Etisk dilemma omkring job og graviditet.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Skal jeg fortælle mit arbejde om graviditeten?

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

1.827 visninger
18 svar
18 synes godt om
21. april 2015

Anonym trådstarter

Jeg står i et svært etisk dilemma, som jeg ikke kan blive enig med mig selv om.. Jeg vil derfor rigtig gerne høre jeres mening.

Jeg er 3,5 måned henne og har termin midt-sidst i oktober. Jeg er nu - helt ud af det blå - blev opsagt fra mit deltidsjob (jeg er også studerende ved siden) og jeg vil derfor ikke kunne få barselsdagpenge ved siden af mine ekstra SU-fødselsklip, da jeg nu ikke længere opfylder reglen om, at man skal have været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 3 måneder inden barsel. Dvs. juli, august og september. (Selvom jeg reelt set har haft fast arbejde ved siden af studiet de sidste 4 år) - Vildt åndssvagt!

Jeg har dog nu fået tilbudt en anden stilling i samme firma, som jeg gerne vil sige ja til. Men de ved ikke, at jeg er gravid og går på barsel om et halvt år. Og her kommer dilemmaet så:

Skal jeg oplyse arbejdet om min graviditet, inden jeg skriver under på en ny kontrakt - med chance for, at de så trækker jobtilbuddet tilbage? Eller skal jeg bare holde min mund et par uger endnu og så fortælle det, når jeg engang har skrevet under?

Hvad synes I og hvorfor? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2015

Babilooo

Anonym skriver:

Jeg står i et svært etisk dilemma, som jeg ikke kan blive enig med mig selv om.. Jeg vil derfor rigtig gerne høre jeres mening.

Jeg er 3,5 måned henne og har termin midt-sidst i oktober. Jeg er nu - helt ud af det blå - blev opsagt fra mit deltidsjob (jeg er også studerende ved siden) og jeg vil derfor ikke kunne få barselsdagpenge ved siden af mine ekstra SU-fødselsklip, da jeg nu ikke længere opfylder reglen om, at man skal have været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 3 måneder inden barsel. Dvs. juli, august og september. (Selvom jeg reelt set har haft fast arbejde ved siden af studiet de sidste 4 år) - Vildt åndssvagt!

Jeg har dog nu fået tilbudt en anden stilling i samme firma, som jeg gerne vil sige ja til. Men de ved ikke, at jeg er gravid og går på barsel om et halvt år. Og her kommer dilemmaet så:

Skal jeg oplyse arbejdet om min graviditet, inden jeg skriver under på en ny kontrakt - med chance for, at de så trækker jobtilbuddet tilbage? Eller skal jeg bare holde min mund et par uger endnu og så fortælle det, når jeg engang har skrevet under?

Hvad synes I og hvorfor? 

Tænk på dig selv .... Det gør virksomhederne.

Anmeld Citér

21. april 2015

modesty

Anonym skriver:

Hvad synes I og hvorfor? 

Er der ikke en regel om at man skal oplyse graviditet når man er over 12 uger?

Anmeld Citér

21. april 2015

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Er der ikke en regel om at man skal oplyse graviditet når man er over 12 uger?

Nej. Man har først pligt til at sige det til sin arbejdsgiver, når der er 3 måneder til termin. 

Anmeld Citér

21. april 2015

Anonym trådstarter

Tænk på dig selv .... Det gør virksomhederne.

Ja, du har helt ret. Det er også dén vending, jeg bruger til at retfærdiggøre det overfor mig selv.  Jeg har det bare dårligt med at skulle 'føre mine kollegaer bag lyset', da det jo sikkert vil skabe en dårlig stemning..

Anmeld Citér

21. april 2015

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Man står sig selv nærmest, men jeg var blevet pisse sur som kollega. Man bruger tid på, at sætte en ny ind i tingene og så kan man starte forfra kort tid efter. Så nej, jeg mener ikke, at du ikke skal sige noget. Ærlighed kommer man længst med og måske du er heldig, at de alligevel ville ansætte dig

Anmeld Citér

21. april 2015

Beem82

Anonym skriver:

Hvad synes I og hvorfor? 

Så længe du er dagpengeberettiget er du også berettiget til barselsdagpenge. Har lige tjekket da jeg var ved at gå i panik over det du skrev om at man skal have arbejde de sidste tre måneder inden barsel, da jeg selv bliver arbejdsløs pr 1/7 og har termin sidst oktober.

De tre måneder gælder hvis du er lønmodtager. Som ledig skal du bare være dagpengeberettiget for at få dem.

Ved så selvfølgelig ikke når du også får SU klip.

Men lige meget hvad så ville jeg være mig selv nærmest. Det er de jo også som en anden siger.

Anmeld Citér

21. april 2015

jenny4

21. april 2015

Anonym trådstarter

jenny4 skriver:

Der er en anden tråd om emnet som måske kan inspirere lidt:

https://www.baby.dk/debat/263959pi1/ordet-er-frit/raad-til-gravide-jobsoegere-hold-kaeft-og-traek-maven-ind.aspx

Pøj pøj

Ja, tak. Jeg havde godt læst den, inden jeg skrev tråden.  

Jeg ved, at jeg rent juridisk har mit på det rene, men det er mere rent etisk - kan jeg få mig selv til at undlade at fortælle dem om graviditeten? Men tak for tippet! 

Anmeld Citér

21. april 2015

FN

Hvis du er blevet opsagt uden noget reelt grundlag, skylder du vel heller ikke dem noget. Selvfølgelig kommer man længst med at være ærlig, men det kan du jo også være selvom du undlader, at nævne det. Som en anden nævner, så synes jeg godt du kan tillade dig, at tænke på dig selv frem for din arbejdsplads. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.