Debatten her er jo i og for sig ikke andet og mere end os, der færdes her. Hvis du og jeg og de andre ikke er tilfredse med, hvad der sker, kan vi derfor ikke andet end at kigge indad og se, om vi hver især opfører os på en måde, der lægger op til positivitet, debatglæde og åbenhed.
Jeg synes, tonen på debatten i det seneste års tid har været meget hård i perioder. Og mit gæt er, at der er mere end en enkelt eller to af de nyere, der har følt sig meget lidt velkomne, når de har læst de svar, de har fået tilbage på deres indlæg (seneste eksempel, bare for at skære det ud i pap, handlede om dagpenge). Et andet gæt er, at nogen af dem, der har luret på sidelinjen, aldrig har haft lyst til at blande sig i debatten, hvis de har fulgt de gentagne modbydelige diskussioner, der har været mellem dig, Bibi, og en debattør, som jeg ikke har set noget fra for nyligt (og tak for det, fordi det har fjernet en hel bunke meningsløse personangreb fra siden).
Personligt har jeg også ladet være med at svare et par gange, fordi jeg ikke har gidet den negativitet, der ville følge. Jeg får ikke et kick af konflikter - hvorfor så blande mig i dem, når de ikke er en nødvendig del af livet (som fx de uundgåelige konflikter hjemme og på arbejdet?
Jeg synes altså, at bølgerne er gået for højt adskillige gange på det seneste, og derfor opfatter jeg det som indlysende, at mange er smuttet eller har fundet andre græsgange - eller bare ikke gider det her særlig tit. Hvis nu vi alle forsøgte at være i debatten på en positiv måde, er jeg sikker på, at debatten ville sprudle af liv i løbet af kort tid (men der skal jo lige komme nogen forbi og opdage den nyvundne debatglæde...).
Anmeld