Charlotte d. 17. skrev:
Breivik er jo også ekstremist - og langt fra den eneste fra den ekstreme højrefløj, der har stået bag terror i vesten. Tænk fx på Oklahoma.
Men - set fra 'vores' synsvinkel er jeg sådan set enig i, at det kan være det samme - men når man ser på efterdønningerne af sagen i Norge, så synes jeg desværre, billedet er det stik modsatte. Nu skælder den ene fløj den anden ud et vice versa - rød blok bebrejder DF, at deres retorik kan påvirke ekstremister som Breivik, og højrefløjen bebrejder venstrefløjen, at den muslimske 'masseindvandring' (deres udtryk) fører til vrede og afmagt hos mennesker, der værner om de nationale værdier - det er til at brække sig over debatniveauet i øjeblikket!
Og hvis Breivik ellers fulgte med i debatten i DK - den er vist ENDNU ikke så ophedet i Norge, som stadig slikker sår - kunne han gnide sig i hænderne over at have skabt så meget rav i den.
Da vi allesammen endnu troede, at det måtte være en islamistisk organisation, der stod bag, gruede jeg blandt andet over, hvordan det ville påvirke valgkampen i DK. Jeg må nu sige, at jeg ikke synes, resultatet er blevet meget kønnere af, at det var en fra den modsatte fløj, der stod bag.
Dybest set har jeg det allersværest med, at debatten i hvert fald her i landet SÅ hurtigt gik over i mudderkastning og skyttegravskrig - på mig virker det respektløst over for ofrene, at man allerede dagen efter tragedien var i fuld gang med at placere ansvaret hos politiske modstandere. Det var ikke kønt at følge med i.
Ej, men i dag er politik jo desværre skruet sådan sammen, at enhver anledning til at svine hinanden til - ja, selv indbyrdes i partierne - bliver udnyttet, og så er det underordnet, om der er 4 år eller 4 dage til næste valg.
Hvad fanden har enkeltpersoner i DK og andre lande med ulykken i Norge at gøre?! Sådan kan man da ikke placere ansvaret. Der er som sædvanlig gået valgkamp i den, og det er forfærdeligt at høre på.
For mig viser det bare, at det kan gå begge veje. Om det er en venstre- eller højreekstremist, der laver rav i den... det giver samme postyr - og beskyldninger.
Jeg fatter ikke, at man ikke holder sig for god til at kommer med sådanne beskyldninger, men det hjælper heldigvis en tvivler som mig til at blive mere sikker på, hvor krydset i hvert fald ikke skal sættes ;)
Anmeld