig mener jeg, at der er andre der har det værre, og vi er et samfund, som mangler at sætte ind mange steder - gratis fertilitets behandling er ikke der jeg først ville bruge pengene. Men rent principielt synes jeg, det er forkert, der er betaling på behandling i det hele taget(der findes nok andre behandlinger end fertilitets behandling). Og som menneske kan jeg specielt lige efter at have lagt pengene, stået med negative test m.m., godt have lidt selvmedlidenhed og føle det er voldsomt uretfærdigt, at jeg ikke alene skal igennem trælse behandlinger, men også skal betale mange penge for dem. Jeg kommer dog heldigvis hurtigt ovenpå igen, og kan se verden lidt mere nuanceret