Pt. bor vi i en andelslejlighed, som min kæreste ejer.
Vi har ordnet det på den måde, at min kæreste betaler banklånet (ca. 10.000 kr. om måneden). Jeg betaler fællesudgifter/husleje til foreningen (ca. 2400 kr.) og forbrug deles vi om.
Desuden er bilen min. Jeg har købt den selv og betaler forsikringer og benzin.
Pt. har jeg desuden et pendlerværelse pga. job udenbys. Det betaler jeg også (2400 kr.). Det er dog kun en mdr. endnu, da jeg så går på barsel.
Min kæreste kommer altså til at have væsentligt flere udgifter end mig, når jeg ikke længere har pendlerværelse... men vi er helt enige om, at jeg ikke skal betale af på hans banklån.
Han sparer op ved at betale af på lån og dermed vil kunne få en del penge med, når lejligheden skal sælges.
Jeg har derimod en hel del penge til overs hver måned, som jeg sætter ind på min opsparing.
Vi sparer dermed op hver især - på hver sin måde.
Inden for et års tid har vi planer om at købe hus. Sammen. Altså så vi begge står som ejere og deles om udgifter.
Jeg har en opsparing på ca. 600.000 kr og kan derfor lægge en større udbetaling, end han kan. Han får nok 200.000 - 300.000 kr. med, når han sælger lejligheden. Vi får oprettet et dokument ved en advokat, så vi hver især får vores indskud fri, hvis det engang skulle ske, at vi går fra hinanden, og huset skal sælges.
Jeg synes, du skal tage en stille og rolig snak med din kæreste om dine tanker. Der findes ikke én rigtig måde at gøre tingene på - jeg er tilhænger af, at man sammen finder en løsning, som begge parter kan være tilfredse med.