Jeg har en datter på 3,8 år, hun har tidligt været interesseret i at gå på toilettet og ikke have ble på, da hun var omkring 2 år begyndte hun selv at ville sidde på potten, har ikke presset hende overhovedet.
nu er problemet at hun hver dag tisser i bukserne (i korte perioder kan hun godt gå uden uheld), alle mine pædagogiske evner er ved at dø ud og jeg er mega træt af det. Hun kan godt mærke når hun skal tisse, for det er ikke hver gang hun skal tisse, at der er uheld.
jeg fatter ikke hvad vi gør galt, vi har altid fulgt hende på toilettet og ikke skældt ud når der var uheld. Vi har også prøvet ikke at sige når hun skal tisse (det er tydeligt hvornår hun skal tisse, det ses på hendes ben)
årh jeg er egentligt bare frustreret, for det gik så fint i starten, men nu halvandet år efter skal jeg stadig have skiftetøj med over alt.
nogle gode råd?
Præcis det samme herhjemme - lavede også en tråd om det for ikke så længe siden.
Han blev blefri uden problemer. Tror der gik 3 mdr., og så begyndte tisseriet. Det er helt klart mest herhjemme, men også lidt i børnehaven. Hos min søn tror jeg ikke at det drejer sig om at han hellere vil lege (når man spørger om det er fordi han hellere vil lege, svarer han ja, men jeg er sikker på at det svar handler om at han ikke gider snakke om det. Hvis jeg spørger mere åbent, vil han ikke svare, og vil generelt helst ikke snakke om det).
Han er i samme periode blevet meget tryghedssøgende, vil hele tiden have krammere, hellere være hjemme end i børnehaven (der er ingen problemer overhovedet i børnehaven, så derfor ser jeg det som en tryghedsting), har flere mareridt, flere hys-anfald, snakker meget om at han ikke vil være stor (samtidig med at han også snakker om at han vil have en lillesøster) - altså rigtig mange ting der peger i retning af en dreng som er i gang med et udviklingsspring og synes at verden er lidt stor og farlig. Jeg er ret overbevist om at regressionen ifbm. tis (her er det også kun tis) handler om en slags søgen tilbage til babystadiet mens han er i gang med at vokse og blive mere selvstændig.
Jeg insisterer på at han skal på toilettet hver 45.-60. minut. Han vil ikke, men så lokker jeg med forskellige ting (du kan tage din legomand med ud så han kan kigge på, du kan se om du kan ramme papirkuglen nede i toilettet med din stråle etc.) og det fungerer fint. Men i ulvetimen og når der skal laves mad, glemmer jeg det ind imellem (og far glemmer det ofte) og så er uheldet ude.
Men jeg håber sgu snart at det stopper - det er godt nok meget ekstra vask.