mor:) skriver:
Jeg synes klar det er at beherske pædagogisk praksis hvis du udfordre drengen motorisk - og motivere ham til selv at have lyst til at udfordre sig.
Men en anden ting: er det kun drengene der skal være motorisk stærke - hvad med pigerne? Og er det egentlig så galt at drengen er en forsigtig dreng? Hvad er bevæggrundene for at han skal udfordres motorisk? Er det bare fordi han er dreng eller er der andre aspekter der gør at han skal udfordes? Her kan du både læse teori ift. motorik og hvis du vil kan du tage den længere og læse teori omkring kønsroller - de forventninger vi har til drenge og piger.
Mht. selvhjulpenhed så kan det for nogle børn være rigtig svært at smøre en bolle, men i mange vuggestuer lader de børn selv smøre og så smøre de voksne efter. Det kunne være en start
jeg vil tro at flere af de store børn kan selv
Hvordan har de ellers fokus på selvhjulpenhed?
jeg havde ikke skb som liniefag, så det ved jeg desværre ikke så meget om, da jeg havde vnt. Men tænker du kan f.eks. prøve at observere om der er nogle børn som sjældent spiller bold eller andre bevægelseslege - du kan prøve at læse lidt om motivation - hvordan motivere man disse børn? Hvilke sundhedsfaglige aspekter er der i at motivere til disse lege? Men igen - har ikke haft faget, så ved ikke om det giver mening.
Men har du læringsmål som ikke omhandler skb?
Jeg har set alle pigerne, fra stuen, klatre på klatretårnet ude på legepladsen og de elsker at få vilde gyngeture i en hængekøje, som børnehaven har udenfor. Der er måske en enkelt pige, jeg har lagt mærke til, som ikke kan lide at få en vild tur og hellere vil gynge sig selv. Hende kunne jeg også lave nogle øvelser med, det er ikke fordi, at det skulle være en opdeling mellem kønnene. Det var bare lige den ene dreng, hun kun fortalte mig om, min vejleder. Så grunden til det var ikke rigtig hans køn 
Vi havde snakket om at han fjoller meget og grunden til det er, at han er usikker og ikke har særlig stor selvtillid. Derfor fjoller han. Så drengene ikke lægger mærke til, at han er motorisk udfordret. Han er dog en ret intelligent dreng, men når det gælder bevægelseslege, er han ikke på samme niveau, som de andre drenge. 
Derudover er der en kælder i børnehaven, som ikke er blevet brugt meget af stuens børn, på grund af at min vejleder føler at hun på en måde "gemmer de vilde nede i kælderen". Så skrev jeg i min logbog, at kælderen ikke bliver brugt særlig meget, selvom der også er gode muligheder for motorisk udvikling dernede. Fordi at de får brugt sanserne på en anden måde dernede og de bliver bedre til at samarbejde med hinanden af tumlelege nede i kælderen. Det er da vel noget, man kunne undersøge, ikke? 
Hm.. De skal rydde op efter dem selv, når de tegner, spiser, de tager selv deres tøj på, lærer at løse konflikter mellem hinanden ved at vi beder dem om at gå hen til vedkommende som har drillet og at barnet beder vedkommende at fx lade vær med at sige grimme ord, lærer dem at sige "nå.. pyt med det" til småting de har skændtes over. 
Hver uge arbejder de med et tema. Lige for tiden er det fx om de fire elementer (luft, jord, ild og vand selvfølgelig).. skal jeg undersøge hvorfor de arbejder med nye temaer hver uge?
Hvorfor de skal ud ved 12-tiden, når de har spist deres madpakker? (når det er dårligt vejr, er de ude 2-2½ time, men når det er godt vejr, er de ude resten af eftermiddagen til de bliver hentet) De leger frie leger derude, så evt læse om vygotski og frie lege?
De arbejder med inklusion.. skal jeg så læse om det (teorier/metoder)?
De fører anerkendende pædagogik.. Hvad kan jeg undersøge der?
Og som alle andre steder selvfølgelig har de fokus på udvikling og læring. Skal jeg finde teorier der? Beklager de mange spørgsmål, men vil så gerne være sikker på at jeg forstår det. 