Hvorfor kolde madpakker i stedet for varm mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.211 visninger
15 svar
0 synes godt om
13. april 2011

NikiFin-vb

Forældrene i vores BH besluttede at fortsætte med at lave madpakker til sine børn. Jeg undrer mig hvorfor det er bedre at spise rugbrød hver dag end forskellige ting? Er der kloge folk som kan forklare det til mig? Mener forældrene at det er sundere eller fordi det er billiger.... Og hvis de mener, at det er sundere at spise kold mad end varm hvorfor tror de det? Jeg forstår hvis man laver selv det hele og - brød, pølser osv. som man er sikker på at maden er ren og sund. Men jeg tror ikke at der er mange der gør det. Jeg kender i hver fald ingen. Man køber det hele klar fra supermarkedet og kun pakker det hjemme men det er langt fra hjemlavet. Jeg selv ville have at mine børn spiser i BH hvad de får derfra end at lave hver aften 3 madpakker, de samme hver dag fordi børnene vil have det samme og fordi der er ikke mange ting man kan spises kolde.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. april 2011

Webredaktøren-vb

I mange børnehaver har der været brok over maden fra nye madordninger, og de steder, hvor det har været muligt at vælge fra, har mange forældre valgt, at madpakker var at foretrække. Jeg ved selvfølgelig ikke, hvad grunden er i 'din' børnehave. Det kan være, at det prioriteres at have en pædagog fremfor en i køkkenet til at lave varm mad. Det kan skyldes økonomi, men der kan også være pædagogiske overvejelser som at børnene lærer at smøre rugbrød, lærer at pille et kogt æg, lærer at skrælle gulerødder (hvis de får lov) osv. Du må nok spørge personalet, men flere steder ved jeg, at større mad-ændringer drøftes med forældrebestyrelsen eller til forældremøde.

Anmeld

13. april 2011

NikiFin-vb

Forældrene har stemt om der skal være madpakker eller fælles mad så grunden i min BH er forældrene. Det kan være at de fleste af dem har hørt noget negativt om fælles maden i andre BH. Kan ikke forstå hvad du mener med det: Det kan være, at det prioriteres at have en pædagog fremfor en i køkkenet til at lave varm mad. Det behøves faktisk ikke at maden laves i BH køkkenet. Den kan leveres udefra. Og den tid til at tænke på og lave madpakker hver dag kan bruges for noget mere fornøjeligt eller nyttigt.

Anmeld

14. april 2011

MAMMARAZZI-vb

Jeg er lidt i tvivl om, om du tænker på børnenes mad, eller du tænker på den tid, som du bruger på at lave børnenes madpakker??? Jeg har også hørt diverse 'skrækhistorier' om maden i børnehaverne.. Min søn går i en institution med eget køkken, hvor der er en sund og varieret (og økologisk)madplan - det gider/vil jeg ikke konkurrere med. Min datter går i skole, og er derfor ikke omfattet at 'børnehavemad' - men har selvfølgelig også krav på en god 'madoplevelse' i madpakken... Det er heller ikke altid, at hun gider rugbrød, men så finder vi på noget andet - måske spyd med små frikadeller og grønt + 'gnavebrød' eller pastasalat og flutes - man blir' bare nødt til, at tvinge sin fantasi i gang ;)

Anmeld

14. april 2011

maj84-vb

I vores børnehave har samtlige forældre sagt nej til en madordning med varm mad, fordi den mad, der kunne leveres udefra, simpelthen var for dårlig kvalitet. Vi har ikke økonomi eller køkkenfaciliteter til at lave maden på stedet, og alternativet var bare bare ikke godt nok. Iøvrigt er det personlaets opfattelse, at børnene er glade for deres madpakker, og at forældrene er gode til at give sunde og spændende ting med, så derfor er der ingen grund til at ændre det til noget værre. Situationen ville være noget anderledes, hvis børnene fik usund eller dårlig mad med hjemmefra, eller hvis nogen gik rundt og var sultne hele dagen, men det er altså ikke tilfældet. Vi ville være for en madordning med varm mad, hvis det var god, sund og nærende mad, der kunne leveres, eller hvis vi havde mulighed for at få lavet god mad i selve børnehaven.

Anmeld

14. april 2011

Det er stadig mig-vb

I vores børnehave er der mad, de har eget køkken og en rigtig god køkkendame der dagligt laver alt maden så der dufter i hele børnehaven. Og min datter ELSKER det, og går meget op i at vi læser menukortet om Mandagen, så hun ved hvad de skal have hele ugen :) Drengene går på madskole, så de får varm mad til frokost hver dag, de har stort køkken/kantine, og det hele er planlagt og udarbejdet af Claus Meyer (dansk TV kok), og alt er lavet fra bunden på friske økologiske råvarer, og deres menukort er VIRKELIG spændende - det halve aner jeg ikke hvad er, men drengene er VILDE med det. Jeg betaler kun 520 kr om måneden for to børn. Så nej, jeg gider ikke stå og fedte med madpakkerne. Udover den varme frokost, så kan de bare gå ned i kantinen og tage frugt, brød osv hvis de er småsultne eller bare gerne vil have noget med over på fritteren....og efter sommerferien er der også morgenmad inkluderet i prisen. Sååå......no more madpakke.

Anmeld

14. april 2011

Niatza-vb

Jeg stemte imod varm mad fordi varm mad 2 gange dagligt vil ejg aldrig få Zaki til at spise og lade ham spise rugbrød og vi andre varmt til aften vil ende i kaos med min småtspisende datter. Jeg kan lavedemærkede nuancerede madpakker til min søn, om jeg skal lave 2 eller 3 er lidt det samme. + det er kommunalt, ergo må det ikke koste noget som helst, så vandpunpemde kyllinger, oksekødmed høj fedt %, fryse grønsager osv. DET kan ejg kun gøre bedre.

Anmeld

14. april 2011

Spunk-vb

Jeg så meget gerne at der var madordning i spunkens institution hvis der var en madmor som lavede økologisk mad i eget køkken. Men det alternativ der var råd til var fra kommunens storkøkken og det virker ikke særlig lækkert. Men det havde været skønt hvis det andet havde kunnet lade sig gøre - så vild er jeg heller ikke med at smøre madpakke og jeg synes også at der er en stor værdi i at de spiser det samme og også bliver præsenteret for nogle ting som man måske ikke spiser derhjemme.

Anmeld

15. april 2011

NikiFin-vb

MAMMARAZZI skrev:
Jeg er lidt i tvivl om, om du tænker på børnenes mad, eller du tænker på den tid, som du bruger på at lave børnenes madpakker???
har du noget imod at jeg tænker på mig selv :unsure: Jeg tænker på alle, ikke kun på en - nogle mennesker kan gøre det og finder det ikke svært ;) Jeg vil nemlig have at de spiser varieret og mener at hvis alle børn spiser det samme lærer mine at spise flere slags mad. Og kan virkelig ikke indse hvorfor jeg skal bruge en halv time hver dag på at lave mad pakker hvis jeg kan spare det for mig og desuden får børnene mere varieret og sund mad. Jeg mener overhoved ikke at det er et problem at børn bliver fodret med sundere mad end madpakke mad. Det er et andet spørgsmål at dem der laver maden ikke kan finde ud af det. I vuggestuen fik mine børn god mad og jeg var glad for den. Men har hørt at f.eks. i andre vuggestuer forældrene supplerer maden i form af glas som står i vuggestuens kølleskab og så får børnene den KOLD. Og eftersom de er vant til at spise varm mad VARM nægter de at spise den kold og sulter hele dagen. Det var et problem for personalet at varme børnenes mad :angry:

Anmeld

15. april 2011

NikiFin-vb

maj84 skrev:
I vores børnehave har samtlige forældre sagt nej til en madordning med varm mad, fordi den mad, der kunne leveres udefra, simpelthen var for dårlig kvalitet. Vi har ikke økonomi eller køkkenfaciliteter til at lave maden på stedet, og alternativet var bare bare ikke godt nok.
hvorfor tror at maden der blev tilbudt var dårlig kvalitet? Hvordan kunne I vide det?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.