Anonym skriver:
Min 4 årige søn er en kæmpe mundfuld. Han hyler, skriger og skaber sig hele tiden. Hvis jeg ber ham rydde sit legetøj op, nægter han og råber og skriger at han ikke kan. Hvis jeg tilbyder min hjælp nægter han stadig, hvis jeg fjerner legetøjet hyler og skriger han. Hvis han ikke må løbe ud på vejen, nægter han at gå videre og jeg må bære ham. I børnehaven har de også evig og altid kampe med ham. Han vil ikke høre efter og bliver helt hysterisk når han bliver irettesat. Han råber og skriger hele tiden, af mig, sine søskende, pædagogerne. Han er kun glad når han får sin vilje og indimellem orker jeg bare ikke kæmpe mere og så får han sin vilje og der er ro indtil næste kamp begynder. Han ødelægger stemningen allevegne han kommer fordi han ikke høre efter og bare skaber sig til han får sin vilje. Hvad kan jeg gøre?
Jeg tænker på I og børnehave har prøvet et hav af ting. Her i tråden bliver time out og konsekvens anført som vejen frem, men hvad jeg forstår har I allerede prøvet det hele og ja nogen gange giver man efter, for pokker med sådan en mundfuld, en hel familie og er hoved der skal følge med, så sker det - bare det er undtagelsen og ikke reglen.
Et barn der opfører sig som du skriver om både hjemme og i børnehaven - gør det af en årsag. Hvis det bare vare der hjemme, ville jeg gerne købe den om konsekvens. Men når børnehaven melder om samme opførsel, så køber jeg den ikke so eneste grund. Din dreng skriger ikke kun for at få sin vilje, han skriger fordi der er noget han vil fortælle.
Hvis jeg var jer ville jeg enten i samarbejde med børnehaven eller alene tage kontakt til nogen der kan hjælpe: familierådgivning, sundhedsplejerske, PPR eller....? Få andre øjne på, øjne der kan fortælle; det og det virker af det I gør, det og det virker ikke af det I gør. Mpske skulle I prøve det og det.
Uden at have oplever drengen ville jeg nødig komme med råd, dog et vil jeg smide ind: han må og skal ikke sidde i time out i uanet tid, han skal ikke have fjernet sit legetøj, ikke få slik når de andre får eller andre afstraffelser. Se på ham som en dreng i frustration og ikke en dreng der vil gøre forkert hele tiden. En 5 årig i lang time out gør ondt i mit hjerte.
Anmeld
Citér