Socialrådgiver eller pædagog?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. maj 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Måske jeg lige skal forklare det lidt bedre. Kan godt se det lød lidt forkert, ik'? :-)

Jeg vil meget gerne hjælpe og rumme folk. Det med at rumme dem går godt. Mit problem er, at som socialrådgiver er rammerne så stramme efterhånden, at det jeg kan gøre i mit job som oftest ikke er en hjælp, men mere bare et sted hvor jeg pleaser systemet. De gange jeg rent faktisk har hjulpet nogen, har jeg måske brudt en lille regel eller to og har fået ballade over det.

Derudover har jeg det også svært med at langt de fleste folk jeg møder har massive problemer. Det er meget sjældent at man møder folk, hvor den lave ydelse i KH er deres eneste problem. Og det er det jeg måske ikke er skabt til. At min hverdag 'udelukkende' indeholder triste skæbner med massive problemer, som jeg ikke føler at jeg kan hjælpe, hvis jeg samtidig skal overholde lovgivning og andre regler på jobbet.

Giver det mening? :-)

Derimod elsker jeg at yde omsorg, for især børn. Jeg elsker at være sammen med børn. Ikke kun mine egne. At have en hverdag som ikke altid er den samme og som ikke består af så meget administrativt arbejde. Men dog stadig hvor man bruger noget teori i praktis og haret ansvar overfor andre.

Det lyder egentlig mest som om du ikke er skabt til at sidde som socialrådgiver i det offentlige / kommunen ... Det lyder til at du virkelig gerne ville hjælpe disse mennesker hvis du kunne ... 

Hvis du i stedet sad i en fagforening og kæmpede mod systemet eller en anden type forening (psykiatrifonden eller lignende) ... Altså på den anden side af bordet - hvordan ville du så have det tror du ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2015

Anonym trådstarter

serinasmor skriver:

Det lyder egentlig mest som om du ikke er skabt til at sidde som socialrådgiver i det offentlige / kommunen ... Det lyder til at du virkelig gerne ville hjælpe disse mennesker hvis du kunne ... 

Hvis du i stedet sad i en fagforening og kæmpede mod systemet eller en anden type forening (psykiatrifonden eller lignende) ... Altså på den anden side af bordet - hvordan ville du så have det tror du ? 

Det er også sådan jeg har det.

Jeg tror desværre ikke at jeg ville synes om et job i en a-kasse eller fagforening i længere tid. Har arbejdet med forsikrede ledige i Jobcenter og det var egentlig lidt kedeligt. 

Men jeg har længe godt kunne tænke mig at arbejde med flygtningefamilier. Måske på asylcenter. Men den drøm tror jeg ikke er så langt væk, hvis jeg både har en pædagog og en socialrådgiveruddannelse. 

Jeg vil helst ikke tage en forhastet beslutning, men det er også fordi det helst skal være fra sommer jeg skal læse igen, da det ville være det optimale tidspunkt for vores familie. 

Anmeld Citér

21. maj 2015

serinasmor

Anonym skriver:

Det er også sådan jeg har det.

Jeg tror desværre ikke at jeg ville synes om et job i en a-kasse eller fagforening i længere tid. Har arbejdet med forsikrede ledige i Jobcenter og det var egentlig lidt kedeligt. 

Men jeg har længe godt kunne tænke mig at arbejde med flygtningefamilier. Måske på asylcenter. Men den drøm tror jeg ikke er så langt væk, hvis jeg både har en pædagog og en socialrådgiveruddannelse. 

Jeg vil helst ikke tage en forhastet beslutning, men det er også fordi det helst skal være fra sommer jeg skal læse igen, da det ville være det optimale tidspunkt for vores familie. 

hmmm ... 

Du er uddannet socialrådgiver OG har masser af blandet erfaring ... Jeg kan ikke se hvorfor du også skal have en pædagoguddannelse for at arbejde på et asylcenter  Jeg er helt sikker på at du sagtens kan få sådan et job med den erfaring du allerede har

Søg de job i asylcentrene (og andre steder) du hellere vil have .. se om det giver pote ... SØG uopfordret og husk at hør dit netværk om de kender nogen som kender nogen som kender nogen der har med asylcentrene at gøre ... 

Anmeld Citér

22. maj 2015

aarhusmor

Jeg er lige ved at være færdig som socialrådgiver, forinden dette læste jeg til pædagog og var i praktik i en vuggestue. Det var jo et helt andet job, et job hvor man er på hele tiden, for børnene har brug for en hele tiden. Nogle gange oplever man at der slet ikke er overskud til et bestemt barn, der har særligt brug for opmærksomhed, så på den måde kan man også komme i dilemmaer i det job. Men man får masser af gode oplevelser - mange flere end når man er socialrådgiver - så jeg forstår godt at du tænker på det.

Men jeg tænker så at med din baggrund, så har du jo mulighed for at "komme væk fra kontoret" - du kan blive hjemmevejleder, arbejde med børn og unge i en døgninstitution osv. Der er masser af muligheder for at det ikke behøver at være på et kontor, hvor man hver dag får på puklen for at drage omsorg og for ikke at gøre det.

Det er ikke helt let at få de jobs dog, der er jo mange der er kede af at sidde med de rammer der er. Men i og med at du har erfaring, så står du jo forholdsvis godt stillet.

Skal du vende tilbage til en eksisterende arbejdsplads? Hvis ikke, så kunne du jo komme i praktik sådanne steder

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.