Kan man planlægge PB?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

804 visninger
10 svar
2 synes godt om
11. juni 2015

Anonym trådstarter

Hej! Vidste altså ikke lige hvor dette emne skulle placeres, så den havnede her 

Sagen er den at både min kæreste og jeg er skruk - og det er jo dejligt! Men vi er også begge enige om at nu ikke helt er det rigtige tidspunkt  Jeg er ved at gøre ét studie færdigt, som jeg er færdigt med til juni næste år, og februar 2017 starter jeg op på et andet studie. Min kæreste er studerende på en videregående uddannelse nu, og er færdig til maj næste år. Når han er færdig vil han være ret godt stillet, både ifht jobmuligheder og indkomst, og jeg vil være på skiftevis udeboende SU og praktiklønning. I snit vil vi nok komme til at have 15000kr til rådighed når husleje mv er betalt, og det er nok lidt lavt sat, chancen for at vi har mere er ret stor  Vi har et super godt bagland bestående af to sæt meget medgørlige (), kærlige og støttende forældre, og vi har et rigtig fint hus på hånden (mhp køb), som der også er taget højde for i budgettet. Vi har begge forholdsvis store og gode opsparinger, så økonomisk er vi rigtig fint stillet 

Vi er dog som sagt begge studerende, og vi føler begge at vi mangler en udlandsrejse eller to mere, bare os to, nyde at sove længe, være selviske mv... Så vi snakker ikke her inden for det næste års tid, men nærmere om 2-3 år. Der vil jeg være midt i studie nr. 2, men det kan vel godt lade sig gøre? 

Vi har snakket om at aftale hvornår vi starter PB, sådan så vi begge har noget at gå og se frem til - men hvornår skal det så være? Og det er jo ikke sikkert man bliver gravid på naturlig vis, det kan også være der bare skal nogle forsøg til, og det kan også være det bare sker i første hug... Så, jer der evt har planlagt, hvad har i taget højde for? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. juni 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vi har taget højde for økonomi og hvornår vi følte os helt klar.. Resten må man få til at passe hen a vejen, for som du selv siger aner man ikke om man står med en baby 9mdr efter pillerne er lagt, eller der går 5år.. Men så længe rammerne er ok (et sted at bo og råd til inst osv), og følelsen i maven er der, så skal det hele nok gå  

Anmeld Citér

11. juni 2015

Sprit25

Det korte svar: nej det kan du ikke.

I kan sige: okay nu smider vi prævention og begynder at prøve. Men om den sidder i første hug eller først om år ved ingen. 

For os tog det 1,5 år. Og vi havde håbet på det ville komme efter 6 mdr

Anmeld Citér

11. juni 2015

MorTilN

Anonym skriver:

Sagen er den at både min kæreste og jeg er skruk - og det er jo dejligt! Men vi er også begge enige om at nu ikke helt er det rigtige tidspunkt  Jeg er ved at gøre ét studie færdigt, som jeg er færdigt med til juni næste år, og februar 2017 starter jeg op på et andet studie. Min kæreste er studerende på en videregående uddannelse nu, og er færdig til maj næste år. Når han er færdig vil han være ret godt stillet, både ifht jobmuligheder og indkomst, og jeg vil være på skiftevis udeboende SU og praktiklønning. I snit vil vi nok komme til at have 15000kr til rådighed når husleje mv er betalt, og det er nok lidt lavt sat, chancen for at vi har mere er ret stor  Vi har et super godt bagland bestående af to sæt meget medgørlige (), kærlige og støttende forældre, og vi har et rigtig fint hus på hånden (mhp køb), som der også er taget højde for i budgettet. Vi har begge forholdsvis store og gode opsparinger, så økonomisk er vi rigtig fint stillet 

Vi er dog som sagt begge studerende, og vi føler begge at vi mangler en udlandsrejse eller to mere, bare os to, nyde at sove længe, være selviske mv... Så vi snakker ikke her inden for det næste års tid, men nærmere om 2-3 år. Der vil jeg være midt i studie nr. 2, men det kan vel godt lade sig gøre? 

Vi har snakket om at aftale hvornår vi starter PB, sådan så vi begge har noget at gå og se frem til - men hvornår skal det så være? Og det er jo ikke sikkert man bliver gravid på naturlig vis, det kan også være der bare skal nogle forsøg til, og det kan også være det bare sker i første hug... Så, jer der evt har planlagt, hvad har i taget højde for? 

I kan som en anden også skriver godt planlægge hvornår præventionen smides men ikke hvornår der kommer en spire i maven.

Her hjemme slutter vi med prævention når min p-pakke udløber og så ser vi hvornår spiren vil vokse i maven. Vi overvejede hvad vi har af plads, økonomi og om vi føler os klar til det ansvar det er ved at få et barn inden vi planlage stoppet af prævention

Anmeld Citér

11. juni 2015

mpr

Altså nej du kan ikke planlægge det.. Jeg og manden startede for 2½ år siden og havde skubbet det for at vi skulle være klar, så da vi gik igang var vi klar til at der måtte komme en baby 9 måneder senere... og det er stadig ikke lykkedes

Anmeld Citér

11. juni 2015

Anna8

Jeg står lidt i en lignende situation. Jeg er færdig med min uddannelse om et år, og vi har snakket om, at forsøge at blive gravide i starten af næste år.
Det der har ført os til den beslutning, er næsten udelukkende mavefornemmelse, og ikke så meget hensyn til økonomi, bolig og uddannelse.

Vi snakkede også om, at forsøge at blive gravide denne sommer, men jeg kunne bare mærke, at jeg ikke var heeelt klar endnu, da vi snakkede om det i starten af året. Grunden var netop det du skriver med tosomhed, rejser, sætte sig selv først mv.
Egentlig føler jeg mig alligevel klar nu, når det kommer til stykket, men nu har jeg planlagt andre ting, som gør, at vi lige venter.
Jeg er har en stor rejselyst, men er nok nået frem til, at jeg altid vil kunne tage en tur mere, en mere osv. Og baby udelukker jo ikke rejser - det er selvfølgelig bare på en anden måde.

Grunden til at vi ville blive gravide denne sommer var faktisk, at jeg så ville kunne gå på barsel under uddannelse, og efter barsel komme tilbage til studieliv frem for arbejdsliv, som jo ofte er lidt mere fleksibelt. Sådan bliver det ikke nu, men jeg synes helt bestemt ikke at studiet er en hindring for baby. Så det synes jeg ikke du skal bekymre dig om.

Så - jeg synes du skal gå efter mavefornemmelse. Jeg ved ikke om man nogensinde bliver 100% klar, men jeg er i hvert fald meget mere parat til det, end jeg var for bare 6-8 måneder siden :-)

Anmeld Citér

11. juni 2015

SMC

Hvis jeg havde været klar og ikke havde haft en del udfordringer, så havde jeg fået børn i slutningen af mit studie. De står ikke som nyuddannet og skal overbevise nogen om, ar nu venter x antal barsler. Men man skal være klar. Jeg har lært, at det rigtige tidspunkt er dér, hvor man er mentalt klar. Jeg er først blevet skruk i en meget sen alder. 

Held og lykke med beslutningen

Anmeld Citér

11. juni 2015

Anonym trådstarter

Tusind tak for svar alle sammen!

Som jeg skrev ved jeg godt at man ikke kan vide hvornår det lykkes... Med at planlægge tænkte jeg på om nogen har haft held med at sige "til november smider vi præventionen" eller lign, og så taget den derfra 

Jeg tror vi venter et års tid endnu, og så ser vi til den tid om ikke vi begge stadig føler lige så meget for det, og så bliver det nok bare det, og så en dag af gangen 

Tænker også at studie ikke umiddelbart er en forhindring - har hørt om mange hvor en fuldtidsindkomst og en SU har været rigeligt, barsel under uddannelse har ikke været et problem, studie med barn i dagpleje har været nemt tidsmæssigt, og efter studie er man mere attraktiv for arbejdsgiver 

Anmeld Citér

12. juni 2015

Anpau

Anonym skriver:

Vi startede PB i juli sidste år, med håb om, at jeg lige kunne nå at færdiggøre min uddannelse her i juni og så gå direkte på barsel. Desværre er jeg ikke blevet gravid endnu. Du skal først smide præventionen den dag du er klar til at stå med en positiv test, men hav også in mente, at det kan tage længere end forventet. 

Vi har som sådan ikke taget højde for det helt store. Jeg er på SU og har studiejob og starter på en bachelor (forhåbentligt) til september. Så skal være på SU i hvertfald i tre år endnu. Min kæreste har fuldtidsjob og tjener en meget almindelig løn. Vi har ikke nogen opsparing, og min kæreste har en smule gæld. 

Vi er begge rygere, og ryger for godt og vel 2500 kr i måneden. Dem skrotter vi så snart jeg er blevet gravid (jaja jeg VED jo godt jeg burde gøre det nu) og så er der de penge ekstra i måneden. Der ud over har jeg tænkt mig at starte lidt freelancejob også, så det giver nogle ekstra penge på kontoen. 

Nej, vi kommer ikke til at overøse vores barn af det nyeste LEGO, iPads og mærkevaretøj. Til gengæld får vores barn masser af kærlighed og ikke mindst tid, da det at studere giver så meget frihed

Anmeld Citér

12. juni 2015

lille-fisen

Jeg vil sige at i skal planlægge efter: 1. At økonomien er til det, 2. I bor eller har mulighed/økonomi til at flytte til et sted der er egnet til/stort nok til baby og jer, 3. At i liiiige har fået rejst på et par af de længere rejser inden i går i gang.

vi var selv i gang med at planlægge lang rejse, men jeg blev gravid i første forsøg, så nu er rejsen udsat og vi får en baby til sommer i stedet  fortryder intet og vi tager på en længere rejse mens vi begge er på barsel, men det er klart at det altså er lidt en anden type ferie som en lille familie med baby end som par 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.