Jeg synes det er en sindssyg svær diskussion, især fordi diskussionen tages om manden og kvindes rettigheder og inde i mig råber en lille stemme, men er den vigtigste her ikke barnet? Hvor er barnets rettigheder henne i det her?
Først vil jeg skrive ligestilling mellem kønnene i dette set up er utopi. Kvinden kan blive gravid det kan manden ikke, ergo har manden brug for en kvinde eller en livmoder til at bære hans barn i små 9 mnd. Det vil sige så længe vi anerkender retten til selvbestemmelse over egen krop kan manden ikke få et barn imod en kvindens ønske. På samme måde kan manden heller ikke slette et barn imod kvindens ønske - jo han kan juridisk blive stillet som han ikke havde et barn, men han er biologisk far, og jeg tror det er de færreste mennesker der bare kan slette den viden om et sted i verden løber mit biologiske barn rundt - ergo juridisk abort eller ej er mandens liv ændret.
Er det fair, nej men undskyld det er der meget i verden der ikke er. Vi kan forsøge at sikre os mod dårligdomme, mod katastrofer, mod nederlag, mod ufrivillig graviditet osv. Men til trods for det udstikkes der ikke garantier for et nemt soft ice liv uden problemer.
Er det fair at kvinden siger: det er mit valg alene, for det er kun mig der skal leve med valget. Absolut ikke, og jeg synes det vidner om en naivitet, for selvsagt har valget om abort eller gennemførelse af graviditet også en betydning for den der har leveret sæden. Og har vi kunne være så intime sammen så kvinden kan blive gravid, bør man også kunne tage en fornuftig snak om, hvad gør vi nu? Og vi kvinder bør også lytte til manden - hermed ikke sagt vi skal gøre noget mod vores ønske, men vi skal altså huske at lytte og vide det også påvirker resten af deres liv det valg vi træffer.
Den juridiske abort handler i høj grad om henholdsvis fars rettigheder i forhold til samvær med barnet, og så det økonomiske ansvar.
Er det fair en mand skal betale 1300 om mnd (som er fradragsberretiget) for et barn han ikke ønsker? Er det fair at jeg som skattebidrager skal betale en del af de 1300 om mnd for det barn han ikke ønskede, for det må vel være konsekvensen
Og hvad så med den 3. part: barnet. Er det så sådan at når far vælger en juridisk abort, så kan barnet ikke blive oplyst om hvem der er dets biologiske far? Er det fair?
Jeg ved ikke selv hvor jeg står, jo egentlig står jeg i hovedrysten over at en gruppe kvinder, tror det er så simpelt for en mand. At han ikke påvirkes af kvindens valg, og at de derfor ikke føler de behøver lytte til. Over at en gruppe kvinder tænker det er konsekvensfrit for det lille barn. En gruppe kvinder der tror, at det valg de træffer kun kommer til at påvirke dem. Jeg siger ikke, valget måske ville falde ud til det samme, men at jeg kunne ønske mig nogen flere tanker om hvad gør det her for barnet, for manden, for mig. Og hvis abort, hvad gør en abort ved mig, ved far?
Og så er jeg nok egentlig der hvor jeg ikke er for juridisk abort, men anerkender at manden her ikke er ligestillet, men det er så bare faktum, at det er han ikke.