Ammede I? Og hvor længe er ok?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

511 visninger
12 svar
0 synes godt om
24. maj 2012

Webredaktøren-vb

Debatten om amning raser igen i flere medier...

Ammede/ammer I jeres babyer? Og hvor længe ammede I?

Og kan man amme for længe? ... altså er det upassende at amme en 3-årig eller en 6-årig... hvor går jeres grænse?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. maj 2012

Polyp-vb

jeg ammede til knægten var ca 7 måneder - så gad han ikke mere sick pga en ordentlig omgang bronkitis og nok også fordi det ikke mættede på samme måde som grød...muligvis bare fordi han er et madøre, der ville have afveksling ;-)

Dybest set må folk jo selv bestemme - men har da set 3-4 årige blive ammet i bussen på Nørrebrogade---synes jeg bestemt IKKE er passende. Mener heller ikke der i vores samfund er nogen ernæringsmæssig grund til at gøre det - der er jo mad i rigelige mængder. en 6-årig...hvis behov er det så, man dækker? Tror ikke på at nogen sunde og raske 6 årige selv opsøger det, hvis de ellers har fået klippet navlestrengen. Tænker også, at det da må give anledning til massive drillerier - for hvis det forgår i det skjulte og er hemmeligt - fordi man skammer sig...så er det 110% FORKERT!

Jeg hører også til dem, der mener at amning er en privat sag, der ikke behøver foregå med bare bryster eksponeret midt i eks. en cafe - jeg beholder jo også tøjet på, når jeg spiser...men at det er ok, hvis man enten bruger ammebluse eller dækker med en stofble el.lign 

Anmeld

24. maj 2012

gubbisnuppi-vb

Allerede inden fødslen, vidste jeg, at jeg VILLE amme. Jeg var dog lidt bekymret, fordi der på tidspunktet for min graviditet, var meget fokus i alle bøger, margasiner, hos jordmoderen osv. på, at mange ikke kan få aminingen til at lykkedes, -og derfor giver op. (Det er der vist stadig meget fokus på) unsure                                                                                                                                             Dette viste sig at være en unødvendig bekymring, og jeg fik vist også sagt til sundhedsplejersken, at jeg synes, at det er bedre at tage problemet op, NÅR det opstår, fremfor at gøre alle førstegangsgravide bekymredesilly -Jeg kan godt forstå pointen med, at information er forebyggende, men personligt ville jeg gerne ha' undværet den!smile

Det med at amme indtil barnet er f.eks. 3 år, har jeg svært ved at sætte mig ind. Jeg bryder mig ikke om, at et barn (ikke baby) lige skal have en tår af mors bryst.... Faktisk føler jeg det anstødende, og det hænger sammen med, at det for mig er vigtigt, at der er grænser i forhold til, hvor og hvordan man berører et barn -og omvendt. Jeg er med på, at moderen (og barnet) ikke selv forbinder det med noget seksuelt, så denne grænse er åbenbart en, der ligger dybt forankret i migwink

Hvornår aldersgrænsen præcis skal være, synes jeg, er svær at definerewink Selv ammede jeg, til min søn var 8 mdr., men det er jo ikke nødvendigvis det rigtige for andre.  

Ét er sikkert... Børn er forskellige, og nogle siger selv fra, hvilket jeg synes, er VIGTIGT, at respektere.

Gubbisnuppi

Anmeld

24. maj 2012

Janni-Martina-vb

Er enig med polyp at amning er en privat sag. Og hvis man ammer offentligt så dækker man sig til så folk ikke behøver sidde og se det. Og personligt har jeg heller ikke lyst til at sidde og vise bryster til offentligheden. :)

Det med at amme 3 årige har jeg det lidt svært med. Ernæringsmæssigt må jeg tilslutte mig og sige at det er der vist ingen grund til. Men så vidt jeg ved er det heller ikke derfor folk vælger at gøre det. Synes jeg har læst mig frem til at det skulle være for at styrke børnenes tryghed og bånd til forældrene. Og til det må jeg være lidt hård og kontant og sige at hvis det er den eneste måde forældrene kan finde til at styrke disse ting, så synes jeg det er lidt sørgeligt.

I min egen familie og i min omgangskreds er der ingen der er blevet ammet så længe, og vi har alle haft en dejlig tryg, omsorgsfuld ect opvækst. Så jeg mener bestemt ikke at børnene har bedre af det.

Den eneste bekymring jeg har omkring det, er børnene i forhold til drillerier osv.

For mit eget vedkommende ville jeg ikke kunne amme mine børn efter de er blevet 1 år, hvis overhovedet så længe. Jeg har ammet begge mine drenge i 6 mdr, som sundhedsstyrelsen anbefaler. Jeg synes det er fint at amme lidt længere, men når barnet selv kan gå hen og pakke mors bryst ud så bliver det forkert for mig. :)

Anmeld

24. maj 2012

Meesalith-vb

Jeg har en veninde, der ammede til barnet var 3 år. Det var efter anbefaling af lægerne, fordi barnet havde svækket immunforsvar, og havde brug for morens antistoffer. Hun ammede til sidst kun i privaten, fordi hun ikke gad folks blikke... Et sådan tilfælde synes jeg er ok. Men jeg ville selv kun amme til et år, hvis jeg kunne, fordi jeg synes der at barnet er så stort, at det virker forkert. Med mindre selv jeg bliver anbefalet at amme længere... Ammede ikke den første :-(

Anmeld

24. maj 2012

Polyp-vb

Meesalith SKREV:

Jeg har en veninde, der ammede til barnet var 3 år. Det var efter anbefaling af lægerne, fordi barnet havde svækket immunforsvar, og havde brug for morens antistoffer. Hun ammede til sidst kun i privaten, fordi hun ikke gad folks blikke... Et sådan tilfælde synes jeg er ok. Men jeg ville selv kun amme til et år, hvis jeg kunne, fordi jeg synes der at barnet er så stort, at det virker forkert. Med mindre selv jeg bliver anbefalet at amme længere... Ammede ikke den første :-(

Og så er det jo en helt anden sag - så er der en medicinsk forklaring - og hverken føleri eller ernæringsmæssigt - selv om man jo ikke kan SE årsagen, når det står på ;-) 

Anmeld

24. maj 2012

Meesalith-vb

Nemlig. Det er lidt ligesom de skjulte sygdomme... Der er så mange fordomme folk kommer med, fordi de ikke forstår hvorfor man handler som man gør....

Anmeld

24. maj 2012

babytrunte-vb

Jeg ville SÅ GERNE have ammet, men det lykkedes simpelthen ikke. Sikkert af mange små årsager.

Jeg kender en der selv stadig blev ammet da hun var 4 år. Det var kun pga ren hygge. Det bryder jeg mig ikke om. Synes umiddelbart grænsen går ved ca 1 år (plus/minus noget tid). Men som der bliver beskrevet tidligere, kan der jo være medicinske årsager og det jo en helt anden snak.

Anmeld

27. maj 2012

reginad-vb

Min lille pige er nu 10 mdr og bliver stadig ammet - morgen, aften og en lille eftermiddags tår. Tænker lidt på hvornår jeg skal stoppe, og hvornår hun er ved at være for stor.

Hun er meget insisterende når hun tigger bryst, så jeg er ikke i tvivl om at det bliver en kamp at vænne hende fra. Hun bliver dog ikke ammet om natten.

Hun skal starte vuggestue når hun fylder et år - og tænker det ikke er så smart at stoppe lige oveni. Såe enten skal det være nu - eller når hun er 13 - 14 mdr.. - ?

Storebror ammede jeg til han var 9 mdr, men han var ikke så interesseret mere på det tidspunkt, så det gik næsten af sig selv :)

Anmeld

27. maj 2012

jetkar-vb

Jeg ammede den ældste til hun var lidt over et år, så valgte hun selv at stoppe, den yngste var også over et år, der valgte jeg at stoppe.
Jeg havde brug for at min krop var min igen efter tre år med graviditet og amning.
Hvor lang tid man vil fortsætte er op til en selv, hvis man gør det for hyggens skyld, synes jeg man ligeså godt kan hygge med en god bog eller andet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.