Gentest, angående kræft... hvad gør jeg?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2015

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

Er det brca-genet, du mener?

For det første  skal du ikke nødvendigvis have fjernet dine bryster, hvis det viser sig, du har genet.

For det andet er forsikringer værd at tage med i dine overvejelser - både dine egne og dine børns. I kan blive en dårlig forretning for forsikringsselskaber, hvis det er kendt, at I har brca-genet.

Jeg har valgt ikke at få testen og i stedet få hyppige mammografier.

Jeg er desværre på deres sorte liste allerede ;-)

mht bryster har jeg en del gener, og vil nok synes mit sats er for stort ved at beholde dem....

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

De skal have lov at kigge i deres journaler... det gælder alle jeg kender til på min fars side.... (det er ikke så mange men mere end nok...)

Jeg ville stadig gøre det, vi har selv meget cancer i familien, og jeg ville gøre hvad som helst for at sikre min tid hos mine børn.

Anmeld Citér

6. maj 2015

jenny4

Anonym skriver:

Det er helt ok du spørg...

De vil få det af vide da lægerne skal have lov at bruge deres journaler, og alle skal give lov til dette ( på fars side)

mht kunstige bryster, så kommer det an på alder, og om det overhovedet er muligt.....

Men kan du da ikke få lavet testen uden at de kigger i andres journaler? Hvad nu hvis man ikke kendte sin familie?

Mht brysterne, så tænker jeg om du egentlig ikke gerne vil dele det med dine søskende så de også har mulighed for at træffe valget om test eller ej?

Anmeld Citér

6. maj 2015

Anonym trådstarter

Mom skriver:

Jeg ville stadig gøre det, vi har selv meget cancer i familien, og jeg ville gøre hvad som helst for at sikre min tid hos mine børn.

Jeg må erkende at mine tanker er os at heller en levende mor UDEN bryster end en død med..

jeg skylder mine børn at passe på dem og sørge for jeg er ved dem så længe så muligt.. og så er der bare ikke nogen vej udenom...

Jeg har set min mor dø, og oplevet et barn miste sin mor.. og det vil jeg ikke byde nogen...

men virkeligheden har nok fået mig lidt i panik, selvom jeg var 110% sikker inden det blev anbefalet 

Anmeld Citér

6. maj 2015

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Jeg må erkende at mine tanker er os at heller en levende mor UDEN bryster end en død med..

jeg skylder mine børn at passe på dem og sørge for jeg er ved dem så længe så muligt.. og så er der bare ikke nogen vej udenom...

Jeg har set min mor dø, og oplevet et barn miste sin mor.. og det vil jeg ikke byde nogen...

men virkeligheden har nok fået mig lidt i panik, selvom jeg var 110% sikker inden det blev anbefalet 

Jeg syntes du skal holde fast i din oprindelige tanke, og få den test. Du er vigtig for dine børn

Anmeld Citér

6. maj 2015

Panther

Profilbillede for Panther
Anonym skriver:

Jeg er desværre på deres sorte liste allerede ;-)

mht bryster har jeg en del gener, og vil nok synes mit sats er for stort ved at beholde dem....

Ja, men det er dine børn ikke.

En del gener - altså problemer? Men som det første vil de sandsynligvis anbefale dig at få fjernet er dine æggestokke og æggeledere. Så vil risikoen (hvis du har genfejlen) komme ned på ca. 35%. Til sammenligning har "normale" kvinder en risiko på 10%.

Anmeld Citér

6. maj 2015

Panther

Profilbillede for Panther

Og jeg skulle i øvrigt selv sende brevene ud med samtykkeerklæring - og kun til de personer, der havde haft kræft i enten underlivet eller brysterne.

Anmeld Citér

7. maj 2015

Anonym trådstarter

PUHK skriver:

Er det brca-genet, du mener?

For det første  skal du ikke nødvendigvis have fjernet dine bryster, hvis det viser sig, du har genet.

For det andet er forsikringer værd at tage med i dine overvejelser - både dine egne og dine børns. I kan blive en dårlig forretning for forsikringsselskaber, hvis det er kendt, at I har brca-genet.

Jeg har valgt ikke at få testen og i stedet få hyppige mammografier.

Hvordan kan det være du traf valgte om ikke at få den lavet?

Synes det er rart at høre om overvejelser andre har gjort sig omkring det....

For synes der er for og ulemper ved begge valG....  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.