Meget stort d-vitamin mangel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

16. maj 2015

Skouboe

fo82 skriver:

Det er skam i samråd med lægen ;-) 

det er også derfor at jeg skal skifte fra vibeden til betholvex ;-) 

Fint nok, bare du er meget opmærksom. 

Ved du om din læge rent faktisk ved noget om emnet, eller om han/hun kun henholder sig til sundhedsstyrelsens retningslinjer?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. maj 2015

fo82

Skouboe skriver:

Fint nok, bare du er meget opmærksom. 

Ved du om din læge rent faktisk ved noget om emnet, eller om han/hun kun henholder sig til sundhedsstyrelsens retningslinjer?

Ej undskyld, men insinuerer du at min praktiserende læge ikke ved hvad h*n laver? Og at jeg bare retter ind i blinde? Det fornærmer mig faktisk en smule...

nu er jeg heller ikke selv tabt bag en vogn, og man skal altså lige huske på at vitaminer også kan skade hvis man får FOR meget... jeg har oplevet en person der netop blev syg af at indtage omkring 100 microgram d3 vitamin dagligt i følge en smart ny kur.. Og vedkommende fik en regulær skideballe af både egen læge på det sygehus hvor vedkommende arbejder... 

Det er et godt eksempel på at man ikke bare skal hælde kosttilskud i hovedet, for selv om det er recepfrit er det ikke ufarligt 

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

xStinepigen skriver:

Mit D vitamins lå på 24, og fik at vide på fertilitetsklinikken at s vitamin er vigtig for fertiliteten . Det gør nok ikke en barnløs, men det skal være i orden

Jeg lider af pcos i forvejen så hvis det påvirker fertiliteten så er det nok en god ide at have i mente Tak for info !

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

Boble123 skriver:

Jeg har også lidt af D vitamin mangel. Jeg har generelt lidt af vitaminmangel on and off i alle de år jeg tog P-piller. 

Forklaringen var vidst, at hormonerne i P-pillerne hæmmer optagelsen af vitaminer. 

Der gik egentlig lang tid, før man fandt ud af, at jeg manglede D vitamin. Jeg var forbi egen læge som henviste til ortopædkirurgisk afd., hvor man så rådede mig til at se en reumatolog i stedet.

Jeg døjede med smerter i fingerled og i mine knæ samt uro (vokseværk) i benene. 

Det var først efter laaang tid at man tjekkede for manglende D vitamin, og mit tal var også super lavt. Jeg kan desværre ikke huske tallet.

Nogenlunde samtidig som det blev opdaget stoppede jeg med P-pillerne, og har ikke manglet vitaminer siden.

Jeg tror bestemt at mangel på D vitamin kan påvirke fertiliteten! 

Jeg tror jeg vil råde dig til at spise en multivitaminpille hver dag (hvis ikke du allerede gør det), indtil du kan komme ind på sygehuset og få en afklaring på hvad der skal ske. Det kan være ret så farligt at være så meget i underskud.

D-vitamin optages forresten bedst hvis man tager det sammen med Kalk.

Jeg håber du kommer hurtigt ovenpå. Det er frygteligt hvad det kan gøre ved kroppen, når man mangler vitaminer 

Jeg har ikke været på p-piller siden slut oktober 2012 så p-pillerne skulle helst ikke være hvad der gik ind og påvirkede min krop længere Døjer heldigvis ikke med nogen smerter men det er mød irriterende når jeg skriver meget på computeren og andre aktiviteter hvor jeg ikke kan få lille og ring finger til at fungere optimalt på begge fingre på grund af at de sover..

Men ja håber også jeg kommer hurtigt ovenpå igen

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

JC2014 skriver:

Jeg har selv haft meget lave niveauer af d-vitamin. Mit var på 20 sidste sommer. Nu har jeg så taget d-vitamin længe. Dog er mit niveau kun lige nået op på 50. Jeg tror også at det har noget at sige, men det vidst langt fra afgørende på den måde. Rigtig mange mennesker i Danmark har d-vitaminmangel (faktisk de fleste danskere i vinterhalvåret), og på trods af dette bliver der jo alligevel født børn i Danmark.

Det ved jeg godt Men hvis det kan gå ind og påvirke er det meget vigtigt for mig at vide, da jeg i forvejen lider af PCOS som i forvejen gør det svært at få børn

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

A&F skriver:

Jeg ved ikke hvordan det påvirker fertiliteten , men jeg fik svar på min blodprøve forrige uge, min D vitamin lå på 18. Jeg fik D- dråber hos lægen i onsdags, og skal have det igen i de næste to måneder . Og så fik jeg at vide, at jeg skal spise unikalk forte 2 gange dagligt resten af mit liv

Hmm min læge har ikke forslået at jeg skulle tage kalk oveni??

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

gokkelok skriver:

Omvendt, kalk optages bedre med d-vitamin 

d-vitamin skal tages med mad, med fedt, da d-vitamin optages sammen med fedtet i tarmen. 

På grund af min PCOS så spiser jeg i forvejen mad med ekstra meget fedt og mindre sukker, og tager altid kun piller / medicin med mad 

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

fo82 skriver:

Jeg døjer med både D-vitamin mangel og b12 mangel, jeg skifter over til betholvex og fra 2x25 microgram d3 til 10 microgram, mit D vitamin er lige som det skal være nu, men vi tør ikke stoppe og 25 er for meget i forhold til graviditet, ydermere skal jeg begynde på gravitamin allerede nu, selv om der er en 3 mdr til at pillerne kan ryge.. 

Jeg har været på gravitamin siden november 2012 og har ikke problemer med mit b12 vitamin kun d-vitamin og ja får de ekstra 2x25 microgram om dagen plus nu 0.50 ml d-dråber så det skulle helst være højere end det er 

Anmeld Citér

16. maj 2015

mpr

Skouboe skriver:

Mangel på D-vitamin kan gøre meget værre ting ved dig end at forhindre graviditet. Der er bl.a. stærke indicier for at det kan være en medvirkende faktor for at man udvikler forskellige autoimmune sygdomme.

Hvis jeg var dig, var jeg startet på 100 mikrogram D3 + Kalk og jeg var startet i går. Autoimmune sygdomme er kroniske, ofte invaliderende og som regel og svære at behandle. Og husk at det er fedtopløseligt, så det skal tages til et måltid.

http://videnskab.dk/krop-sundhed/vitaminet-vi-ikke-far-nok-af 

Tør ikke at tage mere end jeg får nu uden lægens godkendelse af det.. For synes jeg får rigtig meget.. Altså gravitamin hvor der er 10 ug + 2x25 ug og nu oveni 0.50 ml d-dråber... Og når jeg har fået den mængde jeg gør minus d-dråber siden oktober så burde det være meget højere.. Ved det kan gøre en masse skidt ved min krop og tror også det er derfor min læge er bekymret og jeg skal sendes videre til hospitalet.. men ved også man kan blive monster syg hvis man får for meget vitamin ind i kroppen om det kan optages eller ej.. 

Anmeld Citér

16. maj 2015

xStinepigen

mpr skriver:

Jeg lider af pcos i forvejen så hvis det påvirker fertiliteten så er det nok en god ide at have i mente Tak for info !

Det gør jeg også selv d vitamin, folsyre og metformin gjorde mig gravid

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.