Betaling for at bo hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. august 2012

babytrunte-vb

Jeg havde hjemme hos mine forældre en regel om at så længe jeg var under udd måtte jeg bo gratis hjemme. Men da jeg tog et år hvor jeg arbejdede måtte jeg betale 1500 kr. Men jeg fik 1000 kr i su da jeg var hf studerende, så tror mine forældre synes det var synd hvis jeg skulle ligge dem allesammen hos dem..

Det bliver, som du selv skriver, nok nemmere at finde et beløb, når I ser hvad der rent faktisk kommer ind på hans konto. Men hvis han hurtigt bliver lærling og i øvrigt ellers har ca 5000 kr vil jeg mene at 1500 kr vil være rimeligt. Hvis han ikke synes det, kan du jo vise hamhvor meget han skulle betale hvis han flyttede... så tror jeg hurtigt han skrifter mening. Alene huslejen de fleste steder er højere...

Held og lykke med det.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2012

Polyp-vb

Er enig i at han skal af med noget - af rent principielle årsager - og at han har godt af at lære hvad 'ting' koster ;-) synes umiddelbart 1000 er billigt sluppet, hvis resten bare er til rent forbrug. Synes han bør lægge noget mere, hvoraf en del (det kommer også an på hvad I har råd og lyst til at give ham) skal gå til opsparing og I skal se kontoudtog for dette hver måned, så I kan se at han ikke bare hæve det hele igen (det gjorde jeg nelig selv ofte....whistling...da jeg boede gratis hjemme og kun skulle spare 2000 op af de knap 8000 jeg fik udbetalt hver måned fra mit overordentligt vellønnede studiejob på 20 timer om ugen + lidt SU). Resten rejste jeg op i mine ferier - men havde dog alligevel 70.000 til udbetaling kontant, da jeg endelig flyttede til en billig andelslejlighed - så min husleje blev lavere end de 2000 jeg før havde betalt - og så meget større var de resterende udgifter heller ikke, at det ikke sagtens kunne gå...for 20 år siden

Anmeld

10. juni 2013

Jeamie-vb

Stort dilemma nu igen laughing... I bund og grund går det rimelig bedre, men humørsvingningerne så snart der bliver stillet krav er de samme... Min mand har varslet ham om at der kommer en stigning på huslejen så han i løbet af sommeren havner på 2000kr for at bo her... Hvilket resulterede i et total hysterisk anfald og han forsvandt ind på værelset i 3 dage, kun kom frem når huset var stille (vi var gået i seng eller var ude )... mit hjerte græd da broderen sad ude i haven mens vi spiste - han ville ikke ind - og min søn sad i vindueskarmen og bare ville ud til ham.... Hans kommentar var 'at vi fandme ikke skulle tjene penge på ham..'. Manden vil bare ha han skrider hurtigst muligt hvilket sætter mig midt imellem, for jeg skal høre på begges brok over den anden, og surmuleri. Svarer ingen af dem for gider sq ikke høre på det mere... Det fedeste for os voksne ville vre hvis han fandt noget for sig selv, hvilket også var det sundeste for ham, men kan se at min søn bare lære så meget positivt af ham.... broderen kan nogle ting som vi 'voksne' bare ikke kan... Han forguder Michael (broderen)... De har et ret skønt forhold...når humørsvingningerne ikke lige tager overhånd eller det er weekend for så skal han skype med en pige som 'han så kan ha alene i fred...' og vi derfor kun ser ham til spisning.... 

Han har åbenbart siddet og skrevet en liste om os hvorfor han føler sig uvelkommen her.... jeg kunne skrige...

Anmeld

10. juni 2013

Polyp-vb

Skrig løso-mur - han er liiiidt umoden; men lyder dog, som om han er langt mindre storslem end for et års tid siden ... så noget gør I jo rigtigt!

Lad ham være tøsefornærmet lige så længe han gider - men gør ham det klart, at det ALDRIG må gå ud over junior.

Hvad hvis han - hvis det er realistisk i jeres område - rent faktsik flyttede ud og prøvede selv ... med mulighed for at komme tilbage, når han opdager, at det er meget værre end jer rent økonomisk? Eller kan han ikke selv klare at passe sin uddannelse etc endnu?

Hvad siger hans venner af hankøn (16-årige tøzzzer med hovedet i lyserøde skyer er jo ikke ligefrem objektivecrying) om hans situation? Er der ikke en relativt forbuftige én iblandt, der kan påpege, hvor godt han faktisk har det - trods sin opførsel?

Anmeld

10. juni 2013

Jeamie-vb

Desværre ikke.... De venner han havde i folkeskolen er faldet fra.. han er ikke just opsøgende selv heller, og så snart han har en pige der bare viser lidt interesse fordyber han sig totalt i hende og KUN hende... ja hvad pokker ved jeg gamle røvhul om det cheerful men øøøh det virker altså lidt afhængigt.... 3 mdr skype og de har aldrig mødt hinanden ??!!.... Har på fornemmelsen at når han snakker med nogen er det med suk og 'åååhh det er en lang historie....' og jeg har det hårdt-stemme.... 

Hvis han først flytter tro jeg heller ikek vi ser mere til ham - idet han ikek føler sig velkommen !!??

Der er helt klart sket en STOR bedring hvilket også gør at han stadig er her og ikke er banket ind i næste måned smile...

Jeg var nu også så umoden at da jeg hørte ham sukke til tøsen om hvor hårdt han havde det - jeg bad ham dække bord, rykkede efter 10 min (han havde da siddet og skypet i et døgn) - rev døren op og sagde han fandme bare kunne pakke sit lort og skride hvis han havde det så skide hårdt.... Tja endte så med jeg selv dækkede bord og vi ikke så ham i 3 dage wink

Anmeld

10. juni 2013

Titte-vb

Jeamie SKREV:

Desværre ikke.... De venner han havde i folkeskolen er faldet fra.. han er ikke just opsøgende selv heller, og så snart han har en pige der bare viser lidt interesse fordyber han sig totalt i hende og KUN hende... ja hvad pokker ved jeg gamle røvhul om det cheerful men øøøh det virker altså lidt afhængigt.... 3 mdr skype og de har aldrig mødt hinanden ??!!.... Har på fornemmelsen at når han snakker med nogen er det med suk og 'åååhh det er en lang historie....' og jeg har det hårdt-stemme.... 

Hvis han først flytter tro jeg heller ikek vi ser mere til ham - idet han ikek føler sig velkommen !!??

Der er helt klart sket en STOR bedring hvilket også gør at han stadig er her og ikke er banket ind i næste måned smile...

Jeg var nu også så umoden at da jeg hørte ham sukke til tøsen om hvor hårdt han havde det - jeg bad ham dække bord, rykkede efter 10 min (han havde da siddet og skypet i et døgn) - rev døren op og sagde han fandme bare kunne pakke sit lort og skride hvis han havde det så skide hårdt.... Tja endte så med jeg selv dækkede bord og vi ikke så ham i 3 dage wink

Tænk, jeg synes ogsp at du og din mand har været ejstremt tålmodige, jeg havde forlængst smidt ham ud, også selv om jeg ville få at vide at jeg var en dum kælling. Han har det som blommen i et æg, og forstår ikke at værdsætte det der rent faktisk bliver ham serveret på et sølvfad. Han har slet slet ingen som helst tanke om, at han har pligt til at tage del i det fælleskab som han rent faktisk bor midt i. Skal han ordne haven? vasketøjet? mad? oprydning? rengøring? 

Synes det er rimeligt at han skal betale 2000 kr. Strøm til hans skype forbrug er jo ikke gratis, og det er jo ligefør det ikke engang kan dække strømregningen for hans forbrug. 

Men helt ærligt, jeg forstår du er i et dilemma, det er jo din bror og du har jo før skrevet om hvordan han tidligere har haft det, men måske er det på tide at også du giver slip og han så desværre må have det på den hårde måde, learning by doing!!

Kram

Anmeld

19. juni 2013

Titte-vb

Hvorddan går det med ungersvenden Jeamie???

Anmeld

19. juni 2013

Jeamie-vb

Jamen det er meget mærkeligt...... Han fortrænger ligesom det hele..tror jeg... gør ikke rigtigt noget anderledes.. Spørger ikke om det er nu næste måned det stiger, eller kigger efter noget..... 

Virker osm om han prøver at gøre 'noget', men nu har han fået sige en kæreste igen og svinger fra at være total glad og forsvinde i dagevis og ikke rigtigt gide svare pga skype... I dag er han sur og indelukket fordi nogen har kørt ind i hans bil, for anden gang (vi tror så at første gang er ham selv, fordi der er afslørende røde malling på vores stengærde der matcher farve og højde... ermm )

Anmeld

20. juni 2013

Polyp-vb

Du er i familie med en struds! 

Hvis han har råd til at have bil, så har han også råd til at betale 'husleje' og andre udgifter selv. Ved godt, I bor på landet og det sikkert er eneste fornuftige alternativ til offentlig transport...men sådan rent principielt.

Han behøver vel heller ikke spørge så meget, hvis det er en reel 'trussel', at I vil opkræve et rimeligt beløb for hans forbrug og det , det nu engang koster at være en ekstra voksen  (selv om det måske mest er juridisk han er voksen) i en husholdning.

Send ham en faktura med betaling senest 14 dage efter - og se hvad der så sker...kæreste eller ej - måske I skal have et bur til ham i ZOO, hvis det heller ikke fremtvinger en reaktionsilly

Anmeld

7. juli 2013

Titte-vb

Hvordan står det til med teenageren? Og hvordan er det gået med opkrævningen af den ekstra husleje? o-motioneller er han løbet hjemmefra??

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.