Jeg kender ikke så meget til udredningen af adhd, men mere adfærden ved adhd. Som lærer støder man jo relativ tit på børn med adhd. Der sidder gennemsnitligt 1-2 børn med adhd i hver folkeskoleklasse.
Når et barn på min skole skal undersøges for adhd, foregår det på børnepsykologisk ambulatorium i Glostrup, hvor barnet bliver undersøgt vha. afkrydsningsskemaer (sådan ét har klasselæreren allerede udfyldt), samtaler, forhistorie mv. Det er ikke sådan, at barnet får påsat elektroder på hovedet for at finde ud af, hvorvidt der er nedsat aktivitet i frontallapperne. Det er sådan, jeg har fået det fortalt....
Når barnet har fået konstateret adhd, kan det få medicin (Ritalin), og den virker prompte. Når nogen af mine elever har glemt at tage en pille om morgenen, viser det sig med det samme. Så må man hen at minde barnet om pillen, og så går det hele godt igen
Jeg har en elev i 8. kl., der har adhd, og som lægerne ikke ville sende videre i systemet. Hans liv var et helvede, indtil forældrene selv betalte 10.000 for at få ham undersøgt privat, og nu får han medicin og har et vidunderligt skoleliv. Den dreng er gået glip af meget undervisning i masser af år og kan umuligt indhente det tabte...
Personligt tror jeg, at dårlig graviditet og forkert opdragelse kan fremprovokere en adhd. Gravide kvinder har alt for travlt på arbejdsmarkedet og ikke tid til at være gravide. Mange familier farer og fiser til alt muligt og har ikke tid til at opdrage deres børn. Se nu det 'Mig og min mor'-pjat... Stella-Malous mor træder sjældent i karakter, men lader sin møgunge kører med sig, så det er helt pinligt. Ungen skulle bare have én på kassen - ej, men hun er godt nok en værre én, og det hele kan altså ikke bortforklares med sygdom. Det er bare en knage, hvor hun kan hænge de dårlige undskyldninger op på. Da hun forlod Grønland efter 2 dage, måtte moren minde hende om, at hun skulle sige farvel til hendes egen søn... helt ærligt!
Anmeld