B&J skriver:
Mig og min kæreste Ønsker os VIRKELIGT et hus der er vores stedet for lejligheden en der holder fest osv. PT Skal det siges vi har ca 20.000kr sammen fordi jeg er i lære og kæresten på dagpenge i håb om job eller skole hvor de snart får besked...
Hvad har i ca. af lån om måneden? i behøver ikke skrive det helt rigtige bare sådan ca. eller i en PB:
hvad købte i Huset for?
og havde i et starts kapital til huset og hvor meget lå det på?
hvad skulle i have om måneden til jer selv?
Tænker, at det måske er mere relevant for dig at vide lidt om kriterierne for at blive godkendt til huskøb, da alles situation, forbrug og økonomi er individuelle.
Som overordnet hovedregel (husk at der kan være varianter bankerne imellem) siger man:
Husstandens årlige bruttoindkomst X 3 minus gæld, hvilket så er absolut maksimale lånebeløb/gæld, i mange år har man nu indlagt en elastik, således at man ikke kan låne maksimalt længere, men det er en vurderingssag for bankerne.
Når du så skriver, at I har 20.000 kr til rådighed hver måned, er det vitterligt ikke mange penge, det er væsentligt dyrere at være husejer end at leje, og alene rådighedsbeløbet efter betalte faste udgifter vil sandsynligt blive vurderet til at være omkring 12.500 kr, med 2 børn skal I ligge omkring 14.000-15.000 kr udover alle faste udgifter.
Det er dog meget mere relevant for jer at påpege jeres jobsituation eller mangel på samme. Du er under uddannelse uden jobgaranti, og din kæreste mister helt sin indkomst efter 2 år, hvis han ikke finder et alternativ, og det har banken jo ingen garanti for.
Alt ialt tror jeg, at I vil få problemer med at låne før I har jobafklaring, alternativt så lavt et lånebeløb, at det ikke vil være særligt nemt at finde noget for pengene. Realkreditinstitutterne låner ikke længere ud til huse under 500.000 kr, så I skal have et banklån, der er væsentligt dyrere, hvis det er i udkantsDanmark.
Tag en snak med jeres bankrådgivere, de vil kunne fortælle jer, om det er realistisk for jer.