Anonym skriver:
Jeg har flere steder læst, at mange føler det uretfærdigt, at der kun gives hjælp til barn 1, og derefter er det selvbetaling.
Det er absolut ikke meningen at træde nogen over fødderne, så jeg spørger forsigtigt, hvorfor er det ikke rimeligt?
Jeg spørger for at blive klogere, har aldrig været i behandling og er gravid med nr. 4, så det er helt i orden med lidt galde, men efterspørger gode, saglige argumenter og opklaring, også set i lyset af valget, hvor økonomiske prioriteringer i samfundet debatteres.
Jeg vil sige, jeg ikke rigtig ved hvad der er rimeligt, er egentlig ok med at betale, selvom jeg synes 60000kr er MANGE penge for noget, man 1 ikke er sikker på lykkes, og 2 ikke selv kan gøre for.
Vi har bestemt råd til behandlingen, og som sagt ved sku ikke rigtig hvor jeg står, for ja måske der er andre ting der er vigtigere at prioritere, men på den anden side, barnløshed er forudsaget af uforskyldt sygdom, som medfører man ikke kan få børn - alle andre sygehus behandlinger er gratis i dk pånær for fertilitet.
hvis man skulle ramme bredt, så kunne man måske indføre betaling på fødseler i stedet, så skulle alle af med penge for at få børn - ikke kun dem med sygdomme i reproduktionsorganerne
For mig kan man også stille det op således: får man kræft i brysterne, kan du få dem fjernet OG rekonstrueret på statens regning. Får du kræft i ægstokkene, kan du få dem fjernet på statens regning, men ønsker du flere børn end dem du har, må du selv betale...... Jeg ville heller undvære mine bryster end mit barn(ok lidt sort hvidt sat op, men..)
Et andet problem jeg oplever i det private er, at jeg er i tvivl om hvorvidt den rådgivning jeg får er 100% patient fokusseret eller om profit er en faktor.
Det handler nok meget om udgangspunktet - mener man generelt at behandling skal være gratis, eller i det mindste statsstyret og med støtte eller er man til privatisering. Jeg synes vi er SUPER heldige vi har hjælp her i DK til første barn, og vil helst ikke røre for meget ved det( det er ikke længe siden man også skulle betale for første), men sådan helt principielt mener jeg, at alt behandling af sygdomme i DK burde være gratis, og derfor også fertilitetsbehandling.