Jeg har set alle pigerne, fra stuen, klatre på klatretårnet ude på legepladsen og de elsker at få vilde gyngeture i en hængekøje, som børnehaven har udenfor. Der er måske en enkelt pige, jeg har lagt mærke til, som ikke kan lide at få en vild tur og hellere vil gynge sig selv. Hende kunne jeg også lave nogle øvelser med, det er ikke fordi, at det skulle være en opdeling mellem kønnene. Det var bare lige den ene dreng, hun kun fortalte mig om, min vejleder. Så grunden til det var ikke rigtig hans køn 
Vi havde snakket om at han fjoller meget og grunden til det er, at han er usikker og ikke har særlig stor selvtillid. Derfor fjoller han. Så drengene ikke lægger mærke til, at han er motorisk udfordret. Han er dog en ret intelligent dreng, men når det gælder bevægelseslege, er han ikke på samme niveau, som de andre drenge. 
Derudover er der en kælder i børnehaven, som ikke er blevet brugt meget af stuens børn, på grund af at min vejleder føler at hun på en måde "gemmer de vilde nede i kælderen". Så skrev jeg i min logbog, at kælderen ikke bliver brugt særlig meget, selvom der også er gode muligheder for motorisk udvikling dernede. Fordi at de får brugt sanserne på en anden måde dernede og de bliver bedre til at samarbejde med hinanden af tumlelege nede i kælderen. Det er da vel noget, man kunne undersøge, ikke? 
Hm.. De skal rydde op efter dem selv, når de tegner, spiser, de tager selv deres tøj på, lærer at løse konflikter mellem hinanden ved at vi beder dem om at gå hen til vedkommende som har drillet og at barnet beder vedkommende at fx lade vær med at sige grimme ord, lærer dem at sige "nå.. pyt med det" til småting de har skændtes over. 
Hver uge arbejder de med et tema. Lige for tiden er det fx om de fire elementer (luft, jord, ild og vand selvfølgelig).. skal jeg undersøge hvorfor de arbejder med nye temaer hver uge?
Hvorfor de skal ud ved 12-tiden, når de har spist deres madpakker? (når det er dårligt vejr, er de ude 2-2½ time, men når det er godt vejr, er de ude resten af eftermiddagen til de bliver hentet) De leger frie leger derude, så evt læse om vygotski og frie lege?
De arbejder med inklusion.. skal jeg så læse om det (teorier/metoder)?
De fører anerkendende pædagogik.. Hvad kan jeg undersøge der?
Og som alle andre steder selvfølgelig har de fokus på udvikling og læring. Skal jeg finde teorier der? Beklager de mange spørgsmål, men vil så gerne være sikker på at jeg forstår det. 
Okay - så er det med kønnene ikke relevant
Nej jeg synes ikke du skal undersøge hvorfor de har nyt tema hver uge - det er en del af hovedtemaet og det giver jo bedst mening at atbejde intensivt med et emne af gangen så det ikke bliver uoverskueligt og forbirrende for børnene.
Hvis du godt vil arbejde med børnene og fri leg - hvad det giver børnene af udviklingsmuligheder, er det da en god ide med vygotski
I forhold til inklusion kan du prøve at observere hvordan deres arbejde med inklusion kommer til udtryk i praksis. Hvis du vil læse noget om det er der ko Bent Madsen, Carsten Pedersen m.fl.
Det samme med anerkendelse - hvordan kan du se det komme til udtyk i praksis. Her ville jeg læse Berit Bae der mere handler om relationerne. Hvorimod Honneth mere taler om de forskellige anerkendelsesformer man har ret til og behov for - får man ikke det, bliver man krænket.
Men det er jo ikke fordi du behøver læse om alt det de arbejder med - du har jo sikkert også nogle læringsmål som du skal arbejde med og forberede teoretisk.
Det er jo fint nok hvis du har set en situation hvor du synes den anerkendende pædagogik kom til udtryk og beskriver den i din logbog samt de refleksioner situationen satte i gang hos dig. Du behøver ikke skulle refere til eb masse teori - det er fint nok du ved hvad anerkendelse er.
eller situationer hvor du netop ikke synes der blev handlet anerkendene.
Og det samme med inklusion - hvordan kommer det inkluderende arbejde til udtryk og er der situationer du oplever direkte ekskluderende? .