lineog4 skriver:
Men det er jo netop at sætte den rigtige støtte ind før mistrivslen, at forebygge, støtte og give råd og vejledning før man skal slukke brænde.
jeg er selv splittet, men samtidig synes jeg også det er dumt ikke at lige smider en føler ud hvis en lille familie på papiret har oddsene imod sig.
Jeg står også på den anden side og ser familier råbe efter hjælp, men ikke få den fordi de ikke passer ind i paragrafferne.
Det er en sindsyg svær balancegang, men bliver det gjort sobert, et tilbud, støtte osv. Så kan jeg da egentlig kun se det er en håndsrækning som gives og ikke fordømmende.
Jeg giver dig ret i at der er i nogle familier er der brug for støtte inden mistrivslen slår til men at sige og her citere jeg:
At er man barn af forældre, der ikke har haft et job i tre år i træk, som ikke har erhvervskompetencegivende uddannelse, eller hvor den ene forælder er under 23 år, er det svært at bryde den sociale arv.
Og derfor mene at alle der passer ind på bare én af disse 3 kriterier skal følges tæt og holdes i "kortere snor" som de kalder det allerede fra graviditeten af og måske også et godt stykke ind i barnets liv synes jeg virker forkert. Jeg synes det er helt fint at de siger, "Vi har en realt bekymring grundet den her statistik og derfor ligger vi en samtale/et eller andet ind i løbet graviditeterne for lige at få en føler ud, men synes det er langt ude at sige at dem under 23 ikke kan være lige så gode forældre som en på 28 bare på grund af deres alder.
Jeg kender en hvor mor var 20, ingen uddannelse men have et job som pakkerimedarbejder, far var 22 og alkoholiker, ingen uddannelse og på ydelse, deres barn er uddannet som sergent, arbejder i forsvaret og er selv en kærlig forælder til et barn som trives i bedste velgående.
Jeg kender også en vis forældre begge var gymnasial uddannet med gode jobs, over 25 ved fødslen og da barnet afsluttet 9 klasse gik det direkte på KH fordi barnet ikke gad at tage en uddannelse eller få et job når det kunne side i en sofa og spille Playstation hele dagen og få penge for det.
så hvor blev den der med sociale arv efter unge forældre lige af?