Christiania

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

827 visninger
12 svar
0 synes godt om
24. februar 2011

kongster-vb

Og nu vi er ved rummelighed (inspireret af en anden tråd) så er Christiania jo igen kommet i søgelyset. Dér savner jeg også noget rummelighed! Ja, det er nogle dyre grunde, men hvis de nu blev solgt ville det nu og her give nogle kroner til kommunekassen men det ville jo hurtigt være væk igen og så ville vi have mistet et unikt område og fået endnu et superdyrt bolig- eller kontorområde i København. Har vi så meget brug for det? Uanset om man sympatiserer med christianitters måde at leve på, så synes jeg man må blive imponeret over at eksperimentet har holdt så længe. Hvor mange hippie-projekter gjorde det? Min holdning er klart at det vil være så synd at rydde Christiania! Hvad med jer?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2011

Charlotte d. 17.-vb

Når jeg bliver stor, vil jeg bo på Christiania. Jeg elsker det sted. Vi har SÅ meget brug for noget alternativt og 'skævt' og ikke-helt-efter-reglerne i Danmark, og det vil være et kulturtab af dimensioner, hvis det forsvinder. Det eneste, jeg stejler lidt over, er, at christianitterne efterhånden er blevet lige så ekskluderende som det samfund, de direkte eller indirekte protesterer imod. Det er jo umuligt at komme til at bo der, hvis man ikke kender nogen 'indefra', og de siger, at den sikreste måde at komme ind i varmen på, er at være kæreste med en, der bor der. Jeg forstår godt et vist behov for en homogen beboerflok, men det er bare lidt paradoksalt.

Anmeld

25. februar 2011

Pia S-vb

Jeg ville synes, det var en uendelig trist dag for Danmark, hvis man ryddede Christiania. Jeg elsker at komme der. Det er virkelig en oase. Sjovt nok er det som regel folk fra Jylland som mener, at de der asociale forbydere skal væk og lortet ryddes. Sjovt nok lever alle de mærkelige fordomme om Christiania også i bedste velgående. Længe leve mangfoldighed og rummelighed!

Anmeld

25. februar 2011

kongster-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Det eneste, jeg stejler lidt over, er, at christianitterne efterhånden er blevet lige så ekskluderende som det samfund, de direkte eller indirekte protesterer imod. Det er jo umuligt at komme til at bo der, hvis man ikke kender nogen 'indefra', og de siger, at den sikreste måde at komme ind i varmen på, er at være kæreste med en, der bor der. Jeg forstår godt et vist behov for en homogen beboerflok, men det er bare lidt paradoksalt.
Det er vel ikke så anderledes end i enhver anden andelsboligforening i København. Der er jo ikke så mange huse og mange, der gerne vil bo der. Når man så tænker på at fristaden er afhængig af, at de folk der bor der gider gøre en indsats for at få det hele til at fungere, så er det vel ikke så mærkeligt hvis de vælger nogen de kender når en ny bolig er ledig. Jo mere man kommer derude og viser interesse og gider gøre noget, jo nemmere er det at få en bolig. Det synes jeg virker rimeligt nok

Anmeld

25. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Christiania bør bevares, men jeg ser rigtig gerne alle de kriminelle blive fjernet fra stedet, så Christiania kan blive som det var engang....... De kriminelle styrer ALT for meget derude og den mindste træden ved siden af, betyder en kugle for panden, eller bank med køller til døden indtræder. Der har været adskillige sager derude gennem de seneste mange år, der handler om bander, kriminalitet og bagmænd, samt slag af stoffer. Ikke kun hash osv. Den slags kan jeg ikke støtte op om. Men Christiania som sådan, som oase og fristed, er jeg stor tilhænger af. Jeg har selv kommet der en del, også med børnene - de ældste, da de var små, og nydt en koncert, eller bare gået en lang tur derovre og taget den hele vejen hjem langs volden. Men sådan som Christiania bliver kørt i dag, har jeg ikke nogle følelser for. Jeg kunne lide det i gamle dage i 70'erne og 80'erne og start 90'erne, da den gamle indgang var der..... Men fjern de dårlige elementer, så kommer jeg tilbage. Hvis Egypterne kan fjerne Mubarak, så må christianitterne sgu også kunne fjerne de kriminelle..... :laugh:

Anmeld

25. februar 2011

kongster-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Men fjern de dårlige elementer, så kommer jeg tilbage. Hvis Egypterne kan fjerne Mubarak, så må christianitterne sgu også kunne fjerne de kriminelle..... :laugh:
Jeg er enig i, at køllebank og bandevæsen ikke hører til på Christiania eller nogen andre steder. Jeg forstår bare ikke at det altid bliver sat op som at 'så må christianitterne fjerne de kriminelle/junkierne/hashhandel' osv. Der er da ingen der forlanger at beboerne på Vesterbro fjerner ludere og lommetyve. Det er jo selvtægt og det skulle gerne være politiets opgave at håndtere bander og kriminelle. Christianitterne kan selv bestemme hvem der skal bo på Christiania og de kan lave bestemmelser for beboerne, men de kan da ikke forhindre bander i at komme ind, med mindre de selv skal gribe til våben. Jeg tvivler meget på at banderne er nogen, der rent faktisk bor derude.

Anmeld

25. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Alle de tiltag der fx er på Vesterbro er taget af beboerne. Det er beboerne der sørger for særlige steder hvor narkomanerne kan sidde og stikke sig, det er beboerne der melder pusherne til politiet, det er beboerne der søger om støtte til endnu flere tiltag, det er beboerene der henvender sig til medierne så det bliver sat fokus, det er beboerne der skriver kronikker i aviserne, det er beboerne der laver grupper der går rundt på gaderne om natten og holder ro og orden osv osv....netop fordi politiet IKKE laver en skid for området. Lidt af det drive kunne Christianitterne godt lære lidt af. Synes vi mangler at se dem kæmpe for sagen og få sat pres på banderne. Hvis de gerne vil bestå, hvis de gerne vil have deres fristed, så gælder det altså om at få renset ud i rækkerne så folk kan finde sympatien frem. Selv har jeg en tilbøjelighed til at tænke, jamen så jævn da lortet med jorden. Men fordi der er en masse dejlige og reelle mennesker derude, så mener jeg de skal have en chance for at få sat skik på stedet. På et tidspunkt havde vi også en rumænsk familie her i ejendommen der vagte skræk og rædsel. Poitiet gjorde ikke noget, men da vi stod sammen om klagerne til boligselskabet og gjorde det vedvarende, jamen så røg familien til sidst ud. Synes ikke bare man kan bruge som hvilepude at det er politiets opgave. Hey, der huserer nogle brodne kar på vores matrikel, så skal man da netop stå sammen og jage dem på flugt evt i samarbejde med politiet. Det bliver aldrig anderledes hvis de fortsætter med at sidde med hænderne i skødet.

Anmeld

25. februar 2011

kongster-vb

Okay dér kan jeg godt følge dig. Jeg tænker bare på den typiske 'Hvorfor sørger Christianitterne ikke for at fjerne hash-handel på Christiania?'. Det var jo fordi de faktisk ikke var imod hash, men de holdt meget effektivt hårde stoffer ude af staden. Så lige med hash-handel der var det politiets opgave, da christianitterne intet havde imod at det var der. Ligesom det ikke er min opgave at melde folk der går over for rødt lys i Brønshøj, fordi jeg er ligeglad med om de gør det. Men ja - bandekrig kan ikke være i nogens interesse. Bliver der slet ikke gjort noget derude? Det er lang tid siden jeg har været der sidst, så jeg ved det faktisk ikke. Var heller ikke klar over at det var så stort et problem. For så kan jeg godt se din pointe. Men igen - det skal vel i så fald være for deres egen skyld, at de gør noget og ikke for din eller min. Beboerne på Vesterbro gør vel også noget ved junkier fordi de gerne vil have en fredelig bydel. Jeg forventer ikke at Hellerup-beboere skal melde deres naboer for skattesnyd for at gøre Hellerup til et bedre sted for mig at komme :-)

Anmeld

25. februar 2011

kongster-vb

Og så kan jeg da godt se at sammenligningen ikke helt holder, for Christiania skal jo netop holde deres sti en lille smule renere end alle andre for at bevare sympati. Så ja - måske kan man godt mangle lidt engagement. Jeg ved ikke om det er der. Har som sagt ikke været der længe.

Anmeld

25. februar 2011

Det er stadig mig-vb

Nemlig. Lige nu handler det om sympati og hvis man spørger folk, så er de såmænd ikke mod Christiania eller en lille smule hash, men de er grundlæggende imod at der drives bagmandspusheri fra banderne der som sådan ikke har en SKID med stedet at gøre - andet end at tjene penge. Og som straks begynder at skyde med skarpt hvis den almene christianit forsøger at sælge en klump hash til en ven..... Balladen om pusherne giver jo Christiania et ekstremt dårligt ry, og de seneste drab derude gør jo ikke sagen mere delikat for dem, for det er den slags der huskes. Og er præcis den slags de almene borgere ikke vil støtte op om. Og det kan meget vel også blive det de dør på deres røv på. Men hvis folk begynder at kunne SE at christianitterne vil et godt og sundt Christiania, jamen så er jeg også helt sikker på at folk vil støtte dem og bakke op om dem. Men sådan som det er NU vil folk ikke sgu ikke være med. De støtter jo ikke kun christiania så, men så støtter de også den bande der styrer stedet og som tjener millioner af kroner på salg af stoffer, og dét er nok at trække LIDT for kraftigt på folks offervilje.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.