Barnets syn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.672 visninger
10 svar
10 synes godt om
29. maj 2015

Benjamins'mor

... Jeg ved ikke lige om den høre under her, men kunne ikke finde en anden passende kategori. 

Overskriften er måske heller ikke helt passende, men heller ikke her kunne jeg finde en passende. 

Da jeg hentede min datter i vuggestuen i dag, trak hendes pædagog (hendes kontakt pædagog tror jeg det hedder) mig til side og fortæller de oplever at hun hver gang de spiser tager kop eller tallerken helt op i hovedet og sidder og stirre på det, det samme sker når de læser en bog mv. Hun fortæller også at de synes hun går lidt sjovt, og at hun tit falder over sine egne ben (dette oplever jeg også hjemme). Pædagogen fortæller at hun tror min datter er langsynet. 

Efter hun fortalte dette satte det tankerne lidt i gang hos mig, for jeg kom til at tænke på at hun også gør det derhjemme, altså med maden og koppen, men har aldrig rigtigt tænkt over det udover at hun nok bare var meget nysgerrig. Hun falder også tit når hun går hjemme, uden der ligger noget på gulvet eller at hendes ben rammer hinanden. Jeg har egentligt ikke tænkt det som at der kunne være noget med hendes syn, hun er kun 20 måneder. 

Jeg lagde også mærke til i dag at hendes pupiller er meget store hele tiden, de bliver ikke rigtigt små som andres. 

Hvad tænker i om det? Jeg vil selvfølgelig gerne få det tjekket, men hvem kontakter man? 

Er det lægen først eller kan jeg bare ringe direkte til øjenlægen? Kan de overhovedet tjekke synet på en der er så lille? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. maj 2015

TNBC

... Jeg ved ikke lige om den høre under her, men kunne ikke finde en anden passende kategori. 

Overskriften er måske heller ikke helt passende, men heller ikke her kunne jeg finde en passende. 

Da jeg hentede min datter i vuggestuen i dag, trak hendes pædagog (hendes kontakt pædagog tror jeg det hedder) mig til side og fortæller de oplever at hun hver gang de spiser tager kop eller tallerken helt op i hovedet og sidder og stirre på det, det samme sker når de læser en bog mv. Hun fortæller også at de synes hun går lidt sjovt, og at hun tit falder over sine egne ben (dette oplever jeg også hjemme). Pædagogen fortæller at hun tror min datter er langsynet. 

Efter hun fortalte dette satte det tankerne lidt i gang hos mig, for jeg kom til at tænke på at hun også gør det derhjemme, altså med maden og koppen, men har aldrig rigtigt tænkt over det udover at hun nok bare var meget nysgerrig. Hun falder også tit når hun går hjemme, uden der ligger noget på gulvet eller at hendes ben rammer hinanden. Jeg har egentligt ikke tænkt det som at der kunne være noget med hendes syn, hun er kun 20 måneder. 

Jeg lagde også mærke til i dag at hendes pupiller er meget store hele tiden, de bliver ikke rigtigt små som andres. 

Hvad tænker i om det? Jeg vil selvfølgelig gerne få det tjekket, men hvem kontakter man? 

Er det lægen først eller kan jeg bare ringe direkte til øjenlægen? Kan de overhovedet tjekke synet på en der er så lille? 

Knægten her på snart 2½år skal have briller, han kan ikke se langt.
Når han ser tv, sætter han sig tit helt op til skærmen, med tablet, han kan også være klodset.

Det bliver opdaget fordi hans ene pupil gik ind mod næsen, så det skulle undersøges og han skal så have briller.

Jeg vil tror du skal til øjenlæge(eller en sundhedsplejerske)

Og ja, og han fik noget i øjnene(noget væske), der kunne vise det, vil jeg tro(jeg var ikke med), ved ikke om man gør det i Danmark.

Men ja jeg vil tro de kan, jeg har set babyer med briller, så de må jo kunne tjekke det.

Anmeld Citér

30. maj 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Vores datter går til øjenlæge pga. skelen og her skulle vi først have en henvisning fra vores læge, men så kom vil til med det samme.

De kan godt måle styrken på selv helt små børn. Jeg tror, vores datter var ca. 1½, da hun fik målt styrken første gang. En af mine veninders datter har også lige fået briller.

Anmeld Citér

30. maj 2015

2721

Du ringer til den nærmeste øjnlæge og beder om en tid, du behøver ikke en henvisning. Der er ofte ret lang ventetid, så jo før jo bedre Min søn fik briller sidste år

Anmeld Citér

30. maj 2015

Lunae

Benjamins'mor skriver:

Herhjemme fik min søn briller som 15 mdr gammel. Han begyndte omkring 1års alderen at skele, hvorefter vi gik det øjenlæge - vi kontaktede først egen læge. Han fik målt sit syn til at være +8,0 og +8,5, så han er meget langsynet på begge øjne.

måden de måler på er naturligvis ikke så præcis som den bliver, når han selv kan ytre sig, men jeg kan lovedig for at min søn har forandret sig i en positiv retning.

fra at være reserveret og genert er han nu et barn, som går lige i hjertet hos folk

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

30. maj 2015

lineog4

Benjamins'mor skriver:

Ring til en øjenlæge og få det tjekket.

Men må lige korrigere: langsynet så ser man ikke godt tæt på og din datter vil jo så ikke tage tingene tæt op for at studere det  så er man nærsynet.

hilsen muldvarpen 

Anmeld Citér

30. maj 2015

Benjamins'mor

2721 skriver:

Du ringer til den nærmeste øjnlæge og beder om en tid, du behøver ikke en henvisning. Der er ofte ret lang ventetid, så jo før jo bedre Min søn fik briller sidste år

Har også planlagt jeg skal have fat i nogen mandag. Men de havde lukket for opkald da jeg hentede min datter i går. 

Anmeld Citér

30. maj 2015

Benjamins'mor

lineog4 skriver:

Ring til en øjenlæge og få det tjekket.

Men må lige korrigere: langsynet så ser man ikke godt tæt på og din datter vil jo så ikke tage tingene tæt op for at studere det  så er man nærsynet.

hilsen muldvarpen 

Nu skrev jeg også bare hvad pædagogen havde sagt. Jeg tænker også nærsynet når hun vil have tingene helt tæt på. 

Anmeld Citér

30. maj 2015

2721

Benjamins'mor skriver:

Har også planlagt jeg skal have fat i nogen mandag. Men de havde lukket for opkald da jeg hentede min datter i går. 

Det var ingen kritik

Mere fordi jeg selv blev overrasket over hvor langtid det tog og jeg kom endda foran fordi min søn var meget generet af det. Det tog 7 mdr fra jeg bestilte den første tid til jeg kunne bestille brillerne( havde allerede valgt dem og fået dem lagt til side, så det kunne gå hurtigt). Vi var til øjnlægen 4 gangen inden vi fik recepten som man skal bruge til optikeren.

Anmeld Citér

31. maj 2015

Benjamins'mor

2721 skriver:

Det var ingen kritik

Mere fordi jeg selv blev overrasket over hvor langtid det tog og jeg kom endda foran fordi min søn var meget generet af det. Det tog 7 mdr fra jeg bestilte den første tid til jeg kunne bestille brillerne( havde allerede valgt dem og fået dem lagt til side, så det kunne gå hurtigt). Vi var til øjnlægen 4 gangen inden vi fik recepten som man skal bruge til optikeren.

Læste det heller ikke som en kritik. Det var blot en information at de havde lukket. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.