Etisk dilemma omkring job og graviditet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2015

Anonym trådstarter

Beem82 skriver:

Så længe du er dagpengeberettiget er du også berettiget til barselsdagpenge. Har lige tjekket da jeg var ved at gå i panik over det du skrev om at man skal have arbejde de sidste tre måneder inden barsel, da jeg selv bliver arbejdsløs pr 1/7 og har termin sidst oktober.

De tre måneder gælder hvis du er lønmodtager. Som ledig skal du bare være dagpengeberettiget for at få dem.

Ved så selvfølgelig ikke når du også får SU klip.

Men lige meget hvad så ville jeg være mig selv nærmest. Det er de jo også som en anden siger.

Ja, det er rigtigt. Men så kræver det, at jeg går på studie-inaktiv orlov fra studiet og så kan jeg ikke få SU. Og det kan vel ikke rigtig betale sig bare for at få deltids barselsdagpenge - kan det? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2015

Sitrani

Anonym skriver:

Jeg står i et svært etisk dilemma, som jeg ikke kan blive enig med mig selv om.. Jeg vil derfor rigtig gerne høre jeres mening.

Jeg er 3,5 måned henne og har termin midt-sidst i oktober. Jeg er nu - helt ud af det blå - blev opsagt fra mit deltidsjob (jeg er også studerende ved siden) og jeg vil derfor ikke kunne få barselsdagpenge ved siden af mine ekstra SU-fødselsklip, da jeg nu ikke længere opfylder reglen om, at man skal have været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 3 måneder inden barsel. Dvs. juli, august og september. (Selvom jeg reelt set har haft fast arbejde ved siden af studiet de sidste 4 år) - Vildt åndssvagt!

Jeg har dog nu fået tilbudt en anden stilling i samme firma, som jeg gerne vil sige ja til. Men de ved ikke, at jeg er gravid og går på barsel om et halvt år. Og her kommer dilemmaet så:

Skal jeg oplyse arbejdet om min graviditet, inden jeg skriver under på en ny kontrakt - med chance for, at de så trækker jobtilbuddet tilbage? Eller skal jeg bare holde min mund et par uger endnu og så fortælle det, når jeg engang har skrevet under?

Hvad synes I og hvorfor? 

Hold det hemmeligt for guds skyld..... der er ingen der kommer og takker dig bagefter for, at have fortalt dem om din graviditet! Nogle gange skal man tænke på sig selv! Især når det gælder din fremtidige økonomi mht. barselsdagpenge osv. Desuden er du kun forpligtet til at fortælle din arbejdsplads om det 3 mdr. før termin..... men forstår udmærket dit dilemma - har selv stået der!

Anmeld Citér

21. april 2015

Beem82

Anonym skriver:

Ja, det er rigtigt. Men så kræver det, at jeg går på studie-inaktiv orlov fra studiet og så kan jeg ikke få SU. Og det kan vel ikke rigtig betale sig bare for at få deltids barselsdagpenge - kan det? 

Tænkte nok det så havde indflydelse på studiet og SUen

Ved ikke hvad der bedst kan betale sig. Det kommer vel også an på om det ellers passer godt med studiet ifht graviditeten, om fysikken kan holde til arbejdet resten af graviditeten osv. 

Jeg vakler lidt mellem bare at "nyde" de par måneder på dagpenge inden barslen eller prøve at finde en sommertjans hvor jeg både kan holde hoved og krop igang.

Men synes stadig ikke du skal sige noget om graviditeten, når det har så stor indflydelse på din økonomi. Det burde de også have lidt forståelse for.

Håber du får det til at gå op i en højere enhed

Anmeld Citér

21. april 2015

EKAB

Profilbillede for EKAB

Hvis du vil tilbage til jobbet efter barsel, så bør du være ærlig og sige du er gravid. 

Ellers kan du risikere, at der bliver mega dårlig stemning. 

Anmeld Citér

21. april 2015

Anonym trådstarter

Mange tak for alle jeres gode svar!  Jeg sætter stor pris på jeres hjælp. 

Jeg er ikke så glad for mit arbejde pt. efter alt det med min opsigelse (der har også været problemer med andre ansatte, da virksomheden ikke har været helt god til at afskedige folk ordentligt) og derfor ville jeg ikke være ked af at skulle ud og finde et nyt deltidsarbejde efter endt barsel. Dog kan det jo godt blive godt igen og hvis jeg kan få et par tusinde kroner mere om måned under barsel, så vil jeg gerne have det nye job.

Det lader til, at de fleste mener, at jeg skal tænke på mig selv og min nye lille familie først. Og så må jeg jo tage konsekvenserne for min videre fremtid i virksomheden bagefter.. 

Anmeld Citér

21. april 2015

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.

Jeg ved ikke om jeg ville have nosser til at holde det hemmeligt, men det er vel ikke mere etisk forkert end hvis firmaet trækker jobtilbuddet tilbage efter du fortæller om graviditet. 

Så hvis du tør - så hold det hemmeligt. 

Anmeld Citér

21. april 2015

alenemor42

Altså lidt firkantet.... så er det jo bare reglerne du følger ved ikke at fortælle det nu og du har jo ikke lavet reglerne.

Uanset hvad kollegaer osv syntes.... så er det jo bare reglerne

Anmeld Citér

21. april 2015

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg mener nu ikke, der ligefrem er tale om et etisk dilemma - højst et moralsk, alvorligere er det trods alt ikke. Det eneste, du kan gå efter, er din egen mavefornemmelse og din vurdering af, om du kan håndtere evt. negative reaktioner. Du vil ikke bryde nogle regler, og du har lov at sætte dig selv først, ligesom virksomheden til enhver tid vil pleje sine interesser, før den vægter de ansattes. 

Har du is i maven og kan klare evt. negativitet, så er der i mine øjne ikke noget galt i ikke at gøre noget, som man ikke er forpligtet til.

Anmeld Citér

22. april 2015

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg ville ikke have noget problem med at holde det hemmeligt, når det er en ny stilling hos samme arbejdsgiver. Du har fået en opsigelse, men samtidig et tilbud om en anden stilling, så jeg mener, at der teknisk set bare er tale om en forflyttelse inden for samme virksomhed og ikke en ny arbejdsgiver.

Jeg ville være mere i tvivl, hvis der var tale om en ny arbejdsgiver, da man jo så først skal til at yde for den nye virksomhed, men du har ydet en arbejdsindsats for denne arbejdsgiver allerede før du blev gravid.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.