Hvorfor kolde madpakker i stedet for varm mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. april 2011

NikiFin-vb

du er heldig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2011

NikiFin-vb

Niatza skrev:
Jeg stemte imod varm mad fordi varm mad 2 gange dagligt vil ejg aldrig få Zaki til at spise og lade ham spise rugbrød og vi andre varmt til aften vil ende i kaos med min småtspisende datter. Jeg kan lavedemærkede nuancerede madpakker til min søn, om jeg skal lave 2 eller 3 er lidt det samme. + det er kommunalt, ergo må det ikke koste noget som helst, så vandpunpemde kyllinger, oksekødmed høj fedt %, fryse grønsager osv. DET kan ejg kun gøre bedre.
det var ment at børnene får økologisk mad lige meget hvem og hvor den laves. Jeg ved ikke hvorfor du tror at de får de værste varer fra supermarkedet, ingen sted var skrevet at maden bliver af dårlig kvalitet derfor forstår jeg ikke hvorfor alle I tror det :dry:

Anmeld

15. april 2011

maj84-vb

hvorfor tror at maden der blev tilbudt var dårlig kvalitet? Hvordan kunne I vide det?
Vi ved, at maden var af dårlig kvalietet, fordi vi så eksempler på den. Vi undersøgte mulighederne nøje, men ente med at forkaste det hele, bl.a. fordi der var for lidt grønt, for meget fedt, eller fordi maden simpelthen bare ikke så særlig indbydende ud. Jeg kan kun tale på vegne af mig selv og egne oplevelser. Jeg ved jo ikke noget om, hvorfor forældrene i jeres børnehave har fravalgt varm mad.

Anmeld

15. april 2011

Johannamor-vb

Der er intet galt med fælles varm frokost til alle i børnehaven. Til gengæld kan der være rigtigt meget galt med den enkelte madordning. Jeg er heldig: Som børnefamilie i Sverige smører jeg stort set aldrig madpakke (for tiden skal den 6-årige have et mellemmåltid med, fordi han går til dansk, når de andre fra hans fritidsordning spiser mellemmåltid). Mine unger (én i skole, én i børnehave) får varm mad til frokost - madplanen er varieret med kød, fisk, suppe, ris, kartofler, pasta på skift og altid flere slags grønsager at vælge imellem. Til gengæld er maden hverken 100% økologisk eller hjemmelavet på skolen / i børnehaven - den kommer fra et storkøkken og laves kun færdig på skolen. Mit børnehavebarn får maden øset op på en tallerken ved bordet, den store tager selv, som i et cafeteria. For mig at se er der én ting helt galt med madordningen i Danmark: Manglende ressourcer! Selvfølgelig skal børn have sund og nærende mad i passende mængder; det skal se indbydende ud og samtidigt med at ungerne har godt af at blive lidt udfordrede i deres smagssans, må maden heller ikke være for 'underlig', i hvert fald ikke i indkøringsfasen. Og det koster! Madordningen i Danmark, da den blev indført sidste år, fik hverken ressourcer nok fra start af, eller tid til at udvikle sig til det bedre. Der var unger, der fik elendig mad, som de ikke blev mætte af. Der var også unger, der måske bare havde haft brug for en uge til at vænne sig til noget andet end mors rugbrødsmad - men ikke fik den tid. Om rugbrødsmadder eller varm mad er sundest, er ikke nemt at afgøre. Men en sund madpakke tager tid og fantasi at sætte sammen, og den koster. Derfor ville det for langt de fleste børnefamilier være en stor fordel, at ungerne fik et godt måltid serveret. Også hvis det skulle betyde, at lille Karoline fik serveret laks en enkelt gang, selvom hun ikke kan lide det, og også selvom maden ikke er økologisk helt igennem.

Anmeld

15. april 2011

MetteNB-vb

På den institution mine drenge er/var på, valgte forældregruppen madordning fra. Der var en stemme for - 44 imod. Her tror jeg, det skyldtes forskellige faktorer. Madordningen var ikke ordentligt gennemtænkt. Der skulle bygges centralkøkken, og så skulle det hele køre. Køkkenet er bygget, men kun ganske få i kommunen får mad derfra. Der var ikke styr på logistik - opbevaring i institutionerne. Vi ville ikke få dampende varme tallerkner med mad, men ville få leveret til et par dage af gangen. Jeg ved, at nogle valgte fra pga. prisen. Det skulle koste kr. 550,- pr. barn, og der var ikke søskende rabat. Hørte flere sige, at de selv kunne smøre mange madpakker for det, de sparede. Andre snakkede ligeledes kvalitet og opvarmet mad. Nogle ønsker, at deres børn spiser økologisk. Det kan de styre ved selv at have stoppet maden i madkassen - supermarkedindkøbt eller ikke. Vi valgte fra pga. min ældste søn. Han er meget selektivt spisende. Han har brug for noget nærende. Det ved jeg, at jeg kan sikre ved at give ham de madder, han vil spise med i madpakken. Jeg synes, det er ok at tilmelde sig madordning af personlig 'jeg gider ikke smøre madpakke' grund. Her synes jeg, det er hyggeligt, så det er fint nok med mig.

Anmeld

16. april 2011

Niatza-vb

NikiFin skrev:
Niatza skrev:
Jeg stemte imod varm mad fordi varm mad 2 gange dagligt vil ejg aldrig få Zaki til at spise og lade ham spise rugbrød og vi andre varmt til aften vil ende i kaos med min småtspisende datter. Jeg kan lavedemærkede nuancerede madpakker til min søn, om jeg skal lave 2 eller 3 er lidt det samme. + det er kommunalt, ergo må det ikke koste noget som helst, så vandpunpemde kyllinger, oksekødmed høj fedt %, fryse grønsager osv. DET kan ejg kun gøre bedre.
det var ment at børnene får økologisk mad lige meget hvem og hvor den laves. Jeg ved ikke hvorfor du tror at de får de værste varer fra supermarkedet, ingen sted var skrevet at maden bliver af dårlig kvalitet derfor forstår jeg ikke hvorfor alle I tror det :dry:
Om det var økologisk eller ej varierede fra kommune til kommune og her ville det blive storkøkken mad leveret til en af børnehavens 3 huse de er bare placeret flere kilometer fra hinanden så de 2 af husene skulle selv hente og hvor lækkert at storkøkken mad der oveni har fået lov at lumre den af i flamingo kasser et par timer :-s

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.