Arvedrama... langt indlæg med brok!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.491 visninger
17 svar
0 synes godt om
28. april 2011

MAMMARAZZI-vb

Min mor døde sidste måned, og det er sgu hårdt hårdt hårdt :dry: Der er nu min bror og jeg, der skal have ryddet op i hendes hus - og det går rent ud sagt ad H til. Vi er selvfølgelig begge kede af det, men på hver vores måde. Jeg flyttede 100 km. væk for over 20 år siden, min bror boede hjemme ved vores mor, indtil han var midt i trediverne (en rigtig mors dreng)! Jeg har været ovre i hendes hus næsten hver weekend, for at rydde op. Hun har været sengeliggende i længere tid, så der er totalt rodet i det meste af huset. Jeg vil også godt i gang med at dele lidt, så det hele ikke skal gøres på én gang - min bror kan slet ikke holde dén tanke ud. Min datter har givet hende en par rammer med billeder af hende selv og mormor i julegave. Dem ville hun gerne have som minde om mormor, men det kunne min bror bare slet ikke acceptere. Så det endte med, at min datter stod og holdt om en ramme og græd og savnede mormor - hvorefter hun pænt måtte hænge den op på sømmet igen. Det er ligemeget, hvad jeg foreslår vi skal begynde at dele, så kryber han udenom - men jeg må gerne rydde op i et hav af små plastikkasser min mor har fyldt. Der er ALT i de kasser, som bare ikke er sjove at stå med - det var nogle hun lavede mens hun lå i sengen. Jeg må også godt få lov til, at sortere hendes papirer fra det sidste halve år - men ellers ikke noget. Synes det er træls, at der slet ikke sker noget, når jeg kører så langt hver weekend. Det er jo ikke særligt spændende for mine to børn, at være derovre hver weekend. Var der jo også meget den sidste tid - så vi trænger også til nogle hjemmeweekender nu. Når vi har spist til aften, skal der vaskes op - og kl 20 skal han spille netpoker, og så kan jeg bare sidde og glo, eller gå i gang med at rydde op eller sortere papirer :angry: Dertil kommer så, at han allerede dagen efter hun døde, sagde sin lejlighed op, og flyttede ind i mors hus. Hun havde en hund, så det kan jeg sådan set godt forstå - det har altid været hendes '3. barn' ja egentlig også min brors barn. Han kan ikke sige, om han vil købe huset - men har givet udtryk for, at så skal det være en 'meget fornuftig pris' Han fik som noget af det første lagt internetadgang ind - og så tænker jeg lige 'hvem skal betale for det'? Jeg har snakket lidt med ham om, at han egentlig burde betale et beløb for at bo der - så fik jeg at vide, at han fanme ikke ville betale husleje 2 steder!!! Jeg sagde, at jeg ikke synes det er rimeligt, at vi skal deles om de faste udgifter i huset, når han bor der. Han bruger da strøm osv. ved godt, det kan lyde smålig - men han vasker enormt meget tøj, bader 2-3 gange hver dag osv. Han mente også, at hvis han selv skulle betale licens, så skulle jeg betale hvis mine børn ville se fjernsyn, når vi var derovre :dry: ...og så lige det sidste brok :( Min søn havde fødselsdag i går, og inden påsken spurgte jeg min bror, hvornår det passede ham bedst, at komme til fødselsdag - det endte med, at han sagde, at han faktisk ikke gad køre 100 km for en skide børnefødselsdag. Hold kæft hvor blev jeg skuffet - og gal :angry: Min søn på 2 forstår det selvfølgelig ikke, men min datter på 9 blev rigtig ked af det. ...og fanme, i går da det var min søns fødselsdag, ringede han ikke engang - sendte ikke engang en SMS... Øv hvor er jeg træt af ham!!! Jeg vil så gerne have det ordnet på en pæn og ordentlig måde, men synes ikke han arbejder på det samme - har nogle gange lyst til, at sætte hårdt mod hårdt!! Hva skal jeg stille op???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. april 2011

Det er stadig mig-vb

Der er noget jeg ikke helt forstår - altså, hvad mener han med at betale husleje to steder, og hvorfor tænker du på hans internet?? Det er jo ham der bor i huset, så er det jo også ham der skal betale alle udgifter i forbindelse med huset. Man kan jo ikke bare bosætte sig og så regne med andre betaler?? Og sikke dog en barnagtig udmelding, at hvis der skal ses TV hos ham, så skal der også bidrages til licens - fejler han noget mentalt, for han lyder mildest talt underlig?? :ohmy: - forstår heller ikke hvorfor din datter ikke kunne få de billeder i selv har givet hende. Han vil nok helst have at alt skal være som det hele tiden har været, hvilket jo bliver meget svært, da der vel skal foregå en bodeling (hvis du er interesseret i noget af det). Måske er det på tide du vækker ham op af drømmen, så han kan være lidt aktivt med. Der er jo mange ting i skal have styr på mht hendes ting, hvis der er værdier, huset mm. Så jow, hårdt mod hårdt er nok vejen frem. Det nytter jo ikke noget du går hen og overtager din Mors rolle og gør alt det praktiske, mens han bare sidder og tænker på netpoker langt væk fra virkeligheden....

Anmeld

28. april 2011

Spunk-vb

Åh hvor er det altså bare en træls situation. Kan godt forstå at du bliver ked af det. Jeg har desværre ikke nogle gode løsningsforslag... Tillykke med sønnen :flag:

Anmeld

28. april 2011

Rita-vb

Øv hvor en træls situation. Det er vist desværre ikke helt unormalt at arvinger bliver uvenner :( Kan skifteretten ikke hjælpe? Så vidt jeg ved skal huset sælges inden et år (min mands mormor døde lige før jul og meldingen var at huset skulle sælges og pengene deles inden der var gået et år). Og din bror kan sikkert overtage til 'familiepris' - jeg tror nok det er noget i stil med 15% under den reelle værdi (men hæng mig ikke op på det), men en pris under det kan han altså ikke få. Der er i hvert fald nogle ret strikse regler som skal følges, så han kan ikke bare flytte ind og forvente at alt forbliver som før. Du bliver nok desværre nødt til at tage tyren ved hornene og få talt med din bror om hvordan tingene skal ordnes. Det er jo også helt urimeligt at din datter ikke kan få lov til at få nogle billeder :( Alternativet er vel at du frasiger dig din arv og lader din bror få det hele. Så bliver han nok glad og tilfreds, men gør du?

Anmeld

28. april 2011

Muxi-vb

Hvem bestyrer boet? Bobestyrer kan ordne forholdene omkring din brors husleje. En bobestyrer er ofte også rigtig god til at mægle mellem de arvende. Og hvis ham klaphatten ejer et tv, skal han selvfølgelig betale licens. Selv. Det følger ikke nødvendigvis husstanden. Man betaler ikke for at SE tv med en afgift for at eje et apparat. Hans internetforbindelse er vel også oprettet i hans eget navn. Hvis teleselskabet har oprettet en forbindelse i din mors navn på din brors foranledning efter hendes død, har han faktisk begået en ulovlighed og selskabet har ikke fulgt reglerne. Jeg synes han lyder som en der altid har fået sin vilje, og nu overfører han bare sine egne spilleregler fra mor til dig. Du er NØDT til at fortælle ham, at dén går altså ikke mester-fister! Det kan sagtens gøres pædagogisk, men spørgsmålet er om han er modtagelig for pædagogik. Ellers kan han få valget at du skruer bissen på - lad ham selv bestemme! Min familie er også i gang med en større arvesag efter min fars død. Heldigvis har vi en god advokat og revisor, og vi er 100% indstillede på at gennemføre skiftet så smertefrit for alle parter som muligt. Vi har ikke andre valgmuligheder - at modarbejde hinanden er simpelthen for hårdt i denne tid.

Anmeld

28. april 2011

MAMMARAZZI-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Der er noget jeg ikke helt forstår - altså, hvad mener han med at betale husleje to steder, og hvorfor tænker du på hans internet?? Han har 3 mdrs opsigelse i den gamle lejlighed - men det er så i min mors hus jeg mener han skal overtage de faste udgifter, når han bor der. Det med internettet er fordi det kommer gennem antennestikket. Det er jo ham der bor i huset, så er det jo også ham der skal betale alle udgifter i forbindelse med huset. Man kan jo ikke bare bosætte sig og så regne med andre betaler?? Det tror jeg egentlig er hans hensigt - han har nemlig ikke flyttet adresse endnu. Og sikke dog en barnagtig udmelding, at hvis der skal ses TV hos ham, så skal der også bidrages til licens - fejler han noget mentalt, for han lyder mildest talt underlig?? :ohmy: Ja ikk´ - han har ikke papir på noget mentalt :woohoo: men han ryger hash HVER dag, så det er nok der forklaringen skal findes. - forstår heller ikke hvorfor din datter ikke kunne få de billeder i selv har givet hende. Nej det gør jeg heller ikke - måske fordi der så skal males om :laugh: Han vil nok helst have at alt skal være som det hele tiden har været, hvilket jo bliver meget svært, da der vel skal foregå en bodeling (hvis du er interesseret i noget af det). Måske er det på tide du vækker ham op af drømmen, så han kan være lidt aktivt med. Der er jo mange ting i skal have styr på mht hendes ting, hvis der er værdier, huset mm. Så jow, hårdt mod hårdt er nok vejen frem. Det nytter jo ikke noget du går hen og overtager din Mors rolle og gør alt det praktiske, mens han bare sidder og tænker på netpoker langt væk fra virkeligheden....
Tror også at hårdt mod hårdt er vejen frem - selvom jeg synes det er en slags falliterklæring, at vi ikke kan ordne det som to voksne mennesker.

Anmeld

28. april 2011

MAMMARAZZI-vb

Rita skrev:
Øv hvor en træls situation. Det er vist desværre ikke helt unormalt at arvinger bliver uvenner :( Kan skifteretten ikke hjælpe? Så vidt jeg ved skal huset sælges inden et år (min mands mormor døde lige før jul og meldingen var at huset skulle sælges og pengene deles inden der var gået et år). Og din bror kan sikkert overtage til 'familiepris' - jeg tror nok det er noget i stil med 15% under den reelle værdi (men hæng mig ikke op på det), men en pris under det kan han altså ikke få. Ja jeg har også hørt dét med 15 % under den reelle værdi, og det er også helt fint med mig - jeg vil jo ikke tjene på ham, men gider på den anden side heller ikke forære ham det hele. Der er i hvert fald nogle ret strikse regler som skal følges, så han kan ikke bare flytte ind og forvente at alt forbliver som før. Du bliver nok desværre nødt til at tage tyren ved hornene og få talt med din bror om hvordan tingene skal ordnes. Det er jo også helt urimeligt at din datter ikke kan få lov til at få nogle billeder :( Ja det gjorde ondt :( De billeder betyder bare så meget for min datter - det er billeder af hende og mormor. Hun har selv været med til at udvælge dem, sætte dem i rammer og pakke dem ind. Jeg har sagt til min bror, at han kan få alle de billeder af mor som han vil have - men det ændrede ikke på noget. Alternativet er vel at du frasiger dig din arv og lader din bror få det hele. Så bliver han nok glad og tilfreds, men gør du?
Ja det ville han blive super glad for - han gør alt op i penge. Men der er jeg ikke endnu - jeg kan mærke, at al den vrede også giver styrke. ...og han har bare fået sin vilje alt for tit :angry:

Anmeld

28. april 2011

MAMMARAZZI-vb

Muxi skrev:
Hvem bestyrer boet? Bobestyrer kan ordne forholdene omkring din brors husleje. En bobestyrer er ofte også rigtig god til at mægle mellem de arvende. Da vores far døde skiftede vi privat, men det var heller ikke så kompliceret, for han boede sammen med en kæreste i hendes hus - så det var jo bare nogle få personlige ejendele der skulle deles. Han har også foreslået privat skifte denne gang - han har haft en bekendt til at ordne papirerne til skifteretten, og udnævnt SIG SELV til bobestyrer. Det har jeg HELDIGVIS ikke fået skrevet under på! Og hvis ham klaphatten ejer et tv, skal han selvfølgelig betale licens. Selv. Det følger ikke nødvendigvis husstanden. Man betaler ikke for at SE tv med en afgift for at eje et apparat. Hans internetforbindelse er vel også oprettet i hans eget navn. Hvis teleselskabet har oprettet en forbindelse i din mors navn på din brors foranledning efter hendes død, har han faktisk begået en ulovlighed og selskabet har ikke fulgt reglerne. Jeg synes han lyder som en der altid har fået sin vilje, og nu overfører han bare sine egne spilleregler fra mor til dig. Du er NØDT til at fortælle ham, at dén går altså ikke mester-fister! Det kan sagtens gøres pædagogisk, men spørgsmålet er om han er modtagelig for pædagogik. Ellers kan han få valget at du skruer bissen på - lad ham selv bestemme! Det er også dér jeg er nået til. Jeg er faktisk pædagog :laugh: så jeg har prøvet på bedste pædagogiske vis. ...og ja nu hvor du nævner det, kan jeg faktisk godt se, at han er ved at udnævne mig til sin 'nye mor' Min familie er også i gang med en større arvesag efter min fars død. Heldigvis har vi en god advokat og revisor, og vi er 100% indstillede på at gennemføre skiftet så smertefrit for alle parter som muligt. Vi har ikke andre valgmuligheder - at modarbejde hinanden er simpelthen for hårdt i denne tid.
Jeg håber at jeres skifte kommer til at gå problemfrit :)

Anmeld

29. april 2011

Frede-vb

Jeg ikke kan forstå, at det er 'lovligt' at flytte ind i et dødsbo, som der jo er tale om, det første år. Da min far døde for nogle år siden, måtte min søster og jeg ikke flytte ind i vores barndomshjem (det ville vi nu heller ikke). Der måtte ikke være vand- eller varmeforbrug, der svarede til en pobæl.

Anmeld

29. april 2011

Niatza-vb

Hvor er bobestyren i det hele?? Der er ikke noget som arvesager der kan få de værste sider frem i hinanden fordi man i forvejen er så hudløs. Mine brødre og jeg brugte utroligt mange weekender på at få tømt vores barndomshjem g vores forskelle blev meget tydelige undervejs. MIn yngste storebror blev utroligt udglattende, min ældste meget udadtil ansvarsfuld, men indadtil meget beregnende og jeg knoklede for at blive behandlet ligeværdigt. Jeg er efternøler, så var 22 mens de begge 2 nærmede sig de 40 dengang. Argumentet, jamen du kan jo ikke huske... blev brugt mange gange om de ting vi der for os alle havde en høj sentimital værdi. Der skal sluges en masse kameler og vælges kampe. I bagklogskabens lys valgte jeg mange forkerte. Idag snart 10 år efter ser jeg ikke mine brødre mere end et par gange om året. Ikke arvesagen der var dødstødet, bare sådan tingene er blevet.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.