Ved du hvad der får situationerne til at opstå?
Her er det fx værst i pressede situationer. Det kan være om morgenen når jeg skal have dem klar til institution. Min datter på 5 klarer det fint, og gør hvad hun bliver bedt om ( i store træk i hvert fald
)
Men hvis sønnen på 3 (4 til juni) føler sig presset, så er det han ingen ting vil, og så snakker han ikke. Siger lyde, og sætter sig på gulvet. Her har jeg før brugt et par gange på at bede ham komme i gang, hvorefter jeg er blevet vred. Det har bare ikke virket, og vi har haft verdens dårligste morgener.
Jeg øver mig nu i at vælge mine kampe. Har vi god tid, kan jeg fint kræve noget af ham. Er vi lidt pressede, Siger jeg fx: Jeg kan godt forstå det er træls det skal være lige nu, hvor du hygger dig sådan. Men vi skal afsted, så nu hjælper jeg dig. Han siger i starten ikke noget, men når jeg har hjulpet ham færdig, er det som om han har fået ro i hovedet igen, og så Kan vi snakke stille og roligt om tingene.
Han har brug for at få tingene kort og kontant, samtidig med at skæld ud er som en rød klud for ham. Han er ekstremt følsom, dog ikke når det kommer til at slå sig. Der er vi faktisk ved at lære ham at græde. Han tror ikke man skal græde, fordi det gør de store drenge ikke.
Nå, sikke en smøre... Beklager, men jeg er jo også lidt midt i det selv, og tænker en del tanker omkring det lige for tiden...
KH Luskemor
Anmeld