Jeg tror fakisk ikke, at det er muligt at give dig det helt rigtige råd - børn er forskellige og har forskellige behov...
Min søn hoppede ud af tremmesengen, da han var 19 mdr. Derefter fik han en juniorseng, der kan trækkes ud til 2 m længde; i en periode brugte vi sengehest, men efter et stykke tid var vi tilfredse med at kanten er lidt højere end madrassen, så man ikke bare lige triller ud.
Da sønnen hoppede ud af tremmesengen startede en kamp om at få ham til at blive i sengen, og det varede vist et år... Jeg tror simpelthen ikke, han psykisk parat til at droppe den trygge sengehygge, selvom han fysisk sagtens kunne hoppe ud af den. Vi prøvede med sengerand osv, men en juniorseng er helt naturligt ikke så omsluttende som en tremmeseng.
Min datter blev i tremmesengen, til hun blev så lang, at hun ikke kunne ligge udstrakt mere; der var hun omkring 3 år gammel. Så overtog hun juniorsengen.
De erfaringer gør, at jeg vil fraråde at tage børn ud af tremmesengen, før det er nødvendigt. Lad dit barn sove i tremmesengen hjemme så længe det går godt, og brug weekendsengen i kolonihaven. Måske holder den ordning et år endnu, måske skal du hurtigt ud og købe nye senge allerede til sommer.. Hvem ved?
En helt anden ting er jo, at tremmesengen, så længe barnet ikke hopper ud af den, holder barnet 'på plads'. Jeg ved ikke, hvor godt I har styr på tingene i kolonihaven, men det kan være, at det er godt at vide, at barnet ikke hopper ud af sengen og går på opdagelse et nyt sted, mens I sidder og hygger i aftensolen og ikke opdager noget???
Anmeld