Ærligt personligt vil jeg altid helst give dem mest tid i børnehave, men samtidig er der også det hensyn at de jo skal trives i børnehaven.
Min søn er fra slut oktober og kom rettidigt i skole, jeg var i tvivl, men det var børnehaven ikke. Han er fint med fagligt, ja ligger såmænd nok som en af de allerbedste - har lige taget læsetest her i 1. Klasse og var den med bedst resultat. Han er utrolig videbegærlig, anerkende til det gammelkloge. Men alligevel er det tydeligt han er op til et år yngre end de andre - han er bare lige det mere umoden end end dreng der er et år ældre end ham. Han kan ikke følge med i det hierarkiske spil (måske er det ikke alder men personlighed, men tror han havde været bedre rustet hvis han havde været lidt ældre).
at starte i skole handler ikke kun om at kunne bogstaver og tal, men i langt højere grad om selvstændighed, modenhed og kunne indgå i en masse regelfællesskaber og det ville I så skulle træne jeres datter til at kunne lige om lidt.
Jeg ville ikke bruge argumentet om pubertet, for det kan man ikke vide og det er heller ikke fedt at være den første. Men jeg vil bruge argumentet om at lege, være barn, nyde de år. I skolen er det 8-14 hver dag med voksenstyrede aktiviteter, leg er der ikke meget tid til, og de er så forfærdelig trætte når de kommer hjem - jeg får nogen gange så ondt af de små pus der starter i 0. Klasse og hvor man ikke er i tvivl om de havde meget bedre af at lege lidt mere.
men igen, de skal også nyde at gå i børnehave. En anden mulighed er jo også at skifte børnehave hvor der er en større gruppe i hendes alder.
Anmeld
Citér