Pissebange for at vidne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2015

l.kjoeller

Tranebaer skriver:

Nå nej det har du da ret i. Troede faktisk det var en selvfølge, da jeg har overværet en del straffesager, hvor det alle gange var tilfældet. Så uanset det ikke er en selvfølge er det absolut muligt

Ja heldigvis.  Kender en der skulle beskyttes og pludselig sad han ansigt  til ansigt  med dem. Flot altså . Jeg måtte også sidde  ansigt til ansigt. Så det er med at få det specificeret inden retsag  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2015

Anonym

Der har de senere år været lidt snak frem og tilbage om, hvorvidt vidner kan loves 100% anonymitet, mig bekendt kan man ikke dette (endnu) en dommer kan til hver en tid kræve, at vidnet skal "stå frem" - fortalt kort - såvel kan man heller ikke kræve at sidde anonym som vidne i retssalen, idet en tiltalt har "ret" til at se vidnet mm noget taler for vidnebeskyttelse, hvilket dog tit sker. 

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym

Jeg har vidnet under vidnebeskyttelse og mit indtryk var det skal være nogle meget skridte typer for man kan få lov til det. 

Forstå mig ret jeg siger ikke disse typer er gode menensker, men jeg tror de skal være noget slemmere før man kommer under vidnebeskyttelse  

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg har vidnet under vidnebeskyttelse og mit indtryk var det skal være nogle meget skridte typer for man kan få lov til det. 

Forstå mig ret jeg siger ikke disse typer er gode menensker, men jeg tror de skal være noget slemmere før man kommer under vidnebeskyttelse  

Jeg ville, hvis jeg var dig, stadig tage en snak med anklageren ... You never know 

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Ja som overskriften siger,  jeg er bange for at vidne.

Sagen er at for snart et år siden flytter nogle indvandredrenge ind i vores opgang. De er vel 19-20 år gamle.

De fortæller min kæreste at de "passer" lejligheden for den enes bror som er efterlyst og derfor gået under jorden.

Efter ca. 3 måneder kommer fogden og skifter låsene og tømmer lejligheden. (Går udfra de ikke har betalt husleje).

Samme eftermiddag ved 17 tiden dukker 2-3 personer op. De sparker opgangsdøren op. Løber op og trappen. Vi hører døren blive sparket på dernede og derefter glas der smadre. Da vi kigger ud af vinduet kan vi se glas der flyver ud fordi vinduerne bliver smadret indefra. 

Selvfølgelig ringer jeg til politiet. Jeg er pisse bange og ved på det tidspunkt intet om hvad der egentlig sker, hvem personerne er og eftersom jeg er højere oppe føler jeg mig virkelig fanget. (Var på det tidspunkt knap 6 måneder henne, så panikken skyldede virkelig ind over mig) .

Politiet spørger som det første, da de hører hvor jeg ringer fra, om det drejer sig om lejligheden. Da jeg igen kigger ud af vinduet står der en mindre folkemængde, hvor en stor del står og ringer så jeg går udfra de havde mange vidner på linjen.

Jeg snakker lidt frem og tilbage med betjenten om hvad jeg kan se. Eller nærmere ikke kan se og hvad jeg kan høre. Da der er stille igen går der yderligere et kvarter før politiet kommer! De kunne så nemt ha fået dem på fersk gerning da vi bor i et meget patruljeret område. Men sådan er det. 

Om aftenen ringer politiet for at høre helt præcist hvad vi så og hørte. Vi sætter begge den betingelse at hvis vi skal give dem vores udsagn kræver det total anonymitet. De drenge er ikke normale og deres omgangskreds er sikkert endnu værre. 

Min kæreste stammer fra samme land som dem og de vil derfor højst sandsynligt føle sig forrådt af en af "deres egne" . Ifølge betjenten var dette intet problem. De brugte kun oplysninger til deres egen database og det ville ikke blive videregivet. 

Nu 8-9 måneder efter har vi lige modtaget en vidneindkaldelse til retten. Vi skal nu sidde ansigt til ansigt med disse mennesker og gengive hvad vi har sagt til politiet. 

Jeg vil ikk! Men der er intet at gøre. Føler mig så dum at gøre min borgerpligt og ringe til politiet. 

Er virkelig bange for de her mennesker. Tager de hævn? 

Ville aldrig tilgive mig selv hvi der skete noget senere hen.

I kan kræve at de ikke er tilstede mens I vidner i retten. 

Det er ikke altid at retten gør det dog, men synes bestemt at I skal bede om det for det andet er for utrygt. forklar jeres situation osv.  

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvis du har et sagsnummer (plejer at stå på vidneindkaldelsen) og det skal være politiets sagsnummer/journalnummer, så ring 1-1-4 og bed om at tale med den anklager, som er blevet tildelt sagen, og tal med vedkommende om dine frustartioner, måske anklageren kan være behjælpelig med nogle tiltage. - det er yderst sjældent at nogen "tager hævn" efter en retssag, og det er iøvrigt strafbart.

Det vil jeg prøve at gøre.

Er ret sikker på de her er ligeglade med hvad der er strafbart. De er bandemedlemmer (de tilbød min kæreste en plads i flokken)

Jeg ved de på de få måneder de boede her lavede forsikringssvindel, gaderøveri, indbrud og havde ekstremt vilde fester. Den slags hvor man ikk er i tvivl om de har indtaget andet end alkohol...

Så fængsel er vist ikke deres største frygt :-)

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym trådstarter

Vil prøve at kontakte anklageren og snakke med ham imorgen.

Det er ikk helligdag imorgen vel?

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Jeg ville, hvis jeg var dig, stadig tage en snak med anklageren ... You never know 

Hvis du var mig? Jeg er ikke trådstarter

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Hvis du var mig? Jeg er ikke trådstarter

Nej sorry, bliver helt forvirret med alle os anonyme

Anmeld Citér

14. maj 2015

Anonym

Anonym skriver:

Vil prøve at kontakte anklageren og snakke med ham imorgen.

Det er ikk helligdag imorgen vel?

Nej det er det ikke... Du kan også sagtens ringe 1-1-4 i dag og få hans navn nu, de kan i 1-1-4 ligeledes se, hvornår anklageren møder på job næste gang (i tilfælde af at han/hun har fri fredag)  håber for dig, at det lykkedes. - evt. Fortæl anklageren, at politiet lovede jer anonymitet...

held og lykke

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.