Mellemnavne??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.785 visninger
14 svar
0 synes godt om
3. juni 2012

Janni-Martina-vb

Har i givet jeres børn mellemnavne og hvorfor/hvorfor ikke?

Personligt har begge mine drenge fået mellemnavne, og det får den 3 også.

Har altid selv gerne ville have et mellemnavn, og da jeg var omkring 20 år valgte jeg et mellemnavn (martina) da min mor var den sidste der blev født på st. Martins hospital. Det var meget nemt at få lavet :)

Mine børn har fået/får deres mellemnavn efter oldefar/farfar. Det er nok bare mig der er lidt sentimental, men synes det er lidt rart at deres navn er personligt, men også har noget familie historie over sig. (udover efternavnet)

Deres navne bliver dog lidt halvlange da de har/får 2 efternavne når faren og jeg bliver gift. Så der har været en del overvejelser, men det ender/endte med fornavn, mellemnavn og 2 efternavne.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. juni 2012

jetkar-vb

Vi gav ikke vores et mellemnavn, vi synes vi havde svært nok med at finde et navn, og så har jeg to efternavne. Min mand har et mellemnavn som han bruger engang i mellem.
Men hvis vi havde haft svært ved at vælge mellem to navne, fordi de begge havde en betydning for, så havde de fået to navne.

Anmeld

4. juni 2012

Englemor81-vb

Vi har talt om at hvis vi nogensinde fik en pige, så skulle hun hedder Anna til mellemnavn, som er mit navn, som jeg er opkaldt efter MIN mormor, så du er slet ikke den eneste med den tankegang ;-)

Anmeld

4. juni 2012

AnjaCS-vb

Min søn har to mellemnavne.

Hans far og jeg var meget uenig om navnevalg, først havde vi et mellemnavn på banen, men da jeg fik min vilje mht. fornavnet, ville han ikke længere gå med til det mellemnavn.

Til sidst fik jeg min vilje med fornavnet mod at hans far så fik lov at vælge to mellemnavne, som han dog tog fra min liste med navneforslag.

Så min søn er den heldige indehaver af ikke mindre end 4 navne, med efternavn.

Hvorvidt han skulle have et mellemnavn var ikke op til diskussion, da både jeg og min søster samt min søns far og hans søskende har mellemnavne, så det var det mest naturlige.

Anmeld

4. juni 2012

Titte-vb

Vores kommende dreng skal have et fornavn, mit føde efternavn som mellemnavn, og så min mands efternavn. Vi er enige om, at barnet kun skal kaldes et navn og dermed skal han ikke have to for avne.
Det har jeg og det er da lidt langt med totalt 4 navne synes jeg, og faktisk mente min mand ikke at lillemanden skulle have mit fødenavn, men dér satte jeg foden i!
Han må selv vælge senere i livet om han vil beholde det men for mig betyder det noget at han har begge familiers fødenavne med sig!

Og i disse dage er vi netop gået igang med at finde navne til ham, vi er ret enige om typen af navn så det giver ikke de store problemer forventer jeg :-)
Men navnet bliver en hemmelighed til han bliver døbt, det er i alt fald planen! Han skal så også døbes når han er omkring 6 uger er planen, så det skal vi nok kunne holde hemmeligt!!

Anmeld

5. juni 2012

Bebsen2012-vb

Jeg selv har 3 fornavne, og 1 efternavn (sammensat af 2 efternavne med bindestreg, nemlig mit 'eget' og min mands)

Min mand har 2 fornavne, 1 mellemnavn og 1 efternavn

Vores ældste datter har 3 fornavne, 1 mellemnavn og 1 efternavn

Vores søn har 2 fornavne, 1 mellemnavn og 1 efternavn

Vores baby får 3 fornavne (hvor de første 2 er med bindestreg) , 1 mellemnavn og 1 efternavn

Bare til orientering kan man kun have 1 efternavn medmindre der indgår bindestreg, hvorved man så kan have 2. Ellers er det næstsidste et mellemnavn.

Vi kan godt lide at der er lidt historie fra vores slægtstræer i vores navne, så vores ældste datter har fornavn fra min mormor og min farmor. Vores søn har fornavn fra min mands farfar. Vores baby får fornavne efter min mands farmor, hans mormor og min farmor.

Vi har ret meget samme smag, så der har aldrig været diskussioner om, hvilke navne vi skulle vælge og vi har endda også uafhængigt haft tænkt på nogle af de samme navne under min graviditet.

Anmeld

5. juni 2012

maj84-vb

Vores tre drenge har alle 1 fornavn, 2 mellemnavne og 1 efternavn.

Jeg ville gerne have givet dem 2 fornavne hver, for jeg synes, det er rigtig pænt med 2 fornavne. Det ville dog betyde, at de hver især ville ende med hele 5 navne, og det blev vi hurtigt enige om, var for mange.

Mellemnavnene var ikke til diskussion, da de for mig rummer familiens historie, så derfor måtte vi i stedet nøjes med 1 fornavn.

Det er jeg nu egentlig også godt tilfreds med, for jeg tvivler på, at vi til daglig ville bruge 2 fornavne, og så er det måske mere til besvær...

Anmeld

6. juni 2012

babytrunte-vb

Min datter har 2 mellemnavne, det ene er mit og det andet er 'bare' et navn. Vi synes hendes fornavn, som vi var helt enige om, stod lidt ensomt med mit mellemnavn og mín kærestes mellemnavn som hun har som efternavn. Så derfor fik hun altså et navn mere. Det har både min kæreste og jeg også, så det virkede ikke mærkeligt for os. Jeg har ofte gjort meget brug at mit mellemnavn. Jeg har et meget specielt fornavn, så det er meget let at genkende.

Anmeld

6. juni 2012

Jeamie-vb

I min familie har vi alle to navne.. I den gamle generation var det vel egentlig 2 efternavne, men i vores generation er det mere blevet til 2 fornavne. Vi har et ret hmm bastant efternavn som kræver en eller anden form for formildende opstart.. 

Min søn hedder feks Oliver til mellemnavn da hans fornavn og efternavn er ret hårdt, når det er sat sammen. Og så fordi jeg egentlig smadder godt kan lide Oliver smile.. Om han vælger at bruge det ène eller det andet når han bliver ældre bestemmer han selv, hans fornavn har en nostalgisk og historisk betydning for mig, men kan godt være det bare er træls for ham..

Anmeld

7. juni 2012

k11923-vb

Min datter har 1 fornavn og 1 efternavn. Ikke så meget pjat. Efternavnet er farens (det er ikke så almindeligt et navn). Havde begge vores efternavne ligget i top-15, havde vi måske valgt et ekstra fornavn for at krydre det lidt. Mellemnavne er som regel til besvær og ofte lavet som kompromiser og 'for at tilgodese alle parter'.

Efter 16 år blev vi gift for ½ år siden. Vi har begge beholdt vores efternavne og ikke lavet nogen sammensætninger. Min far havde min farmors pigenavn som mellemnavn, og det har jeg da overvejet også at overtage, men foreløbig er det blevet ved tanken, for det er ikke et særlig specielt efternavn, men det betyder lidt for mig (men åbenbart ikke nok).

Jeg synes egentlig, det er lidt fjollet med alle de navne, og har svært ved at forestille mig udviklingen i næste generation, hvor alle de her 4-navnede børn skal finde ud af, hvad deres børn skal hedde. Der er også en tendens til bedsteforældrenes navne og 'filmstjerne-navne'. Martha Florence le Blanc Frandsen-Hansen :-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.