\"Færdigmad\" i \"gamle dage\"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.096 visninger
10 svar
0 synes godt om
30. maj 2011

MAMMARAZZI-vb

Min datter har i øjeblikket noget i skolen om 'i dag' kontra 'i gamle dage' (læs; da dine forældre var børn) :P Spørgsmålet lød; var der færdigmad, da dine forældre var børn? Jeg er vokset op i et hjem, hvor der blev lavet 'mormor-mad' HVER DAG, så mit svar var, at der ikke fandtes færdigmad (ud over røde pølser) :P ...men er kommet i tvivl, for der kan jo sagtens have været færdigmad på det tidspunkt, uden at jeg havde kendskab til det - hvilke erindringer har I om færdigmad fra 'gamle dage'?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2011

kongster-vb

Der var grillkyllinger (altså sådan nogle fra grillen. Ikke lørdagskylling. Men det var der jo også - bare ikke i mit hjem). Det fik vi ved meget specielle lejligheder. Ellers var færdigmad vist rugbrødsmadder :-) Eller koldskål som var en middagsret, da jeg var barn.

Anmeld

30. maj 2011

Spunk-vb

Da jeg var barn (for 20 år siden) fandtes der lasagne og risretter fra knorr. Det er jo ikke spiseklar, men jeg betragter de alligevel som en slags færdigmad. Jeg kan også huske da der kom miracolix - min søster ville vildt gerne smage det og jeg var vildt skuffet. Der fandtes også uncle bens (glas med forskellige slags sauce - f.eks. sursød-sauce.)

Anmeld

30. maj 2011

Johannamor-vb

Jeg synes at kunne huske noget med pulversuppe og skipperlabskovs på dåse. Men min mor er også sådan en HUSMOR, at det bestemt ikke var noget, der hørte hverdagen til. Fra jeg var ca. 12 år gammel lavede jeg mad fast en aften om ugen. Det var når min mor var på kursus og først kom hjem til spisetid. Min far var godt nok også hjemme, men hans kulinariske evner og lyst var meget begrænsede - til gengæld var jeg faktisk ret glad for at få et så ansvarsfyldt hverv! Hvad der eksisteret færdigmad havde de aftner jo været oplagte til det...

Anmeld

30. maj 2011

Spunk-vb

Der fandtes også hakkebøffer i sovs på dåse, for det har jeg engang fået på en kanotur sammen med ungdomsskolen. Har også en erindring om noget rigtig ulækkert forloren skildpadde på dåse... :S - mon ikke der også fandtes andet dåsemad.

Anmeld

30. maj 2011

Happymummy-vb

Jeg er selv årgang 71, og jeg kan da huske adskillige færdigretter, som vi f.eks. fik, når vores mor var på kursus, og min far (som ikke helt var fulgt med udviklingen)skulle stå for madlavningen. Bedst husker jeg de store 1-liters 'pølser' med ris og boller i karry, skipperlabskovs eller risengrød fra Irma. Frosne pizzaer var der også, i hvert fald i 80'erne. Jeg husker også den forlorne skildpadde og hakkedrenge på dåse. Minestronesuppe på dåse. Og jeg mener at kunne huske pakker med kartoffelmospulver - vi fik det vist aldrig selv (?), men jeg synes jeg kan huske, at jeg undrede mig over, hvordan de havde lavet pulver af kartofler :blink: . Og så var der poser med frugtgrød f.eks. :P Men det her er jo nærmest et emne for DR2 - 'Færdigrettens Historie' :)

Anmeld

31. maj 2011

Polyp-vb

Der har da været færdigmad siden omkring 1. verdenskrig som minimum - det var jo der gullaschbaronerne 'opfandt' dåsemaden - læs bare Plumroses historie - så der kunne komme madrationer ud i felten Irma havde også i 80'erne et decideret festkoncept med halvfabrikata 'Irma-middage'

Anmeld

31. maj 2011

Charlotte d. 17.-vb

Så gamle er vi da heller ikke, at der ikke var færdigretter til. Forårsruller til at stege på panden 'Pap-pizzaer' 1000 slags dåsemad

Anmeld

1. juni 2011

dittelouisea@hotmail.com-vb

prøv at søge blandt dr2's programmer. De har haft sådan en tidhorisont for da man begyndte at bruge hvidløg herhjemme, burgerking åbnede, lørdagskyllingen kom til osv.

Anmeld

1. juni 2011

Niatza-vb

Kan huske 2 gange vi hentede grill kylling og en enkelt gang hvor min storebror hentede dagens ret på kroen. Færdigretter brugte min mor ikke, jo knorr bearnaise. Mine forældre var årgang 25 og 39, så det var solid husmandskost hver dag, salat var om sommeren når det kunne plukkes i haven, eksotisk salat var hvis der var radiser i :laugh: Bare pasta var en sjældenhed, ris var kun til boller i karry og jeg har aldrig nogensinde brudt mig om kartofler. Men kan huske dåsemaden fra min bros køkken første gang han flyttede hjemmefra :laugh:

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.