Betaling for at bo hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.643 visninger
32 svar
0 synes godt om
6. august 2012

Jeamie-vb

Min bror fylder 18 lige om lidt, og har vidst ikke til hensigt at flytte forløbig smile

Kan se han bliver lidt trykket når jeg fortæller ham at han kommer til at betale for at bo her. 

Han kom i dag og fortalte at hans 16årige kæreste får 6 600 udbetalt efter skat (hun er ved at uddanne sig til pædagog), og bor hjemme. Hun skal betale lidt for at bo hjemme men hvis hun laver nogle pligter så bliver det modregnet hendes 'husleje' og hun skal betale mindre. Nu havde jeg ikke den store tid til lige at tale med ham om den, men mon ikke de forældre i forvejen får en eller anden form for børheydelse  når nu hun er under 18?! 

Bryder mig heller ikke om ideen om at de skal betale mindre ved at hjælpe med pligter ?? Jeg får ikke betaling for at lave mad til dem feks, betale deres strøm osv osv. Og de ting der vil give en prisnedsænkning vil med garanti ikke blive gjort med lyst og detaljeret færdighed, for ikke at snakke om at skulle hiiive dem igennem pligten. Så tænker det bliver sur røv.

Aner ikke hvad han vil få som 18årig studerende og 'udeboende', men hvad er rimeligt ? Jeg skal jo heller ikke være så sød at han bliver hængende tongue

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. august 2012

Titte-vb

Din brors kæreste kan ikke få så meget for at læse til pædagog, hun læser nok nærmere til pæd assistent. Den udd er nemlig lønnet!!

Pædagoger læser på en su!!

Men ja, det er da helt rimeligt, at han skal betale for at bo hjemme, hvis han tjener en lærligeløn, eller er på su, så må han også bidrage til de faste udgifter. 

Mener at forbrugerstyrelsen har lavet en beregning, over hvad det koster at bo hjemme, for en ung  i hans alder........... Og at beløbet ligger omkring 2500 min. for kost og logi....

Anmeld

6. august 2012

Titte-vb

http://www.bolius.dk/alt-om/boliglaan-og-oekonomi/artikel/skal-dit-barn-betale-for-at-bo-hjemme/

Anmeld

6. august 2012

Jeamie-vb

Nå ok Pæd. ass.  smile

Han har regnet ud at han godt og vel får 5000+ før skat, så en god 1000kr er nok rimelig godt ramt, og stigende når han får en direkte lærlinge løn, hvilket han vidst får ret hurtigt i uddannelsen.. 

Anmeld

6. august 2012

Titte-vb

Jeamie SKREV:

Nå ok Pæd. ass.  smile

Han har regnet ud at han godt og vel får 5000+ før skat, så en god 1000kr er nok rimelig godt ramt, og stigende når han får en direkte lærlinge løn, hvilket han vidst får ret hurtigt i uddannelsen.. 

Ellers skal du prøve at lave et regnestykke, hvor du lægger alle dine udgifter sammen, og regner ud hvad du har tilbage af penge til mad, tøj, sjov og ballade, og så se på hvordan det harmonerer i forhold til hvad han har tilbage til tant og fjas... Synes faktisk at du er MEGET flink ved ham, hvis du lader ham slippe med at betale 100, jeg vil mene at 15-1800 ville være meget passende, tænk på hvad han alene spiser for, hvor meget varmt vand han bruger, vaskepulver, toiletpapir, strøm, ja, alt hvad der nu er der skal betales for.... Hvis ikke du synes han skal give mere, end de 1000, kan du jo sige at du vil have eks. 1500 og så lægge de 500 fra til ham til han flytter, uden at han ved det.... eller forlange at han sparer op af sine penge, på en konto som du evt styrer for ham, for helt ærligt, så er det mange penge at have til tant og fjas, når man får al den hjælp du/i giver ham.... Men det er bare min mening!!

Anmeld

6. august 2012

Zy1985-vb

Vil lige gøre obs på at sådan en ung 18årig kan have en høj forbrug af mad strøm vask osv.. Har selv to brødre på 20 og 15 der bor hjemme. Jeg betalte 1000 da jeg fik fritidsjob som 15 og 2000 da jeg fyldte 18 og fik SU også. Da jeg flyttede ind til min onkel fortsatte vi sådan. Da jeg så endelig flyttede selv kom det ikke helt bag på mig hvor meget det egentlig kostede:) sådan har det altså været i hele søskende flokket. Har du en indtægt må du betale lidt. Min bror på 20 der har elevløn og fritidsjob betaler 2500 for at bo hjemme. Han synes da også at det er tarveligt ( det gjorde vi da også dengang) men han har nu også undersøgt markedet og fundet ud af at han ikke kan få værelse, mad, tøjvask, transport billigere ved at flytte hjemmefra- hvis han også skal have tv til xbox ps3 pc mac osv osv... De kan ligeså godt lære det på den hårde måde.. Det har vi andre da ikke taget skade af...

Anmeld

6. august 2012

Zy1985-vb

Vil lige sige at 2500 er et par diesel bukser og et par nye airmax sko eller et par bukser og nogle bluser til en dreng!!!

Anmeld

6. august 2012

Titte-vb

Titte SKREV:

Jeamie SKREV:

Nå ok Pæd. ass.  smile

Ellers skal du prøve at lave et regnestykke, hvor du lægger alle dine udgifter sammen, og regner ud hvad du har tilbage af penge til mad, tøj, sjov og ballade, og så se på hvordan det harmonerer i forhold til hvad han har tilbage til tant og fjas... Synes faktisk at du er MEGET flink ved ham, hvis du lader ham slippe med at betale 100, jeg vil mene at 15-1800 ville være meget passende, tænk på hvad han alene spiser for, hvor meget varmt vand han bruger, vaskepulver, toiletpapir, strøm, ja, alt hvad der nu er der skal betales for.... Hvis ikke du synes han skal give mere, end de 1000, kan du jo sige at du vil have eks. 1500 og så lægge de 500 fra til ham til han flytter, uden at han ved det.... eller forlange at han sparer op af sine penge, på en konto som du evt styrer for ham, for helt ærligt, så er det mange penge at have til tant og fjas, når man får al den hjælp du/i giver ham.... Men det er bare min mening!!

Ja, ikke 100, men 1000laughing

Anmeld

6. august 2012

Jeamie-vb

Ja 100kr ville han sq nok syntes var ok... Jamen i skal se hans fjæs når jeg begynder at nævne priser for ham. 'jamen så har jeg kun xxxx til mig seeeel...'. 

Det var nok lettere hvis jeg havde kendt ham hele hans liv, været en forælder ell. wink Det føles temmelig 'anderledes' at skrue bissen på hèr.. 

Nå, vi får nok styr på det når den faktiske indtægt bliver en realitet.

Anmeld

7. august 2012

Titte-vb

Jeamie SKREV:

Ja 100kr ville han sq nok syntes var ok... Jamen i skal se hans fjæs når jeg begynder at nævne priser for ham. 'jamen så har jeg kun xxxx til mig seeeel...'. 

Det var nok lettere hvis jeg havde kendt ham hele hans liv, været en forælder ell. wink Det føles temmelig 'anderledes' at skrue bissen på hèr.. 

Nå, vi får nok styr på det når den faktiske indtægt bliver en realitet.

Jeg forstår da godt, at han synes det er mange penge hvis du forlanger noget af ham. 

Men så giv ham valget, om at finde en lejlighed, hvor der skal betales husleje, vand, varme, el, forsikring, internet, tv pakke, licens, mad, div til rengøring, indkøb af div møbler, støvsuger, køkkenting og jeg kunne blive ved... Så tror jeg ikke han vil synes det er så urimeligt, og helt ærligt, hvor rimeligt er det at han skal have så mange penge til tant og fjas, bare fordi han skal have lov at bo billigt?

Den gik ikke herhjemme hos mig, i forvejen synes jeg du er rigtig rigtig god ved ham, og har gjort/gør rigtig meget for ham, og det bør han i høj grad lære at sætte pris på, og også få fortalt, for han virker rigtig forkælet, og du gør det nok også wink

Man skal huske at skelne mellem, hvad der er medliddenhed med mennesker, der har været meget igennem, og hvad der er at gøre dem en bjørnetjeneste... Og det tror jeg du gør hvis ikke du viser ham hvad det reelt koster at leve...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.