Spiste i tun..?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. maj 2015

alenemor42

Tror nu ikke tun påvirker hjertet. Men hjernen. Der er meget stor sammenhæng mellem hjerneskader eller bare nedsat intelligens og kviksølv fra tun! Og nedsat intelligens er jo ikke noget man opdager de første mange år. Eller overhovedet. Når man ikke kender alternativet.

Lige præcis tun ville jeg virkelig fraråde Fødevarestyrelsen har ændret anbefalinger så gravide og børn helt op til 14 år frarådes tun.

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man holder det til en dåse tun om ugen  når man er gravid.

Så det bliver altså ikke frarådet 

Der udover så ophober kviksølv sig i kroppen har du spist meget tun før din graviditet så er det stadig i kroppen på dig.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. maj 2015

CaWi

Ifølge sundhedsstyrelsens egen hjemmeside anbefaler de:

Maks 100 gram af store rovfisk om ugen. Dette vil f.eks være tunbøffer. Der står man sagtens kan spise tun på dåse, da disse som oftest bliver lavet af små tun.

Børn anbefaler de først får tun efter de er tre år.

Så lav du bare en god portion tunmousse

Anmeld Citér

9. maj 2015

Tranebaer

Sundhedsstyrelsen anbefaler at man holder det til en dåse tun om ugen  når man er gravid.

Så det bliver altså ikke frarådet 

Der udover så ophober kviksølv sig i kroppen har du spist meget tun før din graviditet så er det stadig i kroppen på dig.

Ja dåsetun, men ikke frisk tun. Det fraråder de.

Kopierer lige direkte fra kilden:

Kviksølv kommer fra forurening af miljøet, og det findes primært i fisk og fiskevarer. Det ophobes gennem fødekæden og findes derfor i de højeste koncentrationer i store, ældre rovfisk. Undersøgelser tyder på, at stoffet kan skade hjernens udvikling, hvis fostre eller børn får for meget af det. Kvinder, der overvejer at blive gravide, er gravide, ammende samt børn mellem 3-14 år bør ikke spise udskæringer af store rovfisk som tun, rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.

Dåsetun har typisk et lavt indhold af kviksølv, da de som regel er fremstillet af små tunfisk. Der er dog undtagelser, hvor dåsetunen kommer fra større rovfisk som fx hvid tun eller albacoretun, som derfor kan have et større indhold af kviksølv. Gravide anbefales derfor højest at spise 1 almindelig dåsetun om ugen og ikke spise dåser af hvid tun eller albacoretun. 

Anmeld Citér

9. maj 2015

Snevejr84

9. maj 2015

Tranebaer

CaWi skriver:

Ifølge sundhedsstyrelsens egen hjemmeside anbefaler de:

Maks 100 gram af store rovfisk om ugen. Dette vil f.eks være tunbøffer. Der står man sagtens kan spise tun på dåse, da disse som oftest bliver lavet af små tun.

Børn anbefaler de først får tun efter de er tre år.

Så lav du bare en god portion tunmousse

Det er forældet

Anmeld Citér

9. maj 2015

alenemor42

Tranebaer skriver:

Det er forældet

Det er da ikke forældet... der er tale om dåsetun som tunmousse også er lavet af

Anmeld Citér

9. maj 2015

CaWi

Tranebaer skriver:

Ja dåsetun, men ikke frisk tun. Det fraråder de.

Kopierer lige direkte fra kilden:

Kviksølv kommer fra forurening af miljøet, og det findes primært i fisk og fiskevarer. Det ophobes gennem fødekæden og findes derfor i de højeste koncentrationer i store, ældre rovfisk. Undersøgelser tyder på, at stoffet kan skade hjernens udvikling, hvis fostre eller børn får for meget af det. Kvinder, der overvejer at blive gravide, er gravide, ammende samt børn mellem 3-14 år bør ikke spise udskæringer af store rovfisk som tun, rokke, helleflynder, oliefisk (escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart.

Dåsetun har typisk et lavt indhold af kviksølv, da de som regel er fremstillet af små tunfisk. Der er dog undtagelser, hvor dåsetunen kommer fra større rovfisk som fx hvid tun eller albacoretun, som derfor kan have et større indhold af kviksølv. Gravide anbefales derfor højest at spise 1 almindelig dåsetun om ugen og ikke spise dåser af hvid tun eller albacoretun. 

Det eneste sted jeg kan læse det er på politikkens hjemmeside.

Ifølge sundhedsstyrelsens hjemmeside pr den 23 februar 2015, er det det jeg har skrevet tidligere. Det er ændringer i de råd der blev givet i 2006.

Anmeld Citér

9. maj 2015

lineog4

Tranebaer skriver:

Det er forældet

Hvilken del er forældet for fx det med de ikke anbefaler tun heller ikke den på dåse til børn under 3 er fra februar 2015 så med mindre de har skrevet nyt de sidste par måneder så er det rimelig up to date.

Anmeld Citér

9. maj 2015

Os&lilledig

Kam se at det frarådes at spise frisk tun men at 1 dåse om ugen er ok.. Meeeen.... Har stadig mine betænkeligheder..!

Anmeld Citér

9. maj 2015

Lilleblyp

Jeg spurgte min JM i denne uge (er 28+4) og hun sagde at jeg saktens kunne spise tun i begrænsede mængder, der er også gode vitaminer i, så jeg har spist tun i løbet af graviditeten..

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.