Sut

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. maj 2015

2babygirls

Hck skriver:

Det kommer jo helt an på hvor gammelt barnet er, en 3 årig der har et såkaldt suttebid, er jo ikke det samme som et barn der kun kan tygge på kindtænderne senere hen. Selvfølgelig har de fleste 3 årige et suttebid, men det ændre sig i 99 % af tilfældene når de skifter der fortænder senere hen. Og, ja jeg synes heller ikke af et barn skal rende rundt med sutten i munden hele tiden, men jeg synes heller ikke at man skal ta den tryghed fra dem for tidligt. 

jeg har set mange børn der desværre har taget tommelfingeren i brug i stedet for den sut, der blev taget fra dem for tidligt, og så kan det blive et rigtigt stort problem senere hen( for tommelfingeren fjerner du ikke lige). 

Sutten påvirker jo ikke kun tænderne, men også længere op. Min søster på 32år kan stikke en finger ind mellem hendes fortænder, og skal snart opereres for det, så hun kan tygge rigtigt.

Jeg ville se om det var muligt at erstatte med en bamse eller andet. Vi har taget sutten fra vores piger da de var mellem 2 og 2.4 år uden voldsomme problemer. Vi har også altid brugt bamser, så de havde den som trøst også.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. maj 2015

Hck

Profilbillede for Hck
CaWi skriver:

Jeg kan ikke huske hvad procentsatsen er for børn hvor suttebidet ikke forsvinder.

Men lad os sige 1 %. Jeg vil da ikke risikereat mit barn er blandt den ene procent, der ikke nok med de ikke kan spise ordentligt, men det ser også forfærdeligt ud.

Fakta er, at fra tre års alderen begynder gummerne at blive mere og mere hårde, og suttebidet har derfor risiko for at "blive siddende".

Næe, jeg vil heller ikke gi mig ud i procent satser, men jeg ville gerne gi mit 3 årige barn sin sut, hvis der var behov for det en halv times tid, når det kommer hjem efter en lang dag i instution.

alt med måde jo

Anmeld Citér

7. maj 2015

CaWi

Starfish skriver:

Men sådan vil det jo heller ikke blive uanset. Man får jo en bøjle på hvis man har suttebid og så retter det sig. Det siger vores tandlæge i alt fald

En almindelig bøjle/ganebøjle retter skæve tænder. Den kan ikke få kæben til at vokse nedaf (altså på plads) igen. Der skal ofte større indgreb til.

Anmeld Citér

7. maj 2015

Hck

Profilbillede for Hck

Og for øvrigt, kan de virkelig ikke spise ordenligt,( som du selv nævner), så er det nok andre dele af bidet der er noget galt med og så for de rettet tænderne, hvis der er et funktionelt behov for det. 

Anmeld Citér

7. maj 2015

Hck

Profilbillede for Hck
2babygirls skriver:

Sutten påvirker jo ikke kun tænderne, men også længere op. Min søster på 32år kan stikke en finger ind mellem hendes fortænder, og skal snart opereres for det, så hun kan tygge rigtigt.

Jeg ville se om det var muligt at erstatte med en bamse eller andet. Vi har taget sutten fra vores piger da de var mellem 2 og 2.4 år uden voldsomme problemer. Vi har også altid brugt bamser, så de havde den som trøst også.

Husk lige at nu snakker jeg om 3 måske 4 årige der stadigvæk kan ha et tryghedsbehov for deres sut engang imellem, og jeg tror simpelhent ikke på at din søster skal opereres fordi at hun i den alder fik lov til at bruge sin sut engang imellem. 

Selvfølgelig er det bedst at det bliver begrænset, men lidt brug af sut hos en 3 årig, behøver absolut ikke af betyde skæve tænder som voksen og at man ikke kan spise ordenligt.

desværre er reglerne nu om dage at næsten ingen for rettet tænder af kosmetiske grunde og det kan lige så godt dreje sig om et barn der aldrig har brugt sut, men simpelhent bare er født med et asymetrisk bid.  Men de børn der har et funktionelt behov for det , for i de aller fleste tilfælde også tilbudet

Anmeld Citér

7. maj 2015

2babygirls

Hck skriver:

Husk lige at nu snakker jeg om 3 måske 4 årige der stadigvæk kan ha et tryghedsbehov for deres sut engang imellem, og jeg tror simpelhent ikke på at din søster skal opereres fordi at hun i den alder fik lov til at bruge sin sut engang imellem. 

Selvfølgelig er det bedst at det bliver begrænset, men lidt brug af sut hos en 3 årig, behøver absolut ikke af betyde skæve tænder som voksen og at man ikke kan spise ordenligt.

desværre er reglerne nu om dage at næsten ingen for rettet tænder af kosmetiske grunde og det kan lige så godt dreje sig om et barn der aldrig har brugt sut, men simpelhent bare er født med et asymetrisk bid.  Men de børn der har et funktionelt behov for det , for i de aller fleste tilfælde også tilbudet

Der er jo også forskel på om det er lidt skæve tænder eller et skævt bid. i 90erne fik alle jo tilbudt bøjle, og det har slet ikke været nødvendigt.

Anmeld Citér

7. maj 2015

Hck

Profilbillede for Hck
2babygirls skriver:

Der er jo også forskel på om det er lidt skæve tænder eller et skævt bid. i 90erne fik alle jo tilbudt bøjle, og det har slet ikke været nødvendigt.

Jeg giver dig helt ret i det

Anmeld Citér

7. maj 2015

Mulllesmor

Profilbillede for Mulllesmor

min ældste søn gav sutten til julemanden dagen efter han blev 4 år... fra han blev tre havde han den kun om natten.. vi havde planer om at han skulle af med den længe før - men så var der lige en børnehavestart, en ble der skulle smides og en lillebrors ankosmt som kom i vejen og så valgte vi simpelthen at det var synd for ham hvis der skulle flere forandringer til - så da der var kommet lidt ro på efter lillebrors ankost begyndt vi at snakke om at julemanden skulle have sutten og da han vågnede dagen efter sin fødselsdag sagde han at nu kunne vi godt sende den for han skulle jo ik bruge den mere...

Anmeld Citér

8. maj 2015

Janni.

Der er rigtig mange børn som bruger sutten på det ene eller andet tidspunkt når de starter i børnehaven. 

Det vil jeg ikke være så utrolig for. Han skal nok komme af med sutten før eller siden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.