Hvordan tester man ADHD?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.213 visninger
12 svar
0 synes godt om
27. maj 2012

Jeamie-vb

Emnet ADHD har været oppe i forummet her før, men mit spørgsmål denne gang er nu mere HVORDAN man tester det ? 

Ligger på sofaen her til aften og stener lidt tv og falder ind midt i programmet 'mig og min mor', hvor Malou Stella fortæller hun har fundet ud af hun har ADHD.. Der er jo en del efterhånden med ADHD - men hvor bliver de testet og hvordan ? I samtalen fortæller hun det er noget hun har læst sig frem til (ikke nødvendigvis sygdommen men symptomer og hvordan man reagere på stimuli osv)... 

Mange 'mistænker' at den og den har det - eller 'ahaaa, ja der har sq altid været et eller andet ved den knægt/pige ' osv.... Men hvordan testes det reelt, eller er det en konklussion af flere samtaler og afkrydsningsskemaer ?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. maj 2012

Meesalith-vb

Min psyk har et afkrydsningsskema, som man får med hjem. Ud fra det stiller hun diagnosen... Ellers virker det som om hun giver pillerne, og virker de, så har man adhd.... Nej, jeg har ikke den store tiltro til hende, men hun er den man kan få her hvor jeg bor. Plus efter et år på venteliste, så bliver jeg nødt til at give det en chance...

Anmeld

28. maj 2012

Frede-vb

Jeg kender ikke så meget til udredningen af adhd, men mere adfærden ved adhd. Som lærer støder man jo relativ tit på børn med adhd. Der sidder gennemsnitligt 1-2 børn  med adhd i hver folkeskoleklasse.

Når et barn på min skole skal undersøges for adhd, foregår det på børnepsykologisk ambulatorium i Glostrup, hvor barnet bliver undersøgt vha. afkrydsningsskemaer (sådan ét har klasselæreren allerede udfyldt), samtaler, forhistorie mv. Det er ikke sådan, at barnet får påsat elektroder på hovedet for at finde ud af, hvorvidt der er nedsat aktivitet i frontallapperne. Det er sådan, jeg har fået det fortalt....

Når barnet har fået konstateret adhd, kan det få medicin (Ritalin), og den virker prompte. Når nogen af mine elever har glemt at tage en pille om morgenen, viser det sig med det samme. Så må man hen at minde barnet om pillen, og så går det hele godt igenwink

Jeg har en elev i 8. kl., der har adhd, og som lægerne ikke ville sende videre i systemet. Hans liv var et helvede, indtil forældrene selv betalte 10.000 for at få ham undersøgt privat, og nu får han medicin og har et vidunderligt skoleliv. Den dreng er gået glip af meget undervisning i masser af år og kan umuligt indhente det tabte...

Personligt tror jeg, at dårlig graviditet og forkert opdragelse kan fremprovokere en adhd. Gravide kvinder har alt for travlt på arbejdsmarkedet og ikke tid til at være gravide. Mange familier farer og fiser til alt muligt og har ikke tid til at opdrage deres børn. Se nu det 'Mig og min mor'-pjat... Stella-Malous mor træder sjældent i karakter, men lader sin møgunge kører med sig, så det er helt pinligt. Ungen skulle bare have én på kassen - ej, men hun er godt nok en værre én, og det hele kan altså ikke bortforklares med sygdom. Det er bare en knage, hvor hun kan hænge de dårlige undskyldninger op på. Da hun forlod Grønland efter 2 dage, måtte moren minde hende om, at hun skulle sige farvel til hendes egen søn... helt ærligt!

Anmeld

28. maj 2012

Jeamie-vb

Frede SKREV:

Personligt tror jeg, at dårlig graviditet og forkert opdragelse kan fremprovokere en adhd. Gravide kvinder har alt for travlt på arbejdsmarkedet og ikke tid til at være gravide. Mange familier farer og fiser til alt muligt og har ikke tid til at opdrage deres børn. Se nu det 'Mig og min mor'-pjat... Stella-Malous mor træder sjældent i karakter, men lader sin møgunge kører med sig, så det er helt pinligt. Ungen skulle bare have én på kassen - ej, men hun er godt nok en værre én, og det hele kan altså ikke bortforklares med sygdom. Det er bare en knage, hvor hun kan hænge de dårlige undskyldninger op på. Da hun forlod Grønland efter 2 dage, måtte moren minde hende om, at hun skulle sige farvel til hendes egen søn... helt ærligt!

He ja, så nogle brudstykker af det og var ved at falde ned af sofaen... den lille mokke.. Det er skide dyrt at rejse til Grønland. Vi sad også og talte om at de fleste andre unge mødre har fået fjernet deres børn, men lige hèr bliver der slet ikke stillet spørgsmålstegn ved hans ve og vel.. Jeg skulle da nok vare mig ved at skabe mig sådan på TV da smile.. Det undrede mig bare enormt at hun havde fået en diagnose, for på mig virkede det nemlig som skide dårlig opdragelse, og hun egentlig bare trængte til èn på skalden og at man vendte hende ryggen for en periode. I alt andet end hendes raseri anfald virker hun ikke som ADHD potientiale - men det er et teritorium jeg intet aner noget om. Jeg tror heller ikke jeg kender nogen.. 

@Meesalith - er du begyndt på pillerne ? Hvordan kom du på mistanken om at det var det du 'fejlede' ? 

Men ok !? Når det er voksne så er det ofte nok med et afkrydsningskema hos læge / psyk, og hvis det er børn, og helt små, så er det forbi børnepsykologisk ?!

Hi hi - det med nedsat frontallap kan vidst først måles og ses manglende, når de bliver teenagere cheerful

Anmeld

29. maj 2012

jetkar-vb

Min erfaring med udredning omkring AHDH er at, enten bliver man indstillet til PPR eller man får sin læge til at indstille til børnepsyk.

Vores psykolog i PPR observere først, så snakker hun med forældrene og lærerne hver for sig og så samlet, så tester hun, hvis hun har en mistanke bliver man henvist til børnepsyk, der så har samtaler og observere barnet.

Det tager tid, og i vores tilfælde var det godt, jeg tror der er mange børn, der ender med en AHDH diagnose, for det er det nemmeste.

Den yngset af min kunne nemt have endt i den diagnose, for overfladisk har han mange af symtomerne, men graver man dybere er symptomer tegn på noget andet, men meget lig AHDH.

Anmeld

29. maj 2012

Meesalith-vb

Nej jeg er ikke begyndt på pillerne, da jeg ikke vil eksperimentere mens jeg er gravid. Så venter lidt... Mistanken kom, da jeg til første samtale med min nye psyk sagde at jeg har Borderline. Hun svarede at jeg ikke svingede så meget ud på den ud fra mit afkrydsningsskema, og at mange kvinder med add bliver fejldiagnosticeret med borderline. Så jeg fik en pjece om adhd med hjem og besked om at komme igen om en måned. Den måned er gået på torsdag ;-) så vidt jeg kan læse mig frem til, har jeg træk fra både borderline og add. Men ikke i så høj grad...

Anmeld

29. maj 2012

Meesalith-vb

Men så vidt jeg kan forstå er Malous diagnose en 'hjemmediagnose'. Hun skulle have udtalt at hun ikke vil udredes, fordi hun ikke vil spise pillerne... MIN mening er, at hun er møg dårligt opdraget og bruger diagnosen som undskyldning. Men jeg har ikke set alle afsnittene, da jeg er bange for jeg vil blive så gal på hende, at jeg smadrer mit tv :-P

Anmeld

29. maj 2012

Englemor81-vb

Jeg har selv ADD, altså en indadvendte form for ADHD.

Jeg fik en henvisning gennem min læge til en psykiatisk afdl, som ligger i vores område.

Jeg fik tilknyttet en ergoterapeut , som skulle følge mig hjemme, for at se hvordan jeg fungerede i forskellige situationer, rengøring, madlavning, indkøb osv.

Dernæst kom jeg igennem en CT-scanning, for at se hvordan min hjerne er aktiveret.

Til sidst kom jeg til en neurolog, som skulle give mig forskellige opgaver, lidt ligesom en børnespykolog gør, for at se i hvilke opgaver, hvornår og hvor hurtigt jeg blev stresset og hvor hurtigt 'klappen' gik ned for mig.

Nichlas er nu 7 måneder og fik af vide at når han når omrkign de 5-6 år kan han blive testet, han kunne ikke testes før, da hjernen skal være udvilket nok, så han forstår hvilke opgaver han får osv.

Det er så 7 år siden nu jeg fik det konstateret, så det kan godt være de via ny forskning har fundet ud af om de kan stille diagnosen tidligere til børn.

Anmeld

29. maj 2012

Jeamie-vb

Ja det er da vidst rigtigt - det kan ses ved en scanning. En speciel form for scanning, eller kan det ses med det blotte øje, hvis man alligevel lige bliver tjekket for noget ? 

Indadvendt ADHD ? Er det som ordet fortæller - hvor man går lidt i sort og er stille i sig sig selv, istedet for dem der knapt kan sidde stille ?

Anmeld

29. maj 2012

Titte-vb

Jeg har for nylig læst et ellere anet sted, at alt alt for mange børn diagnostiseres fejlagtigt,  'blot' fordi de har svært ved at sidde stille, er urolige og kan have svært ved at koncentrere sig.

Faktisk fandt man ud af, at mange af de piger, og også drenge, der er født sidst på året, kan være senere udviklede og alligevel  bliver de sendt i skole det år de fylder seks, hvor man faktisk bør vente til de er 7, fordi de ikke har koncentrationen på samme måde som de der er født tidligere på året.

Jeg arbejder i en daginstitution, og kan godt se det. Pt har vi et par drenge på en stue, der er født sidst i december, og selv om de fylder 6 i år, så overvejer vi at opfordre til at udsætte skolestarten, netop fordi de er usikre, ret sensitive overfor nye ting, opgaver etc.. Det er bedre for dem at have ro til at lære end at de kommer for tidligt afsted og får en dårlig start!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.