Starte i skole et år før?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.741 visninger
16 svar
44 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
4. maj 2015

Kokosnødden

Hej 

Jeg har en pige på 4 år, der går i børnehave. Den 1. juni rykker alle, og jeg mener ALLE, dem hun leger med ind i et andet hus inkl. hendes allerbedste veninde. Dette er hun rigtig ked af. Der er tale om alle de børn, der er født i 2010, og som derfor skal starte i skole om et år. Tilbage er tre børn på hendes alder, som hun ikke leger særlig meget med, fordi de sprogmæssigt slet ikke er på samme niveau. Vores pige er fra start 2011 og er meget moden til sin alder, kan allerede skrive og læse korte ord og kender alle bogstaverne. Derfor har vi undersøgt, om det er muligt for hende at rykke op til skolegruppen med hendes legekammerater (hun er trods alt kun halvanden måned yngre end nogle af de yngste 2010'ere).

Det vil betyde, at hun skal starte et år før i skole, og det mener pædagogen på stuen er en dårlig idé, fordi hun vil være den sidste i klassen til at komme i puberteten, når den tid kommer. Det behøver hun nødvendigvis ikke at være, bare fordi hun er yngst. Hvad ville I gøre? Fordele og ulemper? Andre, der har være i samme situation?

Tak på forhånd. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2015

lineog4

Ærligt personligt vil jeg altid helst give dem mest tid i børnehave, men samtidig er der også det hensyn at de jo skal trives i børnehaven. 

Min søn er fra slut oktober og kom rettidigt i skole, jeg var i tvivl, men det var børnehaven ikke. Han er fint med fagligt, ja ligger såmænd nok som en af de allerbedste - har lige taget læsetest her i 1. Klasse og var den med bedst resultat. Han er utrolig videbegærlig, anerkende til det gammelkloge. Men alligevel er det tydeligt  han er op til et år yngre end de andre - han er bare lige det mere umoden end end dreng der er et år ældre end ham. Han kan ikke følge med i det hierarkiske spil (måske er det ikke alder men personlighed, men tror han havde været bedre rustet hvis han havde været lidt ældre).

at starte i skole handler ikke kun om at kunne bogstaver og tal, men i langt højere grad om selvstændighed, modenhed og kunne indgå i en masse regelfællesskaber og det ville I så skulle træne jeres datter til at kunne lige om lidt. 

Jeg ville ikke bruge argumentet om pubertet, for det kan man ikke vide og det er heller ikke fedt at være den første. Men jeg vil bruge argumentet om at lege, være barn, nyde de år. I skolen er det 8-14 hver dag med voksenstyrede aktiviteter, leg er der ikke meget tid til, og de er så forfærdelig trætte når de kommer hjem - jeg får nogen gange så ondt af de små pus der starter i 0. Klasse og hvor man ikke er i tvivl om de havde meget bedre af at lege lidt mere.

men igen, de skal også nyde at gå i børnehave. En anden mulighed er jo også at skifte børnehave hvor der er en større gruppe i hendes alder.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Abracadabra

Jeg startede et år for tidligt - og det var en meget, meget, meget dårlig beslutning. Jeg har altid været fagligt dygtig (og var bedst på årgangen både i folkeskolen og i gymnasiet), men socialt var det svært. Og faktisk især da de andre gik i puberteten, og jeg bare stadig legede med barbier. 

Jeg ville aldrig, aldrig anbefale det. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Risse

Jeg har desværre endnu ingen erfaringer selv, MEN jeg har været leder for en pige, som hele tiden var sammen med sine veninder et år, hvorefter de så alle sammen rykkede op på nær hende, så hun stod tilbage alene et år, for at hun så kunne være sammen med dem igen året efter. Vi ledere diskuterede meget frem og tilbage, om hvorvidt vi skulle lade hende rykke op sammen med de andre, fordi forældrene (ikke barnet selv) havde udtrykt deres bekymring over at hun ikke var sammen med de andre piger, når hun nu klarede sig lige så godt, på trods af alderen. Men vi så på pigen og lod hende blive tilbage. For hun havde ikke selv sagt noget, selvom vi jo godt vidste at hun helst ville være sammen med de andre, og så blev hun jo til gengæld leder for hendes egen gruppe/årgang. Hun går der altså stadig og er glad for det - og her taler vi altså en pige på 11-12 år, og ikke et barn på 4-5 år. 

Min pointe er; at børn tilpasser sig. Selvom dit barn sikkert vil synes at det er lidt surt til at begynde med, så får det garanteret nye venner med det samme. Er dit barn stadig alle de andre børn overlegent om nogle måneder og giver udtryk for at hun savner de andre børn, så prøv det alligevel for en periode. Jeg tror at man skal give sit barn en chance for at prøve noget nyt og lade være med at bekymrer sig for meget. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

Babilooo

Dem jeg kender der har gjort det har fortrudt inderligt... Hvorfor det hastværk. Hun vil være bogligt klog også et år senere. Modenheden er væsentlig og det er ikke sjovt at være "speciel"

Anmeld Citér

4. maj 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Kokosnødden skriver:

Hej 

Jeg har en pige på 4 år, der går i børnehave. Den 1. juni rykker alle, og jeg mener ALLE, dem hun leger med ind i et andet hus inkl. hendes allerbedste veninde. Dette er hun rigtig ked af. Der er tale om alle de børn, der er født i 2010, og som derfor skal starte i skole om et år. Tilbage er tre børn på hendes alder, som hun ikke leger særlig meget med, fordi de sprogmæssigt slet ikke er på samme niveau. Vores pige er fra start 2011 og er meget moden til sin alder, kan allerede skrive og læse korte ord og kender alle bogstaverne. Derfor har vi undersøgt, om det er muligt for hende at rykke op til skolegruppen med hendes legekammerater (hun er trods alt kun halvanden måned yngre end nogle af de yngste 2010'ere).

Det vil betyde, at hun skal starte et år før i skole, og det mener pædagogen på stuen er en dårlig idé, fordi hun vil være den sidste i klassen til at komme i puberteten, når den tid kommer. Det behøver hun nødvendigvis ikke at være, bare fordi hun er yngst. Hvad ville I gøre? Fordele og ulemper? Andre, der har være i samme situation?

Tak på forhånd. 

Jeg ville aldrig lade et 4-årigt barns her-og-nu sociale tilhørsforhold i børnehaven afgøre, hvornår hun skulle begynde i skole, hvor hun skal tilbringe ti vigtige år. Jeg kender mange, der er begyndt i skole for tidligt - såmænd også blandt dem, der følger deres årgang - og for hvem det har negativ betydning hele vejen igennem, men jeg har ikke mødt nogen, for hvem det har været et stort problem, at de har fået udskudt skolestarten. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

CaWi

I min Klasse i folkeskolen,  gik en pige der var født året efter os andre. Hun kom i vores klasse, netop fordi alle dem hun gik i BH med skulle starte i skole.

Hun har aldrig haft problemer af nogen art. Og vi andre har ikke set anderledes på hende bare fordi hun var et år yngre.

Anmeld Citér

4. maj 2015

lineog4

Hov kom lige til at tænke på at jeg kom for tidligt i skole, jeg er fra januar så tænkte egentlig aldrig særlig meget over der - de andre kommenterede det en gang imellem.

Men der var flere steder hvor jeg virkelig lagde mærke til det, fx da jeg gik til håndbold, jeg var med de "små" mens min klasse var med de "store" for der blev man skilt på årgange. Det samme med andre ting hvor de kiggede på det år man blev født og ikke klasse. 

Anmeld Citér

4. maj 2015

dorthemus

lineog4 skriver:

Ærligt personligt vil jeg altid helst give dem mest tid i børnehave, men samtidig er der også det hensyn at de jo skal trives i børnehaven. 

Min søn er fra slut oktober og kom rettidigt i skole, jeg var i tvivl, men det var børnehaven ikke. Han er fint med fagligt, ja ligger såmænd nok som en af de allerbedste - har lige taget læsetest her i 1. Klasse og var den med bedst resultat. Han er utrolig videbegærlig, anerkende til det gammelkloge. Men alligevel er det tydeligt  han er op til et år yngre end de andre - han er bare lige det mere umoden end end dreng der er et år ældre end ham. Han kan ikke følge med i det hierarkiske spil (måske er det ikke alder men personlighed, men tror han havde været bedre rustet hvis han havde været lidt ældre).

at starte i skole handler ikke kun om at kunne bogstaver og tal, men i langt højere grad om selvstændighed, modenhed og kunne indgå i en masse regelfællesskaber og det ville I så skulle træne jeres datter til at kunne lige om lidt. 

Jeg ville ikke bruge argumentet om pubertet, for det kan man ikke vide og det er heller ikke fedt at være den første. Men jeg vil bruge argumentet om at lege, være barn, nyde de år. I skolen er det 8-14 hver dag med voksenstyrede aktiviteter, leg er der ikke meget tid til, og de er så forfærdelig trætte når de kommer hjem - jeg får nogen gange så ondt af de små pus der starter i 0. Klasse og hvor man ikke er i tvivl om de havde meget bedre af at lege lidt mere.

men igen, de skal også nyde at gå i børnehave. En anden mulighed er jo også at skifte børnehave hvor der er en større gruppe i hendes alder.

Jeg ku ikke have sagt det bedre selv.

Jeg er pædagog i en børnehave og det handler netop om meget andet end det rent boglige. Jeg ville i højere grad have fokus på de relationer der er tilbage i gruppen så hun får opbygget venskaber med dem.

Udover det så har jeg den modsatte problematik inde på livet ift mit eget barn. Hun er fra 2010 (maj) og skal derfor efter planen starte skole om et år. Jeg (og børnehaven ) er bare ikke sikre på at hun er/bliver klar. Hun er umoden, sprogligt og socialt og jeg er bange for, at hun kommer på overarbejde hvis hun kommer i skole før hun kropsligt og følelsesmæssigt er klar.

Anmeld Citér

4. maj 2015

Anonym

Kokosnødden skriver:

Hej 

Tak på forhånd. 

Jeg er fra januar 1988 og alle mine klassekammerater var fra 1987 og et få par stykker 1986. Jeg ville ikke have passet ligeså godt ind i årgangen under. Var den yngste. Men jeg har aldrig været ked af det. Kun da vi skulle til at gå i byen ;-) 

Men det var det. Desuden så kom jeg tidligt i puberteten og fik mens på samme tid som de andre i klassen. Synes du skal gøre det der er bedst for dit barn. 

Jeg kunne ikke vente med at komme i skole. Gik i børnehave i en anden by tæt på min skole, men kom ikke i klasse med tidligere venner. Det har jeg nu ikke taget skade af og fik hurtigt venner, men jeg synes da det ville være en fordel hvis alle hendes venner skal, at hun så også skal. :-) 

Jeg ville sende hende tidligere i skole hvis hun udviklingsmæssigt og socialt passer bedst ind der .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.