Tænker I over 4. maj?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.438 visninger
16 svar
0 synes godt om
4. maj 2011

Pia S-vb

Tænker I over, at det er 4. maj i dag? I dag synes jeg, det gav ekstra tanker, fordi man også afprøver sirenerne. Vi har altid lys i vinduerne og går gerne i Mindelunden og ser hvordan gravene er smykket med blå, hvide og røde blomster og bånd og med lys. Det gør et kæmpe indtryk og jeg bliver meget rørt især når man ser hvor unge mange af de faldne var. Sønnen er meget interesseret i historie og blev ret berørt af at se henrettelsespælene. Jeg hører også til dem som får en tåre i øjenkrogen, når jeg hører frihedsbudskabet, selvom jeg har hørt det de sidste 40 år eller mere! Sønnen er stolt over, at hans fars onkel var frihedskæmper. Desværre blev han skudt af tyskerne den 2. maj 1945.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. maj 2011

Niatza-vb

Ja altid. Min far ( årgang 25) har cyklet rundt med propeganda blade, noget han talte meget lidt om da både hans storebror og far var kolabratøre. Ikke det lettest hjem at være 15-20 år gammel og tysker fjendsk. Noget han aldrig slap desværre. Min farfar sad i fængsel efter krigen og døde kort tid derefter, min far kom aldrig på talefod med hans bror igen. Så er gevaldigt præget hjemmefra.

Anmeld

4. maj 2011

Spunk-vb

Næ, helt ærligt - det gør jeg ikke. Var det ikke 5. maj dk blev befriet?

Anmeld

4. maj 2011

Charlotte d. 17.-vb

Ja, jeg tænker på det, og som regel husker jeg også at sætte lys i vinduet. Jeg føler, at det er vores pligt at bære historien videre til børnene - især, fordi der om ikke så hulens mange år ikke vil være nogen tilbage, der levede under besættelsen. Min morfar var modstandsmand, og min farfar var tysk soldat - og min farmor var på dramatisk flugt fra Tjekkoslovakiet til Tyskland med to små børn, min faster og min far, så 2. Verdenskrig har i den grad påvirket min families historie på godt og ondt. Det gør historien langt mere levende, når jeg kan fortælle mine børn om deres skæbner.

Anmeld

4. maj 2011

Charlotte d. 17.-vb

Niatza skrev:
Ja altid. Min far ( årgang 25) har cyklet rundt med propeganda blade, noget han talte meget lidt om da både hans storebror og far var kolabratøre. Ikke det lettest hjem at være 15-20 år gammel og tysker fjendsk. Noget han aldrig slap desværre. Min farfar sad i fængsel efter krigen og døde kort tid derefter, min far kom aldrig på talefod med hans bror igen.
Det var noget af et familiedrama - tænk, at din far kunne tænke og handle så afgørende forskelligt fra sin far i så ung en alder. Det har bestemt ikke været let.

Anmeld

4. maj 2011

Charlotte d. 17.-vb

Pia S skrev:
Tænker I over, at det er 4. maj i dag? I dag synes jeg, det gav ekstra tanker, fordi man også afprøver sirenerne.
Jeg var til jobsamtale, da sirenen satte ind i dag - og var lige ved at udbryde, at det var da gevaldigt, som Ole Henriksens fødselsdag skulle markeres...

Anmeld

4. maj 2011

Det er stadig mig-vb

Spunk skrev:
Næ, helt ærligt - det gør jeg ikke. Var det ikke 5. maj dk blev befriet?
Den 4 Maj om aftenen - vist også derfor man stiller lys i vinduerne på denne aften.... Nogle stiller også lys i vinduerne d 5 Maj, så forvirringen er total. :laugh:

Anmeld

5. maj 2011

Trunte K-vb

Frihedsbudskabet kom den 4. maj om aftenen men kapitulationen gjaldt fra 5. maj kl. 8, også derfor 5. maj er flagdag. Passer vel meget godt ind i den danske tradition med altid at fejre aftenen inden dagen (jf. jul, skt. Hans, Mortens osv.) :) Her var der lys i vinduerne, vi talte om at det er dejligt at der ikke er krig i Danmark; at det er vigtigt at kæmpe for det gode og det, man tror på; at det langt fra er alle der er så heldige at de kan leve i et fredeligt land m.m.

Anmeld

5. maj 2011

kongster-vb

Vi tændte også lys. Jeg synes det ser så smukt ud med lys i alle vinduerne den aften og det er markerer på en måde starten på sommeren og de lyse nætter.

Anmeld

5. maj 2011

Polyp-vb

lyset er symbol for at man den 4 maj rev mørklægningsgardinerne ned og strømmede ud i gaderne....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.