Puha. Jeg kender godt typen. Det er svært at beskrive, og samtidig med man værdsætter venskabet, hader man næsten personen som pesten, for sin alt for ubetænksomme adfærd... Det er måske ikke ment sådan, som det opfattes, sådan er det jo tit. Men det ændrer ikke på at det sårer hver gang sådan en kommentar kommer på bordet.
Jeg har haft en veninde, eller bekendte er vi vel nærmere nu, hvor jeg blev træt af altid at få skide gode råd om ting jeg ikke havde bedt om og altid få en belærende tale om hvordan man opdrager sit barn og gør sådan og sådan. Jeg har simpelthen skåret kontakten ned til et minimum, og så ingen anden udvej.
Nå, men vi ses stadig, bare meget meget sjældent. Men jeg et begyndt at ændre på min egen opførsel i hendes selskab, og andre der har samme snævertsynede adfærd som hende; jeg er er egentlig bare begyndt at lytte ekstremt meget på hvad jeg selv tænker og føler er okay i forhold til mit barn. Hvad JEG synes er rigtigt for mig og mit barn. Og så holder jeg ikke min mening tilbage, jeg serverer den ikke på en ond eller ubehøvlet måde, men ligesom hun (og din veninde også) føler sig i deres gode ret til at have meninger om sæt og bevidst eller ubevidst komme med implicitte (hedder det ikke det? Sådan "under bordet" agtige hentydninger) hentydninger, så tillader jeg mig bare at svare igen. Ikke fordi jeg skal forsvare noget som helst overfor hende, men for at give hende noget modstand og ikke bare lade hende vade rundt ovenpå mig med gode råd jeg aldrig har bedt om, ej eller brug for, eller kaste om sig med gloser der får én til at tvivle på sine evner som mor og valgene jeg har taget i den sammenhæng. Egentlig står jeg bare ved mine egne moderegenskaber - for jeg ved jeg er en åndssvagt god mor for min datter - og nægter at lade mig kue. Om så hendes opførsel er bevist eller ej, ville jeg bare prøve at gøre det samme i din situation?! VID at du er den bedste mor din datter kunne have haft, og hvis hun kommer med spydige kommentarer, så giv igen, eller sig "jeg behøver ikke forsvare mit valg, jeg ved min datter har det godt hos bedsterne", eller sådan noget. Jeg synes hvert fald ikke du skal have det skidt med at lade din datter passe, imens du lavet projekt. Det er hos bedsteforældre som hun kender og som med garanti elsker hende udover alle grænser, hvor skulle hun have det bedre når hun bliver passet?
g
Anmeld
Citér