R: Svage forældre skal holdes i kortere snor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.584 visninger
16 svar
24 synes godt om
20. maj 2015

Baby.dk

Fra Avisen.dk

R: Svage forældre skal holdes i kortere snor

Allerede før børnene kan gå, ved man, hvilke børn der får problemer. Man ved det i lang tid før, de optræder i statistikker over unge, der i lange perioder står uden arbejde og uddannelse.

Men det skal der ifølge Berlingske laves om på, hvis det står til De Radikales leder, Morten Østergaard.

- Hvorfor sætter vi ikke ind fra første færd? Allerede i graviditeten? Hvorfor overlader vi de her børn til deres skæbne? Sådan siger økonomi- og indenrigsminister Morten Østergaard til Berlingske.

Læs resten

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2015

ModerNatur

Uuha sikke en generalisering...

Det er vel her mennesker det handler om og uden at tale af erfaring er der vel nogen der kunne gå hen og blive ganske fornuftige og gode forældre..

Måske man burde hjælpe og lede på rette vej i stedet for at diktere og afskære vejen

Anmeld Citér

20. maj 2015

l.kjoeller

Det var da århundredets generelisering. Skærpet opsyn grundet statistik skulle der så stå i de familiers journal. Jesus 

Anmeld Citér

20. maj 2015

Mor_til_3_unger

Profilbillede for Mor_til_3_unger

Ohh my god,han har da en skrue løs.. 

Som om sagbehandlerne ikke har travlt nok. 

Anmeld Citér

20. maj 2015

lineog4

Jeg kan nu godt følge det lidt hen af vejen. Vi har en tendens til blot at slukke brænde frem for at forebygge og det gælder såmænd ikke kun på dette område.

problemet er bare hvis man vil forebygge på sådan et område som det jer, så bliver det meget generaliserende og bygger på statistikker som ja kun er statistikker, tal i et Excel ark og som ikke beretter noget om de mennesker der er bag tallene.

Men på den anden side ved at forebygge, kunne man lave indsatser før det er for sent, man kunne give støtte i hjemmet mm. Hvor radikale så tror de penge kommer fra når de samtidig er med til at barbere det offentlige helt ned er en anden historie.

men jeg har svært ved at være imod, men har samtidig også utrolig svært ved at være for. Men faktum er livsvilkår for børn er forskellige, og statistisk kan give et hint om hvor der er mest sandsynlighed for den negative sociale arv. Men det er jo kun sandsynlighed og ikke en selvfølge, der kan sagtens komme en Einstein ud af en familie som lever op til alle de opstillede kriterier 

Så hvordan finder man balancegangen, hvordan kommer man til at forebygge uden at ødelægge, hvordan forebygger man uden at pege fingre. For brandslukning er ofte for sent?

Anmeld Citér

20. maj 2015

LouiseEm

Jeg 100 % enig i artiklen.  Jeg har set flere familier hvor børnene ikke har fået den nødvendige omsorg og kærlighed og hvor de simpelthen har været overladt til sig selv  og den skæbne  alt for længe.  Hvis der er mistanke om at et barn ikke trives i sin familie,  skal man sætte ind med det samme.  Og i min verden skal der gå maks en måned for en beslutning om barnets fremtid er taget.  Det kan ikke hjælpe at holde øje med en familie, hvor tingene sejler, i flere år før der bliver gjort noget.

Jeg er selv vokset op i plejefamilie. Jeg blev fjernet fra min mor da jeg var fire år.Jeg er i dag 24 år og er stadig mærket af min barndom. Jeg ville ønske at jeg var blevet fjernet noget før.

Jeg er enig i at artiklen er meget generaliserende.  Især det der med at man er særligt udsat fordi forældrene måske ikke haft noget arbejde i en periode. Det synes jeg lyder lidt voldsomt. Men jeg er 100 % enig i, at man skal sætte ind overfor de her familier og overfor de har børn med det samme der er det mindste tegn på mistrivsel. Og jeg tror at rigtig mange  socialt udsatte eller belastede kvinder, ville kunne få gavn og glæde af vejledning og hjælp i løbet af graviditeten, og måske en øget følelse af, at det her er faktisk noget de godt kan klare.

Anmeld Citér

20. maj 2015

Carina:-)

Artiklen er lidt hård,men langt hen af vejen er der nogle gode punkter.

Synes det er ganske fornuftigt at man vil sætte ind over for de familier hvor alle voksne er på offentligt forsørgelse og har været det i mange år.

Hvordan skal man kunne lære sit barn at det er vigtigt at tage en uddannelse og arbejde så man kan bedrage til samfundet hvis man samtidig viser barnet at man kan få penge ved at sidde i sofaen.

Kan godt huske programmet Blok på bistand hvor sønnen havde fået en praktikplads og så sad hans mor og hånede ham over at han overhovedet gad- Og det endte jo som før -Han stoppede . Han ville måske med den rette støtte havde haft styrken til at bryde ud.

Og tænker ikke at det er forældre med en periode på dp der skal føle sig "truet" men derimod de forældre som er gået lige fra skolen og så på kh. Og hvorfor ikke sige ja tak til at få den fornødne støtte til at bryde den sociale arv.

Jeg tænker samfundsmæssigt set så er der en kæmep gevinst ved at gribe ind tidligt  med støtte over for hele familien frrem for at vi bare lukker øjnene og giver dem en pose penge. 

Anmeld Citér

20. maj 2015

lineog4

Læste lige artiklen igen, og fik så et sug i maven da jeg læste afslutningen:

"Ud over onsdagens fattigdomsredegørelse ventes regeringen inden for kort tid at komme med et udspil, der er rettet mod daginstitutionerne."

jeg er for så vidt meget enig i tanken om forebyggelse frem for brandslukning. 

Men det sidste gav mig lige koldsved - jeg har nemlig frygtet både en tilnærmelsesvis obligatorisk daginstitution og at vi placerer mere "skole", læring, test osv ned i børnehaveregi. Og hvis en øget indsats vedr. Den negative sociale arv, et fokus på forebyggelse osv pludselig kommer til at handle om udspil rettet mod daginstitutioner, så ser jeg en åbning. En åbning for man kan kræve at nogen børn SKAL i børnehave og måske endda hvor mange timer. 

Og jeg tænker om vi som i denne tråd til dels er for, har samme mål som radikale? Jeg er for pga børnene, for deres muligheder i livet, for deres livskvalitet osv. Ikke for de bliver bedre produktionsmaskiner, bedre til at klare test.

Anmeld Citér

20. maj 2015

l.kjoeller

Det jeg bliver mest skræmt over er den snak om at sætte ind allerede i graviditeten.  " ja i skal vidst have et kursus  i at være forældre da i ifølge statistikken ikke kan finde ud af det". Vel at mærke blot ud fra den ene forældre er under 23 eller man har været ramt af ledighed  mv.  At knække selvtilliden på forældre på forhånd er da ikke vejen frem til at få velfungerende  børn og forældre. Er dog enig i man skal sætte hurtigt  ind ved børn der mistrives eller hvor forældenes adfærd giver grund til bekymring, men at gøre det i så vid udstrækning  inden det påvises virker på mig som at sætte folk i fængsel inden forbrydelsen  er begået. 

Anmeld Citér

20. maj 2015

MorTilN

Jeg enig i at vi skal være meget bedre til at slå til over for mistrivsel hos børn men at sige "I bliver dårlig forældre og jeres børn er ekstra udsatte for mistrivsel fordi du ikke har en uddannelse, ikke har haft et job i 3 år og er under 23" Det syntes jeg squ er noget lort at lukke ud.

Med den rigtige støtte og spark bag i fra forældrene, kan selv børn af unge forældre uden uddannelse og job sagtens blive velfungerende og succesfulde voksne med en gymnasial uddannelse og et godt job.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.